Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 17 شهریور 1399
تعداد بازدید: 1100
تعداد نظرات: 0

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد اشکوری: مرکز احیای میراث اسلامی با هدف عکسبرداری از نسخه های خطی داخلی و خارجی و فراهم کردن خدمات کاملاً رایگان برای محققان تاسیس گردیده است.

جلسه دوم در خدمت حضرت استاد حجت الاسلام والمسلمین سید احمد اشکوری،  یکشنبه 16 شهریور 99 برگزار شد.
در ابتدای جلسه ایشان به رابطه خود با آقا ضیاء عراقی اشاره کردند و گفتند: البته رابطه ای با آقا ضیا نداشتند ولی بدلیل اینکه پدر ایشان از شاگردان آقا ضیا بودند، در کودکی، مکرراً ایشان را ملاقات کردند.
استاد اشکوری همچنین آقا ضیاء را در همه زمینه ها و بخصوص از نظر اصولی استاد می دانستند. معروف بود که بسیاری از علما در محضر آقاضیا عالم می شدند و شانس این را داشتند که از شاگردان مرحوم نائینی به حساب آیند. بنابراین شخصیت علمی برجسته ای بودند که شاگرادان برجسته ای هم تربیت کردند. مهمترین شاگردانی که از محضر ایشان کسب فیض کردند مرحوم حاج میرزا هاشم آملی، مرحوم آقا سید محمدتقی بروجردی، مرحوم آقا سید یحیی مدرسی یزدی و امثال اینها بودند. ایشان در وضع زندگی خود و ارتباط با شاگردان بسیار متواضع بودند و کلاس درس خود را در مسجد مرحوم شیخ طوسی برگزار می‌نمود.
در ادامه، استاد اشکوری درباره هدف و انگیزه تاسیس مرکز احیای میراث اسلامی اشاره کردند و گفتند: این مرکز با هدف عکس برداری از نسخه‌های داخل و خارج کشور و در اختیار قرار دادن آن به محققان و همچنین در راستای فراهم کردن خدمات به شکل کاملا رایگان و آسان برای مولفان و پژوهشگران تشکیل گردیده و تا کنون نیز با همین هدف مشغول به فعالیت است. همچنین افزودند: این موسسه ابتدا با امکانات کمی اغاز به کار کرد و انگیزه اصلی، صرفاً عکس برداری از نسخ بود، که حدود بیش از 100هزار عکس گرفته شد و این جدای از عکسهایی بود که از مراکز دیگر از جمله کتابخانه واتیکان رم به صورت خریداری، تهیه می شد. به این ترتیب حدود200هزار عکس هم توسط این مرکز تهیه و خریداری شد.
این مرکز دارای سه بخش اصلی است: 
بخش اول شامل نسخ خطی عکسبرداری شده است، روش کار این موسسه به این صورت است که از هر کتاب سه نسخه عکس تهیه می شود:
یک نسخه به صورت دیجیتال روی سی دی و دو نسخه چاپی.از این دو نسخه چاپی، یکی به صورت کتاب صحافی شده و مجلد و دیگری به صورت جدا و برگ برگ که هر نوع، مراجعان خاص خود را دارد.
بخش دوم این مرکز شامل عکسهای نسخ خطی است که در اثنای کار از نقاط مختلف خریداری و گرداوری می‌شد.
بخش سوم موزه نوشت افزار است که در نوع خود در دنیا بی نظیر است و شامل قلمدان و قیچی و سکه و عکسهای قدیمی و ...
بخش دیگری که دراین مرکز دایر است سالن محققین هست که برای استفاده آنها، منابع اصلی و مرجع دست اول در همان سالن در اختیار محققان قرار می گیرد، روی هر میز یک کامپیوتر برای استفاده قرار دارد و همزمان 30 نفر می توانند از امکانات این سالن استفاده کنند.
ایشان به این نکته هم اشاره کردند که در این مرکز مکانی به اسم کتابخانه وجود ندارد. اینجا مرکزی است برای کمک رسانی به محققین به گونه های مختلف. از جمله کارهایی که در این مرکز ارائه می شود: خدمات رسانی و پاسخ گویی به درخواستهای پژوهشگران و برآوردن نیاز آنان به صورت بسیار راحت و آسان
استاد سید احمد اشکوری در ادامه سخنان خود به مجموعه ارزشمند شخصی خود اشاره نمودند و یادآورشدند: این مجموعه صرفا برای جمع آوری تهیه نشده و فقط برای برطرف نمودن نیاز پژوهشی خود گردآوری گردیده است.
همچنین دراین خصوص افزودند: کتابهای کتابخانه شخصی بنده در همه زمینه ها و در چاپهای اصلی تهیه شده است و نسخه افست یا عکسبرداری شده نیستند. در زمینه کتب اصولی و فقه بسیار کامل و جامع است. حدود سه قفسه شامل کتابهای هنری است. بخش دیگر این مجموعه شامل قرآنهای نفیس و بسیار باارزشی است که در نوع خود مجموعه بی نظیری است. بخش دیگر کتابهای تاریخ فارسی است که بسیار کامل است و اکثر این کتب نایاب می باشند. حدود دو قفسه رمان در این مجموعه موجود است که بسیاری از آنها را شخصاً مطالعه کرده ام و بخشی از این مجموعه هم به کتابهای عرفان و تصوف اختصاص دارد هر چند که بنده با عرفان و تصوف کاملا مخالف هستم. و بالاخره حدود 50-60 عنوان نسخه خطی که به طرق مختلف به دست بنده رسیده است.
ایشان درمورد شرایط یک نسخه شناس موفق اینطور گفتند که، یک نسخه شناس و مصحح موفق باید مقداری اطلاعاتی علمی و دینی داشته باشد تا بتواند در کتاب معنی کلمات را بفهمد و درست تصحیح نماید. همچنین باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد و انگیزه مادی و شهرت نداشته باشد و فقط انگیزه خدمت فرهنگی و علمی داشته باشد.
و در پایان به کارهای در دست انجام خود اشاره نمودند و خاطرنشان کردند: دو کار همزمان در دست دارم یکی مولفات الامامیه که تا 12 جلد آن به اتمام رسیده و شامل همه کتابهایی است که در حوزه شیعه امامیه نوشته شده است لذا محدوده تاریخی و موضوعی ندارد.
کتاب دوم با عنوان مشکله شناسایی شخصیتهای شیعی است.شخصیتهایی که در این کتاب ذکر می شوند از همه جنبه های سیاسی، تاریخی، علمی و فرهنگی هستند و محدودیتی ندارند و فقط شیعه بودن آنها ملاک است. و امتیاز آن این است که در کوتاه ترین تعبیر این شخصیت از ولادت تا وفات و آثار آنها معرفی می‌شوند و شرح حال آنها به صورت کامل اما فشرده ذکر می‌شود و منبعی که شرح حال از آن استخراج شده نیز قید می‌شود.
همچنین استاد اشکوری به کتاب شاعران پارسی سرا اشاره کردند که از ایشان در سالهای گذشته چاپ شده است.
این جلسه از تاریخ شفاهی کتابخانه ها در محضر استاد نیز به این ترتیب به پایان رسید.

تصاویر
  • حجت الاسلام والمسلمین سید احمد اشکوری: مرکز احیای میراث اسلامی با هدف عکسبرداری از نسخه های خطی داخلی و خارجی و فراهم کردن خدمات کاملاً رایگان برای محققان تاسیس گردیده است.