Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 11 شهریور 1399
تعداد بازدید: 868
تعداد نظرات: 0

تاریخ شفاهی کتابخانه ها با حضور دکتر محمدی(جلسه سوم)

جلسه سوم دعوت از جناب آقای دکتر محمدی در قالب تاریخ شفاهی کتابخانه ها در روز چهارشنبه 5 شهریور99 در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد.
در این جلسه دکتر محمدی به چگونگی ورود خود به دانشگاه قم در کسوت استادی اشاره کردند و سوابق تدریس خود را در دانشگاه ها و مراکز علمی به تفصیل بیان نمودند.
ایشان در ابتدا اینگونه آغاز کردند: در سال 72 همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای تدریس به دانشگاه آزاد اسلامی قم مراجعه نمودم، رئیس وقت دانشکده آموزش معلمان جناب آقای سبحان الله خطی بودند . در آن زمان مدرسان آن دانشگاه با مدرک کارشناسی ولی با سوابق طولانی مدت، مشغول به تدریس بودند. بدلیل نداشتن سابقه تدریس پذیرفته نشدم، لذا برای دانشگاه آزاد بناب درخواست تدریس دادم و پذیرفته شدم. به مدت 3 سال در دانشگاه آزاد بناب مشغول تدریس بودم، تا اینکه مجدد به دانشگاه آزاد قم درخواست تدریس دادم و اینبار به دلیل داشتن سه سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد بناب با درخواست بنده موافقت گردید و از یک کلاس کاردانی دانشکده آموزش معلمان شروع به تدریس در قم کردم.
در سال 79 با توجه به اینکه دانشگاه آزاد قم رشته کتابداری را به رشته های خود اضافه کرد، پس از دو سال فراخوان استخدام هیأت علمی داد که بنده به همراه سه نفر دیگر از دوستان ثبت نام کرده و پذیرفته شدیم. در این زمان در دانشگاه قم نیز به صورت حق التدریس به تدریس مشغول بودم که به دلیل پذیرفته شدن در دانشگاه آزاد مجبور به ترک دانشگاه قم شدم.
به این ترتیب در سال 82 از دانشگاه قم جدا شدم.
در سال 83 در مقطع دکترا پذیرفته شدم و تصمیم گرفتم تمام کارهای اجرایی را کنار گذاشته و فقط به تحصیل بپردازم. در سال 89 درحالی که عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قم نیز بودم، از پایان نامه دکتری خود دفاع نموده و تا سال 92 هیأت علمی دانشگاه آزاد قم باقی ماندم.
در سال 92 به دلایلی دانشگاه آزاد قم را ترک کرده و به دانشگاه قم آمدم تا به عنوان هیأت علمی این دانشگاه مشغول به کار شوم. در بدو ورود پست مدیرگروهی به بنده پیشنهاد شد که با توجه به سابقه ناچیز خود در این دانشگاه در کسوت هیأت علمی، این پست را نپذیرفتم و تا به امروز ایشان عضو هیأت علمی دانشگاه قم با پایه دانشیاری هستند.
دکتر محمدی در ادامه سخنان خود به تالیفات و آثار خود در زمینه کتابداری اشاره کردند و افزودند: چند کتابشناسی برای افراد مشهور تهیه کردند که در جشنواره های مختلف مطرح شد. از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود دو مقاله استخراج نمودند.
همچنین قسمتی از پایان نامه خود را برای مجله ادبیات داستانی و پیام کتابخانه فرستادند که در هر دو نشریه چاپ شد.
ایشان همچنین گفتند: از سال 84 که دکترا را شروع کردم، هر سال پژوهشگر برتر شناخته شدم، و مقاله ای از بنده با عنوان کتابداری نوین و چالشهای آن در فصلنامه کتاب چاپ گردید. بیش از 70 مقاله و 30 پایان نامه با راهنمایی بنده انجام شده است.
دکتر محمدی به این نکته اشاره کردند در میان آثار خود برخی اثار حس خوبی به انسان می دهند که مقاله تحلیل محتوا در ادبیات کودک و نوجوان از این دست آثار است چون جز اولین کارهای بنده بوده برایم لذت بخش بوده است و ماحصل تحقیقات بنده و عصاره تمام مطالعات من بوده است.
در بخش بعدی صحبتهای دکتر محمدی به قصه تولد انجمن علمی کتابداری استان قم پرداختند و گفتند: تاسیس انجمن به سال 1384 باز می گردد. البته این انجمن قبل از انقلاب نیز فعالیتهایی چشمگیری داشته و کارهای ارزشمندی انجام داده است از جمله نشریه نامه انجمن کتابداران ایران که شامل مقالات علمی و اخبار بود. که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این انجمن تعطیل گردید و با تلاشهای فراوان برای راه اندازی دوباره آن، سرانجام در سال 84 مجدد فعالیت خود را آغاز نمود. این فعالیت به صورت استانی انجام می گرفت، شعبه اول در مشهد، شعبه دوم در خوزستان، شعبه سوم در شیراز، شعبه چهارم در اصفهان و شعبه پنجم آن در قم ایجاد شد.
شعبه پنجم انجمن که به عنوان شاخه قم تاسیس گردید و با مشارکت آقایان، دکتر طالعی، دکتر کریمی، دکتر عبادالله، احمدلو و بذرافشان از دفتر تبلیغات اسلامی و خانم خالقی و فراهانی هسته اولیه انجمن شکل گرفت. در گام اول شروع به تدوین اساسنامه انجمن کردیم که بیش از دهها جلسه 4-5 ساعته برای نوشتن آن وقت صرف شد، روی تک تک بندها بحث و تبادل نظر صورت گرفت و یک اساسنامه مترقی و بسیار جامع تهیه شد.
اولین دوره انتخابات آن در قم برگزار گردید. و از اولین اقدامات انجمن تجلیل از بزرگان عرصه کتابداری بود که اولین بزرگداشت برای آقای عرب زاده گرفته شد. از دیگر فعالیتهای انجمن ارائه پایان نامه توسط دانشجویان کارشناسی ارشد بود که از پایان نامه خود به تازگی دفاع کرده بودند.
از دیگر اقدامات انجمن تهیه کتاب تحت عنوان راهنمای کتابداران که با مقدمه خانم خالقی نوشته شد.
ایشان در خصوص فعالیتهای انجمن این نکته را یادآور شدند که تاریکترین دوره انجمن در دوران ریاست دکتر فریدونی در نهاد کتابخانه عمومی قم بود، که دلیل آن برمیگردد به دیدگاه جناب آقای واعظی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور که باعث القای آن به مدیران استانی خود می شد. پس از ایشان در دوره دکتر جباری رابطه بهتری با انجمن برقرار گردید و در دوران ریاست آقای نیکبخت، انجمن جایگاه ویژه ای پیدا کرده بود.
در دوره دوم ، جناب آقای طالعی، خانم خالقی و بنده هسته اصلی انجمن را تشکیل می دادیم. در این دوره مجله بزم آورد برای دانشجویان منتشر میشد و خبرنامه انجمن برای اطلاع رسانی اخبار انجمن منتشر میشد. 
دراین دوره جناب آقای دکتر اسفندیاری مقدم در جلسات انجمن همکاری می کردند، درهمین زمان جناب آقای طالعی بحث قسم‌نامه انجمن را مطرح کردند که با جستجوهای فراوان، نظامنامه های زیادی از کشورهای مختلف گردآوری شد که با مطالعه و ویرایش به صورت اخلاق حرفه ای کتابداران ایران مورد استقبال واقع گردید. و به صورت کتاب درآمد. به واسطه آن ده ها پایان نامه نوشته شد و تبدیل به واحد درسی دانشگاهی گردید.
متاسفانه تا به امروز اهتمام لازم جهت ثبت این نظام نامه در ایفلا صورت نگرفته است.
دروه سوم انجمن: از آنجایی که در دو دوره قبل اعضای اصلی انجمن را اساتید تشکیل می دادند، این دوره با محوریت دانشجویان شکل گرفت. و اصرار بر این بود که این جو شکسته شود، که منجر به ثبت نام دانشجویان کارشناسی ارشد گردید.
به این ترتیب گسستی بین اساتید و دانشجویان به دلیل تفکرات آرمانخواهانه آنها ایجاد شد. در این دوره نیروهای خوبی همچون خانم خالقی و آقای طالعی را از دست دادیم.
در دوره های چهارم و پنجم ترکیب تقریباً عوض شد و جوانترها به عرصه آمدند. اما همچنان دکتر محمدی در انجمن باقی ماند.
لازم به ذکر است که رویکرد انجمن ابتدا رویکردی پژوهشی بود اما در دوره های بعد در کمیته آموزش فعالیت بیشتر بود اما اثر ماندگاری نداشتیم.
دوره بعدی فعلا به علت شیوع کرونا معلق مانده است.
 
گزارش از: بنت الهدی موحدی محب
تصاویر
  • تاریخ شفاهی کتابخانه ها با حضور دکتر محمدی(جلسه سوم)