Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 04 شهریور 1399
تعداد بازدید: 1084
تعداد نظرات: 0

دکتر مهدی محمدی: کیفیت کار فهرستنویسی در قم بعلت وجود کتابداران خبره در این زمینه بسیار پیشرو و همگام با تهران صورت می‌گرفت

جلسه تاریخ شفاهی کتابخانه ها با حضور دکتر مهدی محمدی در تاریخ 3/6/99 در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد.

با توجه به سوابق علمی و فعالیتهای اجرایی که دکتر محمدی طی سالها در عرصه کتابداری به عهده داشتند، سخنان ایشان به دو بخش تقسیم می شود: بخش اول، زندگی شخصی و ورود به عرصه کتابداری. بخش دوم فعالیتها و مسئولیتهای ایشان در این حوزه 
در این گزارش به اجمال بخش اول سخنان ایشان می پردازیم: 
دکتر محمدی ابتدا به معرفی خود و سپس به چگونگی آشنایی با رشته کتابداری و ورود به عرصه فعالیت در این رشته پرداختند و گفتند: در سال 1367 در مقطع کاردانی رشته کتابداری دانشگاه تبریز پذیرفته شدند و یادآور شدند که در آن زمان رشته کتابداری در ایران فقط در مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد ارائه می گردید، لذا دانشجویان کارشناسی ارشد این رشته عمدتاً از رشته های دیگر پذیرفته می شدند و این یک خلا بزرگ برای رشته کتابداری بود.
در سال 68 مقطع کارشناسی کتابداری درایران ایجاد شد که دکتر محمدی در سال 69 وارد مقطع کارشناسی کتابداری شدند و پس از آن در مقطع کارشناسی ارشد کتابداری ادامه تحصیل دادند.
رئیس انجمن کتابداری استان قم همچنین افزودند: به دلیل مسائل مالی و خانوادگی وقفه ای تقریبا طولانی مدت، حدود 9 سال بین کارشناسی ارشد و دکترای بنده ایجاد گردید که باعث شد بیشتر به کسب تجربه در این زمینه بپردازم. 
ایشان همچنین از خاطره اولین کلاس درس کتابداری خود گفتند و از استاد خود جناب آقای دکتر تسبیحی یاد کردند که با سعه صدر و با اشتیاق فراوان به تمام سوالات وی پاسخ داده و راهی برای ورود موفق وی به کتابخانه باز نمودند. به این ترتیب بود که دکتر محمدی از ترم دوم وارد عرصه کار در کتابخانه شدند.
عضو هیات علمی دانشگاه قم در ادامه از دیگر اساتید و افراد تاثیرگذار در زندگی کاری خود نام بردند و به ترتیب به مراکزی که در آنها به عنوان کتابدار در آنها به فعالیت پرداختند اشاره نمودند از جمله دانشگاه مفید، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه قم و دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد که در درباره آن به تفصیل سخن گفتند.
در ادامه دکتر محمدی به فراز و نشیب های پیش رو در رسیدن به اهداف خود اشاره کردند و گفتند: اولین جایی که به صورت رسمی شروع به کار کردند دفتر تبلیغات اسلامی بود و بنا به دلایلی همزمان در کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز به فعالیت مشغول شدند.
وی همچنین یادآور شد، اولین تجربه فهرستنویسی خود را در موسسه ای که زیر نظر آیت الله مصباح یزدی اداره می‌شود پشت سر گذاشته و با رواج نرم افزارهای کتابداری در کتابخانه ها از این ابزار در فهرستنویسی استفاده می‌کردند.
 پس از بیان این موضوع به کیفیت فهرستنویسی در قم اشاره کردند و اذعان داشتند که کار فهرستنویسی در قم بعلت وجود کتابداران خبره در این زمینه از جمله استاد محفوظی بسیار پیشرو بود و همگام با تهران صورت می‌گرفت. همچنین افزودند: کار فهرستنویسی کتابخانه دانشگاه پردیس فارابی را نیز با نرم افزار پارس آذرخش انجام دادند که در آن زمان تنها کتابخانه دارای نرم افزار کتابخانه ای این دانشگاه بود. 
ایشان ادامه دادند ، بدلیل مسائل مالی و با بستن قراردادهای ساعتی با موسسات گوناگون، ناگزیر شدند کار در دفتر تبیلغات اسلامی را رها کنند.
جلسه اول این نشست که بیشتر به زندگی نامه و فعالیتهای آغازی زندگی حرفه ای ایشان پرداخت به پایان رسید و صحبت پیرامون مسئولیتها و فعالیتهای اجرایی ایشان به جلسه دوم موکول شد.

گزارش از : بنت الهدی موحدی محب

تصاویر
  • دکتر مهدی محمدی: کیفیت کار فهرستنویسی در قم بعلت وجود کتابداران خبره در این زمینه بسیار پیشرو و همگام با تهران صورت می‌گرفت