Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 30 تیر 1399
تعداد بازدید: 901
تعداد نظرات: 0

همکاری های علمی پدرم با علامه امینی و آیت الله العظمی خوئی در نجف، بسیار بر علاقه من به کتاب و کتابخانه اثرگذار بود

صبح روز سه شنبه مورخ 30 تیرماه 1399، در ادامه سلسله برنامه های مستندسازی تاریخ شفاهی کتابخانه های ایران که در کتابخانه آیت الله بروجردی و با مدیریت و حمایت این کتابخانه انجام می شود، این برنامه میزبان آقای شبستری مدیر کتابخانه ادبی هنری دفتر تبلیغات اسلامی بود.

آقای شبستری متولد شهر نجف و از خانواده ای اهل علم هستند. ایشان در مورد روند ورود خود به کار در کتابخانه و خدمت در سمت کتابدار به  این شرح می گویند که:

در دوره محصلی، مکرر به کتابخانه مدینه العلم آیت الله خوئی قم مراجعه و از این کتابخانه استفاده می کردم. از همان زمان به کتاب و کتابخانه بسیار علاقه داشتم. شاید یکی از دلایل عمده این علاقه به دوره زندگی ما در نجف و همکاری های علمی که پدر بنده با علامه امینی و آیت الله خوئی داشتند، بازمی گردد. منزل ما در نجف و قم همواره بخش و اتاق خاصی به عنوان کتابخانه داشت که مملو از کتاب های بسیار خوب و مهم بود.

سال 1374 به خدمت سربازی رفتم. محل خدمت بنده در منطقه نیروی هوایی مهرآباد تهران بود، به صورت تصادفی در کتابخانه این منطقه مشغول خدمت شدم. بعد از سی سال که از آن ایام می گذرد، هنوز با مدیر آنجا آقای نصیری ارتباط دارم و خاطرات بسیار خوبی از ایشان برای بنده هست. کار در این کتابخانه تجربه های بسیار خوبی برای من داشت و در تشویق بنده برای ادامه این کار بسیار تاثیرگذار بود. زمانی که در این کتابخانه مشغول خدمت بودم، اساتید کتابداری خوبی از طرف ارتش به آنجا می آمدند که فرصت خوبی بود که بنده سوالاتم را از آنها بپرسم.

سال 1376 مجدد به کتابخانه مدینه العلم بازگشتم. در آن مقطع به صورت تخصصی کار سازماندهی کتابخانه شروع شد، چون تا آن زمان کتابخانه هنوز سازماندهی مشخصی نداشت. شاید بشود گفت که این کتابخانه جزو اولین کتابخانه هایی بود که در قم به صورت تخصصی بحث سازماندهی کتابخانه را شروع کرد. آقایان استاد محفوظی و بذرافشان از جمله افرادی بودند که در شروع این کار و انجام آن نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند.

در آن سال ها یعنی حدود سال 1378 کتابخانه ملی یک دوره کوتاه مدت آموزش کتابداری برگزار کرد که بنده هم در این دوره شرکت کردم و این دوره برای من بسیار خوب و آموزنده بود. از آنجایی که بنده از سال ها قبل به صورت تجربه عملی در بحث سازماندهی وارد شده و هنوز در مقطع دیپلم بودم و مدرک آکادمیک تخصصی رشته کتابداری نداشتم، اما وقتی در این دوره شرکت کردم، اساتید با تعجب اشاره می کردند که شما که تحصیلات آکادمیک ندارید، نسبت به سایر افرادی که در این دوره حضور داشته و تحصیلات آکادمیک تخصصی کتابداری دارند، بسیار بیشتر و دقیق تر بر بحث های سازماندهی تسلط دارید. در همان ایام تجربه کار در کتابخانه های مختلف قم را بدست آوردم، از جمله کتابخانه آیت الله العظمی حائری در مدرسه فیضیه، جامعه المصطفی، برخی کتابخانه های شخصی و بلاخره به کتابخانه ادبی هنری دفتر تبلیغات اسلامی رسیدم. کار در هر یک از این کتابخانه ها تجارب بسیار خوبی برای من داشتند.

در هر صورت کتابخانه ادبی هنری دفتر تبلیغات مرکزی برای تثبیت بنده در این حوزه بود. سال 1378 در این کتابخانه استخدام شدم. در همین سال ها شرایط ایجاب کرد که به دنبال آموزش تخصصی آکادمیک و دریافت مدرک تخصصی از این رشته بروم. شاید یکی از دلایل آن بود که داشتن مدرک تخصصی برای ادامه کار و حضور در این حرفه برای بنده ضروری بود. این کتابخانه از سال 1362 تحت نظر حجت الاسلام و المسلمین جناب عبدالله حسن زاده شروع به فعالیت کرد، ایشان زحمات زیادی در این مجموعه کشیده اند. شروع این کتابخانه با حدود چند قفسه در دفتر مجله سلام بچه ها بود که بعدها مسئولیت آن به آقای سالاری که خودشان از نویسندگان مطرح در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند، واگذار شد. وقتی که بنده وارد این مجموعه شدم، تقریبا کار خاصی در این کتابخانه انجام نشده بود، کتابخانه نرم افزار نداشت، که بعدها نرم افزار سیمرغ برای تهیه شد. نکته مهمی که در مورد این کتابخانه وجود دارد این است که بخش عمده رکوردهای آن به صورت بنیادی کار شده است و بسیار کم به بحث ایزو مثلا از کتابخانه ملی و امثالهم پرداخته شد. مهم برای ما کیفیت توصیف اثر بود.

کتابخانه از ابتدای شروع فعالیت تا به امروز پستی و بلندی های زیادی را تجربه کرده است. از عمده دلایل آن که هنوز هم متاسفانه وجود دارد، عدم توجه مدیران بالادستی به اهمیت این کتابخانه بوده و هست. به همین دلیل به لحاظ مالی، حمایت و نیز نیروی انسانی این کتابخانه بسیار با محدودیت مواجه بود. به گونه ای که بیش از سی سال بنده به تنهایی در این کتابخانه کار کردم، بدون اینکه نیروی دیگری در اختیار داشته باشم. صرفا به صورت پروژه و قراردادی از نیروهایی در کتابخانه استفاده می کردم، اما در مجموع کلیت کارها برعهده خود بنده بود. یک مشکل اساسی ما نداشتن محل ساختمان ثابت است، به طوری که کتابخانه تاکنون بیش از هفت مرتبه جابجا شده و در همین جابجایی ها مجموعه بسیار دچار آسیب شده است. در حال حاضر این کتابخانه حدود 36 هزار عنوان مشتمل بر 60 هزار جلد منبع اطلاعاتی دارد. منابع تقریبا همه فارسی هستند و در قالب کتاب می باشند. متاسفانه منابع عربی و انگلیسی و پایان نامه در این کتابخانه وجود ندارد.

تصاویر
  • همکاری های علمی پدرم با علامه امینی و آیت الله العظمی خوئی در نجف، بسیار بر علاقه من به کتاب و کتابخانه اثرگذار بود