Menu

اخبار کتابخانه

چهارشنبه 01 مرداد 1399
تعداد بازدید: 921
تعداد نظرات: 0

پویایی یک کتابخانه کاملاً وابسته به ایجاد شوق یادگیری و انگیزه در کارکنان آن است

 

در این نشست دکتر طاهری به خصوصیات یک مدیر موفق اشاره کردند و افزودند: مدیر یک سازمان، تاثیرگذار در آن سازمان است و ویژگیهای یک مدیر خوب یکی اینکه مربی است و دیگری اینکه تسهیل کننده است. انگیزه ای که یک مدیر در کارکنان خود ایجاد می کند در پویایی مجموعه تاثیر زیادی دارد و اگر این سازمان کتابخانه باشد باعث بروز بودن کتابخانه می شود. لذا مدیر یک کتابخانه هم باید خود علاقه مند و پذیرای فناوری های روز باشد و هم فضا را برای پیشرفت و پذیرش فناوری ها توسط کارکنان خود آماده کند. اگر در یک مدیر این ویژگی ها جمع باشد، کتابخانه به روز خواهد بود و در این صورت پویایی کتابخانه را شاهد خواهیم بود. از طرفی یک کتابدار موفق باید یک یادگیرنده فعال باشد که اگر این ویژگی در کتابداران یک مجموعه باشد آن کتابخانه پویا می‌شود. در ضمن شوق یادگیری به رضایت شغلی کمک بزرگی می کند و همچنین خلاقیت را بالا می برد. 
در ادامه ایشان خاطرنشان کردند: در مجموعه کتابخانه دانشگاه علامه سعی بر این بوده تا شوق به یادگیری در کارکنان ایجاد شود و این نکته مثبتی است و بازخوردهای خوبی داشته است و امیدوارم که مدیران کتابخانه ها در آینده و اکنون به این مهم توجه داشته باشند که پویایی یک کتابخانه کاملاً وابسته به ایجاد شوق یادگیری و انگیزه در کارکنان است.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که روابط غیر سازمانی مدیر و کارمند را چگونه ارزیابی می کنند گفت: در قرن 17 میلادی، نظریه ای در حوزه مدیریت مطرح شد با عنوان نظریه «مایو». در این نظریه مطرح شد که روابط مدیر و کارمند نباید محدود به روابط اداری شود و بر این اساس تسهیلاتی را برای کارکنان ایجاد کردند، از جمله در آن زمان نور کارخانه ها را بیشتر کردند، زمان استراحت را بیشتر کردند و نتایج مثبتی گرفتند. در ادامه ایشان در همین راستا مثال هایی از شرکت گوگل و روابط غیر سازمانی مدیران و کارکنان با یکدیگر مطرح نمودند و اذعان داشتند، در حد توان این روابط در میان کارکنان کتابخانه دانشگاه علامه نیز پیاده شده است و بازخوردهای مثبت و موثری داشته است.
وی در ادامه به ارتباط مربی و شاگرد هم اشاره کردند که باید فضا در کتابخانه، فضای علمی و آکادمیک و فضایی برای اشتراک اطلاعات باشد و این بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مورد بعدی که دکتر طاهری برای تحقق یک مدیریت موفق لازم می دانند پیوند دادن اهداف و رویکردهای یک مدیر با سازمان خود است. اگر مدیر پیشرفت کند، سازمان پیشرفت خواهد کرد و بالعکس. و این پیشرفت برای سازمان مهم است . تمام تلاش یک مدیر، ایجاد این فضا و پیشرفت سازمانِ تحت نظارت اوست.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه افزودند: در هر مجموعه ای افرادی هستند که اینگونه فکر نمی کنند، این افراد دو راه پیش رو دارند، یا خود را با مجموعه هماهنگ می کنند و یا مجموعه را رها می کنند. این فضای پیشرفت را خود فرد در سازمان برای خودش ایجاد کرده و چون برای مجموعه خود، مفید است سازمان هم این فضا را به فرد می دهد تا پیشرفت کند و به تبع آن کل سازمان رو به تعالی و ترقی خواهد بود. این پیشرفت نه تنها از لحاظ مالی بلکه از لحاظ معنوی و جایگاهی نیز صورت خواهد گرفت.
دکتر طاهری ادامه دادند: ولی در برابر این پیشرفتها باید به این نکته هم توجه داشت که دنبال فرایندهای زودبازده نباشیم و صبر و حوصله حرف اول را می زند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در خصوص چگونگی تخصیص کار با توجه به روحیه افراد، پاسخ دادند: از نگاه مدیریتی سوق دادن افراد به سمت کاری که با روحیه شخص سازگار است کار سختی نیست، البته یک کتابدار باید کاملاً منعطف باشد و بتواند در تمام بخشها کار کند و اگر نیاز باشد از کار همه قسمتها سررشته داشته باشد. لذا لازم است به عنوان یک کتابدار همه مهارتها را بیاموزیم تا بتوانیم در تمامی قسمتهای کتابخانه کارگشا باشیم.
دکتر طاهری سخنان خود را با پاسخ به این سوال به پایان رساندند که آیا تفاوتی میان عملکرد خانم و آقا در حرفه کتابداری هست یا خیر؟ به طور کلی تفاوت محسوسی میان کار آقایون و خانمها نیست، ماهیت تخصصی کتابداری، ارائه خدمات اطلاعاتی است و از لحاظ نوع عملکرد و کارکردی که این حرفه دارد، تفاوت چندانی در جنسیت نیست و بسته به روحیات افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

تصاویر
  • پویایی یک کتابخانه کاملاً وابسته به ایجاد شوق یادگیری و انگیزه در کارکنان آن است