Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 28 تیر 1399
تعداد بازدید: 879
تعداد نظرات: 0

محمدی شجاعی: تمام ثروت یک مدیر موفق کتابخانه‌ای، کتابداران او هستند.

در این جلسه محمدی شجاعی مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم، ابتدا به معرفی و بیان سوابق علمی و اجرایی خود پرداختند و سپس به فعالیهای خود در زمان تصدی ریاست کتابخانه دانشگاه ادیان اشاره کردند.
ایشان در ابتدا اینطور آغاز کردند: از سال 1379 به کتابخانه مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان وارد شدم که بعد از گذشت حدود 5 سال این مرکز تغییر ماهیت داده و به دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ارتقاء پیدا کرد. با توجه به اینکه دانشگاه ادیان جزء ده دانشگاه برتر کشور می‌باشد، کتابخانه آن کتابهایی در موضوعات تمامی ادیان از بودا تا مسیحیت را شامل می‌شود، به طوریکه برای تهیه اینگونه کتابها، مدیران و مسئولان کتابخانه و دانشگاه سفرهایی به کشورهای مختلف و نمایشگاه های بین المللی کتاب داشته اند تا بتوانند از نزدیک در زمینه تمام ادیان زنده جهان منابع بروز و کارآمد را جمع آوری و به مجموعه خود اضافه کنند و در اختیار پژوهشگران قرار دهند. لازم به ذکر است که بسیاری از این کتابها، کتابهای کمیاب یا شاید بتوان گفت نایابی هستند که به همت مسئولان این دانشگاه تهیه و در کتابخانه نگهداری می‌شود.
رئیس کتابخانه دانشگاه ادیان از موجودی غنی کتابخانه خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 105 هزار عنوان کتاب سازماندهی شده و بیش از 10 هزار جلد باقی مانده است. از این تعداد، 85 هزار جلد کتاب فارسی و عربی و 20 هزار جلد کتاب انگلیسی می‌باشد. 
ایشان همچنین در رابطه با چگونگی تهیه منابع اذعان داشتند: یکی از نقاط قوت این کتابخانه برقراری ارتباط موثر با مهمانان و دانشجویان خارجی دانشگاه است که خوشبختانه توانسته ایم از منابع اهدایی آنها در راستای غنای مجموعه استفاده کنیم و مجموعه خوبی را گردآوری و سازماندهی کنیم.
جناب آقای محمدی شجاعی در خصوص خدمات کتابخانه گفتند: خدمات کتابخانه به دو شکل حضوری و غیرحضوری ارائه می‌شود، که خدمات غیرحضوری کتابخانه از سال 90 الی 92 همزمان با فراگیری کتابخانه دیجیتال در ایران، راه اندازی شد و این کتابخانه اولین کتابخانه ای در قم بود که از نرم افزار کتابخانه دیجیتال سیمرغ استفاده نمود. در فاز اول این طرح، پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه درنرم افزار بارگزاری شد و در فاز بعدی با توجه به رویکرد دانشگاه به عنوان یک کتابخانه دانشگاهی بین المللی، با وجودی که امکان انتشار آنها در شبکه وب نبود، نسخه دیجیتال پایان نامه ها در شبکه داخلی دانشگاه به صورت تمام متن منتشر شد.همچنین در رابطه با بخش کتابهای خارجی این مجموعه به صورت دیجیتال نیز این نکته را یادآور شدند که با توجه به در اختیار نداشتن حق کپی رایت این کتابها، امکان انتشار آن را در وب نداشتیم، لذا فقط در شبکه داخلی و در محدوده کتابخانه در دسترس قرار دادیم.
مهدی محمدی شجاعی همچنین افزود: باید به این نکته توجه داشت که کتابخانه دانشگاه مجموعه ای مستقل از دانشگاه نیست اما در سال 86 توانسته ایم سایت مستقل کتابخانه را راه اندازی کنیم و به خدمات رسانی مستقل بپردازیم. 
در قسمت فیلمها مجموعه خوبی جمع آوری شده است، اما به دلیل مشکل سرور تا کنون نتوانسته ایم آنها را در سایت بارگزاری کنیم. این فیلمها شامل هر آنچه که درباره ادیان مختلف به صورت فیلم یا مستند تهیه شده می باشد که آرشیو و فهرستنویسی شده است.
ایشان در رابطه با شرایط موجود به علت شیوع بیماری که اکثر کتابخانه ها را به تعطیلی کشانده است، گفتند: کتابخانه ادیان همچنان به فعالیت خود ادامه داده و با وجود اینکه استفاده از فایل دیجیتال پایان‌نامه‌ها در خارج از محدوده کتابخانه امکان پذیر نبود، این امکان را برای دانشجویان و کاربران خود فراهم کرده است که بتوانند از متن کامل پایان نامه ها استفاده کنند.
مدیر کتابخانه دانشگاهی ادیان در ادامه از اساتید خود در حوزه کتابداری به آقایان، ابوالفضل احمدی، در حوزه سازماندهی منابع، مصطفی محفوظی در زمینه فهرستنوسی و اساتید بزرگی همچون دکتر فتاحی در زمینه نمایه سازی و استاد علیپور حافظی و دیگر اساتید بزرگ عرصه کتابداری نام بردند و خاطر نشان کردند همواره سعی بر این بوده تا اطلاعات خود را بروز نگه دارند و اینطور ادامه دادند که روزی که اطلاعات یک کتابدار به روز نشود، آنروز روز مرگ اوست. و کتابدار همواره باید با آخرین دستاوردهای حوزه خود آشنا باشد، آنها را رصد کند و عملیاتی نماید. ایشان افزودند: تمام ثروت یک مدیر موفق کتابخانه‌ای کتابداران اوست.
مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این سوال که این کتابخانه برای عملکردهای فوق برنامه چه اندیشیده است؟ گفتند: کتابخانه باید به عنوان یک محمل فرهنگی شناخته شود، آموزش های اجتماعی، فرهنگی باید در کتابخانه شکل بگیرد و از کارهایی که در کتابخانه صورت گرفته به برگزاری جلسات نقد کتاب، معرفی کتاب اشاره کردند و خبر دادند: که با رایزنی ها و ارتباطاتی که با مسئولین برقرار کردند توانستند مجوز ورود دانش آموزان با معدل بالا را به کتابخانه فراهم کنند، چرا که معتقد هستند دانش آموزی که در ابتدای زندگی علمی خود است اگر در کنار خود الگوی عملی موفقی داشته باشد، می‌تواند بهتر برای آینده خود برنامه ریزی و هدف گزاری کند.
در پایان دبیر سابق مکتا با اظهار خرسندی از راه اندازی مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) خاطرنشان کردند: با این طرح اعضای کتابخانه های عضو می‌توانند از تمامی خدمات همه این کتابخانه‌ها استفاده کنند و به این اصل " کتاب برای استفاده است " در عمل تحقق بخشند.

تصاویر
  • محمدی شجاعی: تمام ثروت یک مدیر موفق کتابخانه‌ای، کتابداران او هستند.