Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 30 تیر 1399
تعداد بازدید: 1014
تعداد نظرات: 0

مدیر سابق کتابخانه دانشگاه قم: تجربه به اضافه علم مساوی است با پیشرفت. به این منظور لازم است که مدیران غیر کتابدار برای موفقیت از معاونین و کارشناسان این رشته درکنار خود بهره ببرند.


در این نشست ایشان ابتدا به معرفی خود و سوابق کاریشان در این زمینه پرداختند و گفتند: سال 73 در مقطع کاردانی کتابداری در دانشگاه علامه طباطبایی تهران شروع به تحصیل کرده و پس از فارغ التحصیلی به قم آمدند و تا قبل از ورود به دانشگاه قم حدود 20 کتابخانه را در قم راه اندازی و سازماندهی کرده اند.
از سال 79 به دانشگاه قم که در آن زمان مدرسه عالی قضایی طلاب نامیده می‌شد، وارد شدند که کتابخانه آن توسط دکتر محمدی به صورت سیستماتیک اداره می‌شد.
از سال 86 که ریاست کتابخانه بر عهده جناب آقای عبادالله بود، جناب احمدلو ابتدا به عنوان معاون ایشان و سپس در سمت مسئول کتابخانه در دانشگاه قم به فعالیت پرداختند.
از اقداماتی که از زمان ورود ایشان به کتابخانه دانشگاه قم انجام گرفت، می‌توان به جمع آوری و سازماندهی پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه اشاره کرد که علاوه بر نسخه چاپی پایان‌نامه‌ها، از سال 90 به بعد با در اختیار گرفتن فایلهای پایان‌نامه‌های نوشته شده توسط دانشجویان دانشگاه قم، توانستند مجموعه خوبی از این پایان‌نامه‌ها گردآوری کنند که در حال حاضر با اقدام آقای دکتر راونجی برای راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال، توانستند فایلهای PDF آنها را در نرم افزار بارگزاری کنند تا بعنوان منابع تحقیقاتی در اختیار سایر دانشجویان قرار گیرد.

اقدام بعدی که در زمان ریاست جناب آقای عبادالله و معاونت آقای احمدلو در کتابخانه انجام گرفت، راه اندازی کتابخانه به صورت 24 ساعته بود که اوایل با استقبال بی سابقه دانشجویان به خصوص در ایام امتحانات مواجه شد ولی بعد از چند سال تعطیل و ساعات کار کتابخانه به روال قبل بازگشت.

جناب آقای احمدلو در ادامه گفتند: با توجه به این که کتابخانه دانشگاه قم بزرگترین کتابخانه دانشگاهی خاورمیانه با 24 هزار متر مربع و سه طبقه می‌باشد، ولی از تمام ظرفیت آن استفاده نمی‌شود و از سه طبقه ساختمان کتابخانه فقط یک طبقه مورد استفاده قرار گرفته است.
احمدلو این نکته را هم یادآور شد، از آنجایی که این کتابخانه یک کتابخانه دانشگاهی است نیاز است پایگاه نسخ خطی و اسناد راه اندازی شود.
ایشان همچنین عنوان کردند با وجود اینکه دانشجویان دانشکده های علوم پایه، فنی مهندسی و حقوق بیشترین استفاده را از کتابخانه دارند. ولی در این نوع کتابخانه ها اعتقادی به نگهداری منابع زیاد وجود ندارند و بیشتر بر روی خدمات به دانشجویان و اعضای هیأت علمی تمرکز می کنند. 
عضو شورای سیاستگذاری مکتا گفت: در زمان تصدی مدیریت کتابخانه سعی در تاسیس نهادهای مختلفی داشتند، که از جمله آن تاسیس انجمن کتابداران استان قم می باشد و همچنین با پیشنهاد و پیگیری‌های همکاران و مدیران کتابخانه ها موفق به تاسیس مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) شدند، به تدریج با راه اندازی این مجمع نیاز به تدوین تفاهم نامه بین اعضای آن احساس شد و بین کتابخانه ها تفاهم نامه همکاری امضا گردید. به این ترتیب به تدریج جای خالی اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌ها حس شد. لذا دانشگاه قم عضو کنسرسیوم محتوای ملی شد و تصمیم گرفته شد که سیستم اطلاع‌رسانی را راه اندازی کنند. در همین راستا بانک های اطلاعاتی گوناگونی را به روش های مختلف ایجاد کردند، همچنین اتاق های بحث در کتابخانه تاسیس شد و سعی بر تقویت آن گردید. در مقطعی ایستگاههای مطالعه در کتابخانه راه اندازی شد. در جاهای مختلفی ، از جمله در مدرسه برای معلمان، در زندان برای زندانیان و در کتابخانه های عمومی به اطلاع رسانی پرداختند.
همچنین به این نکته نیز اشاره کردند که کتابخانه ها نقش مهمی در جذب مخاطب و آموزش بر عهده دارند که به صورت مقطعی در این باره درهفته کتاب و هفته پژوهش به آن پرداخته می‌شود، اما ادامه پیدا نمی‌کند. از جمله عواقب عدم این آموزشها: عادتهای غلط مطالعه، بلندخوانی و راه رفتن در حین مطالعه، که همه اینها به دلیل عدم آموزش به افراد در زمان کودکی است.
در پایان ایشان به ویژگی های یک مدیر موفق اشاره کردند و افزودند: یکی از راه های موفقیت هر مدیر توانایی برقراری ارتباط و داشتن تجربه توأمان است. و در کنار آن دانش آکادمیک به دلیل استفاده از دانش روز دنیا برای هر مدیر لازم است. به عبارت دیگر تجربه به اضافه علم مساوی است با پیشرفت. به این منظور لازم است که مدیران غیر کتابدار برای موفقیت از معاونین و کارشناسان این رشته درکنار خود بهره ببرند.

تصاویر
  • مدیر سابق کتابخانه دانشگاه قم: تجربه به اضافه علم مساوی است با پیشرفت. به این منظور لازم است که مدیران غیر کتابدار برای موفقیت از معاونین و کارشناسان این رشته درکنار خود بهره ببرند.