Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 29 تیر 1399
تعداد بازدید: 1062
تعداد نظرات: 0

دکتر سادات فخر: توانایی برقراری ارتباط موثر با مسئولین بالادستی از مهمترین خصوصیات یک مدیر موفق در کتابخانه هاست

دکتر سیدعلی سادات فخر از سال 94 ریاست اداره کتابخانه های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  را به عهده دارند. ایشان در باره تاسیس کتابخانه ابتدا  تاریخچه ای کوتاه از تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کردند و افزودند پایه اصلی کتابخانه برمی گردد به دارالتبلیغ  که در سال 1344 تاسیس شده و کتابخانه، در سال 1348 فعالیت خود را آغاز نموده است. 

دفتر تبلیغات در سال 1365 مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی را تشکیل می دهد و گروه هایی چون فقه و اصول، فلسفه و کلام و اخلاق و تربیت در آن مشغول به کار می‌شوند. در آن برهه از زمان، مرکز تحقیقات دارای مجموعه ای شامل کتاب های تخصصی هر گروه و همچنین شامل کتابهایی بود که از زمان دارالتبلیغ به جامانده که به عنوان کتابخانه عمومی استفاده می‌شد. اندک اندک این مجموعه ها با هم ادغام و به یک کتابخانه بزرگتر تبدیل شد، بعداز مدتی این کتابخانه به بخشهای مختلف تقسیم گردید، شامل: کتابخانه تخصصی مربوط به کارمندان پژوهشگر، و کتابخانه عمومی. با گذر زمان کتابخانه عمومی شامل بخشهای مختلفی شد. از جمله: امانی، اهل قلم که قفسه باز بود و برای نویسندگان میز اختصاصی داشت، کتابخانه حوزویان که مخصوص مطالعه طلاب بود، کتابخانه دانش آموزی که برای کنکور استفاده میشد، و آرشیو نشریات که خانه مطبوعات گفته می شد.

مرکز مطالعات وتحقیقات، بعدها در سال 84 از لحاظ جایگاه سازمانی ارتقاء یافت و به صورت رسمی به عنوان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شروع به کار کرد. 
کتابخانه دفتر تبلیغات با به وجود آمدن کتابخانه های رقیب با کار مشابه، از سال 94 در ماموریتهای خود بازنگری کرد و آن قسمت که در حیطه ماموریت کتابخانه نبود کنار گذاشته شد و قسمت های جدید تعریف گردید.
از جمله کتابخانه حوزوی با فضای بزرگ و مراجعه کم یا کتابخانه دانش اموزی و یا کتابخانه اهل قلم در یکدیگر ادغام شد و به صورت یک سالن قفسه باز به نام تالار شیخ صدوق ره ایجاد گردید و برای اهل قلم نیز میز اختصاصی در نظر گرفته شد در واقع تعدد کتابخانه ها کم و خدمات رسانی افزایش یافت.
کتابخانه مخصوص هیأت علمی راه اندازی شد که دارای سه قسمت است یکی مخصوص پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
دیگری ویژه پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و قسمت سوم مخصوص پژوهشکده احیا آثار اسلامی 
منابع کتابخانه در مجموع 250 هزار جلد کتاب است. در مخزن مرکزی حدود 120 هزار عنوان کتاب فارسی، عربی و لاتین نگهداری می شود و بخش دیگر منابع بصورت قفسه باز است.

دکتر سادات فخر همچنین افزود با توجه به کمبود فضا از سال 98 کار انتقال ساختمان کتابخانه از میدان معلم به پردیسان آغاز گردیده و تا شهریور 99 پایان خواهد یافت و در حال حاضر مجموعاً 54 عضو هیأت علمی، کارشناس و کارمند از این کتابخانه استفاده می‌کنند و در این ایام خاص با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و در نظر گرفتن تدابیر سختگیرانه، از سالنها استفاده می‌شود.
رئیس کتابخانه ها و مرکز اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: برای پرهیز از موازی کاری و هدر رفت هزینه و زمان، کتابخانه مرکزی و کتابخانه های اقماری و مراکز وابسته به این سازمان همگی به صورت متمرکز سازماندهی می‌شوند و فهرستنویسی تمام منابع فقط در دفتر تبلیغات اسلامی و پژوشگاه باقرالعلوم انجام می‌شود.
همچنین ایشان از دو مجموعه خاص در کتابخانه تحت سرپرستی خود خبر دادند و ادامه دادند: یک مجموعه کتب خطی و سنگی از زمان دارالتبلیغ موجود است که از پیشینه خرید آن  اطلاع دقیقی در دست نیست و شامل بیش از 1000نسخه خطی و تعدادی کتاب چاپ سنگی می‌باشد که قسمت عمده این مجموعه، دیجیتال سازی شده و از طریق کتابخانه دیجیتال در اختیار کاربران و پژوهشگران قرار می‌گیرد و دیگری مجموعه کتب ممنوعه که همراه با کتبی که در پاسخ آنها نوشته شده، در مجموعه ای حفاظت شده نگهداری می‌شود و برای کسانی که به این منابع نیاز دارند با ارائه معرفی نامه قابل استفاده است.
دکتر سادات فخر یادآور شدند: به لحاظ ساختاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دارای چندین بخش و معاونت می‌باشد، از جمله معاونت پژوهش، که کتابخانه زیر نظر این بخش قرار دارد، معاونت آموزش، معاونت تبلیغات و معاونت فضای مجازی و رسانه. دو شعبه نیز در اصفهان و مشهد دائر است که به عنوان مراکز پژوهشی، دارای کتابخانه می‌باشند.
همچنین ایشان درباره آرشیو نشریات این مرکز سخن گفتند و افزودند: همه مطبوعات و مجلات پیش و پس از انقلاب در حوزه علوم اسلامی و انسانی تهیه و صحافی شده و بیش از 1200 عنوان مجله و روزنامه در کتابخانه موجود است. از سال 94 کم کم با چالش کمبود فضای فیزیکی برای آرشیو نشریات مواجه گردیده و از آن پس خریداری آنها متوقف شده است. لذا آرشیو فیزیکی نشریات تا سال 94 موجود است. و فقط اگر درخواست از سوی اعضای هیأت علمی وجود داشته باشد به صورت موردی خریداری می‌شود.
در پایان دکتر سیدعلی سادات فخر در پاسخ به این سوال که ویژگی یک مدیرکتابخانه موفق چیست؟ عنوان کردند: تجربه و قدرت بیان و برقراری ارتباط موثر و در کل روابط عمومی بالا و سپس دانش کتابداری از مهمترین خصوصیات یک مدیر موفق در کتابخانه خواهد بود و اضافه کردند یک مدیر موفق باید شیوه های اطلاع رسانی را به خوبی فراگیرد و به کار ببندد.

تصاویر
  • دکتر سادات فخر: توانایی برقراری ارتباط موثر با مسئولین بالادستی از مهمترین خصوصیات یک مدیر موفق در کتابخانه هاست