Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 28 تیر 1399
تعداد بازدید: 851
تعداد نظرات: 0

مدیر کتابخانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: در کتابخانه باید تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی فراهم شود تا پژوهشگر بتواند با آرامش به مطالعه بپردازد

در تاریخ 28 تیر 99 در راستای فعالیت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در خصوص تهیه تاریخ شفاهی کتابخانه ها، جناب آقای ابوالفضل احمدی مدیر محترم کتابخانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی به معرفی مجموعه تحت مدیریت خود پرداختند و گفتند: این کتابخانه یک کتابخانه تخصصی در راستای اهداف سازمان مادر که همانا پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است تشکیل گردیده است.

در سال1361 به دستور ستاد شواری انقلاب فرهنگی و مجموعه حوزه، مأموریت برقراری ارتباط بین حوزه و دانشگاه، به حوزه و ازطریق آن به موسسه در راه حق که زیرمجموعه حوزه بود، سپرده شد و از همین طریق به آیت الله العظمی مصباح یزدی به عنوان موسس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه مأموریت داده شد که این مهم را به انجام برسانند.

در حدود سال 1369 با توجه به کارهای پژوهشی این دفتر نیاز به کتابخانه احساس شد و باعث گردید کم کم کتابخانه در دل این سازمان تشکیل شود و پیشرفت کند تا جایی که دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به پژوهشکده ، سپس به موسسه پژوهشی و در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شد که شامل سه پژوشکده است.
ایشان همچنین افزودند همانطور که می‌دانید هدف از تاسیس پژوهشگاه، وحدت میان حوزه و دانشگاه و تقویت اشتراکات بین این دو نهاد بوده است و در نتیجه برخی صحبتها و سمینارها ونشست ها بنابراین شد که کارهای پژوهشی، براساس گروه های پژوهشی دانشگاهی که شامل رشته های علوم انسانی از جمله روانشناسی، اقتصاد، فلسفه، جامعه شناسی و ... که از طرف شواری عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، انجام گیرد و متون درسی رشته های دانشگاهی علوم انسانی در مقطع ارشد و دکترا بر مبنای اسلام گردآوری شود مانند: اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، روانشناسی اسلامی و...
 در کل به دلیل اینکه متون ارائه شده در دانشگاهها غربی بودند تصمیم به بومی سازی آن گرفته شد و پژوهشگاه به عنوان نهادی که این وظیفه را به عهده بگیرد انتخاب گردید.
مدیر کتابخانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از اینکه تا حدودی در این امر موفق عمل کرده اند اظهار خرسندی کرد و افزود: 553عنوان کتاب و نزدیک به 900 عنوان مقاله در موضوعات روش شناسی و... در این مرکز چاپ شده و به رشته تحریر در آمده است. و ادامه دادند منابع گردآوری شده در کتابخانه پژوهشگاه بر اساس موضوعات پژوهشی پژوهشگاه می‌باشد که در آن، در حال حاضر، ده گروه پژوهشی در حال فعالیت است و منابع و کتابهای این مجموعه براساس نیاز این ده گروه، نزدیک به 85 جلد کتاب فارسی و عربی، شامل 70هزار عنوان و در حدود 9هزار جلد کتاب لاتین، شامل 6 هزار عنوان می‌باشد.
ابوالفضل احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجایی که کتابخانه پژوهشگاه یک کتابخانه پژوهشی محسوب می‌شود، سعی شده است تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی وی فراهم شود، از جمله تلاش شده میزهای اختصاصی مطابق با استانداردهای ارگونومیک و حتی فضای سبز برای پژوهشگران فراهم گردد، تا در فضایی امن و آرام به مطالعه و پژوهش بپردازند.
وی در خصوص مجموعه سازی این مجموعه بیان کرد: سعی شده است کتاب یا منبعی که پژوهشگر به آن نیاز دارد در کمترین زمان ممکن برایش فراهم گردد و در کل مجموعه سازی این نهاد با کمک محققان و پژوهشگران و اساتید برجسته هر رشته انجام می‌شود.
در پایان ایشان در پاسخ به این سوال که ویژگی یک کتابخانه خوب و یک کتابدار موفق چیست؟ عنوان کردند: برای موفقیت در امر اداره کتابخانه باید به اصول پنجگانه رانگاناتان در تعامل با کاربر و به طور کلی در همه زمینه ها توجه کامل شود.
در مورد سرویس دهی و خدمات کتابخانه گفتند که این خدمات باید به نحوی باشد که کاربر را ترغیب به استفاده از کتابخانه کند و مهمترین مسئله در حرفه کتابداری علاقه به کار است که مهمترین فاکتور برای کتابداران است و با توجه به اینکه کتابخانه یک محیط ارام و ساکت و بدور از جنب و جوش و سروصداست، در حرفه کتابداری این علاقه نقش و تاثیر دوچندان دارد و بعد از آن دانش کتابداری در موفقیت این حرفه بسیار مهم است.

تصاویر
  • مدیر کتابخانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: در کتابخانه باید تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی فراهم شود تا پژوهشگر بتواند با آرامش به مطالعه بپردازد