Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 24 تیر 1399
تعداد بازدید: 896
تعداد نظرات: 0

رئیس مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها: اسناد و بخصوص اسناد شنیداری منابع ارزشمندی برای آیندگان خواهد بود

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین نظری پیرامون تاریخچه تشکیل مرکز اسناد آستان مقدس، نوع فراهم آوری و به طور ویژه، روش های سازماندهی اسناد در این مرکز گفتگو کردند.
ایشان اعلام داشتند: طی دوره مسئولیت خود در این مرکز بیش از 38 هزار سند، سازماندهی و عکسبرداری شده و دسترسی آن را برای پژوهشگران تسهیل نموده اند.
وی در ادامه بیان کرد کمتر از ده درصد از اسناد موجود در سازمان، سازماندهی شده است.
رئیس مرکز اسناد آستان مقدس همچنین به فعالیت های پژوهشی سازمان و نقش و اهمیت اسناد در سایر پژوهش ها (اعم از تاریخی و فرهنگی و ..) اشاره کردند و به تبیین آن پرداختند.
در پایان رئیس مرکز اسناد، در ویژگی های مدیران مراکز اسنادی خاطرنشان کردند: یک مدیر موفق بایستی از اطلاعات عمومی و تاریخی گسترده‌ای در این حوزه برخوردار بوده و به سیاستها و اهداف سازمان مادر نیز احاطه و اشراف کامل داشته باشد.
پس از این مقدمه حجه الاسلام والمسلمین نظری در این جلسه پیرامون جایگاه مرکز اسناد در چارت تشکلیلاتی سازمان صحبت کردند و بیان داشتند امروزه،  دو رویکرد به این مسئله وجود دارد یکی اینکه مراکز اسناد را به موازات کتابخانه به عنوان یک واحد مستقل در نظر گرفته شود و یا اینکه مرکز اسناد و کارکرد آن بخشی از زیرمجموعه کتابخانه ها قرار گیرد، که در این تقسیم بندی نگاه سازمانی به صورت اول قوی تر است. لیکن از نظر من هیچ یک از دو صورت نمی‌تواند صحیح باشد و دارای اشکال است. 
حاج آقای نظری در تبیین دیدگاه سوم گفتند: مراکز اسناد گاهی می‌توانند به عنوان جایگاهی برای جمع آوری آثار تاریخی و فرهنگی و انجام کارهای پژوهشی پیرامون آنها باشند که در این صورت بخشی از کتابخانه در نظر گرفته می‌شوند و اینکه هر کتابخانه ای نیاز به بخش اسنادی دارد در واقع امری درست است و این بخش اوراق خطی و نفیس، تصاویر دارای محتوا و هر چیزی که محمل اطلاعاتی و فرهنگی محسوب می شود را جمع آوری و سازماندهی می کند و  وظیفه مرکز اسناد کار بر روی این آثار است. 
در تعریف دوم اگر کمی پا را فراتر نهاده و از مجموعه کتابخانه خارج شده و در محدوده فرهنگی و تاریخی منطقه فعالیت کنند، مرکز اسناد می تواند به موازات کتابخانه و موزه قرار بگیرد. در این صورت وظیفه مرکز اسناد کار بر روی موضوعات تاریخی خارج ازسازمان با یک محدوده وسیعتر نسبت به سازمان خود خواهد بود. 
در نگاه سوم که مورد نظر اینجانب است؛ گاهی کارکرد مرکز اسناد را سازماندهی و انسجام اطلاعات مربوط به یک سازمان تعریف می‌کنند و مرکز اسناد به شکل بانک اطلاعاتی برای آن سازمان عمل می‌کنند، در این صورت نمی‌تواند در عرض کتابخانه و یا حتی زیرمجموعه آن قرار گیرد. چرا که بسیاری از اسناد سازمان، مانند اسناد مالی، یا اسناد فنی مهندسی و ساختمانی، اسناد حقوقی و املاک یا اسناد اداری که در محدوده کار کتابخانه یا مرکز اسناد نیست، وجود دارد که بیشتر مربوط به کارهای اداری و سازمانی می‌شود. اگر این تعریف  از مرکز اسناد را بپذیریم، لازم است که مستقیماً زیر نظر مسئول اصلی سازمان مربوطه اداره شود. چیزی شبیه روابط عمومی در سازمانها که زیر نظر شخص اول سازمان است. لذا ابتدا باید روشن شود که برداشت از مفهوم و اهمیت مرکز اسناد چیست تا بتوان درباره چگونگی اداره و جایگاه سازمانی آن تصمیم گیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری با بیان این نکته که مرکز اسناد آستان مقدس در حال حاضر زیرمجموعه‌ای از معاونت فرهنگی است اذعان داشتند هنوز جایگاه مهم مرکز اسناد خوب تبیین نشده و در تلاش هستیم تا مسئولین مربوطه را مجاب کنیم که لازم است مرکز اسناد آستان مقدس زیر نظر مستقیم تولیت محترم قرار گیرد. مخصوصا از جهات امنیتی اسناد محرمانه و همچنین از لحاظ تنظیم، نگهداری و از همه مهمتر بدست آوری این اسناد، مسئله ای نیست که بتواند تحت نظارت یک واحد دست سوم قرار داشته باشد و این امکان پذیر نیست.
رئیس مرکز اسناد آستان مقدس در ادامه سخنان خود اظهار خرسندی کردند از اینکه در مرکز اسناد حوزه علمیه قم به اهمیت این موضوع پی برده اند و اقداماتی برای آن صورت گرفته و جایگاه سازمانی آن از معاونت پژوهش به زیر نظر مدیر حوزه های علمیه ارتقاء یافته است.
ایشان همچنین در ادامه افزودند، مطلب دیگری که درباره مرکز اسناد باید به آن توجه ویژه داشت نیروی کار متخصص و کارآمد است که به نظر می رسد افراد علاوه بر تحصیلات مرتبط تاریخی، کتابداری و... باید ذوق اسنادی و تحقیقاتی و ذهن آینده نگری داشته باشد، چراکه کار بر روی اسناد ، کار زود بازده و قابل عرضه درمدت زمان کوتاه نیست و مسئولین نباید منتظر اثر زود هنگام باشند و در عمل ثابت شده، به دلیل اینکه کار بر روی اسناد، ظرافت و دقت زیادی را طلب می‌کند و به حوصله و صبر زیادی نیاز دارد، خانم ها در این کار موفق تر عمل می‌کنند.
مطلب دیگری که رئیس مرکز اسناد آستان به آن اشاره کردند اهمیت اسناد شنیداری است، و یادآور شدند که سخنرانی هایی که به مناسبت های مختلف در حرم مطهر انجام می‌گیرد، به عنوان یک محتوای اسنادی و کار سرمایه ای باید آرشیو و نگهداری شود، لذا این مرکز، خدمات ویژه ای در رابطه با این اسناد ارائه داده است به این شکل که ابتدا اسناد شنیداری به صورت فایل صوتی در کاربرگه فهرست می‌شوند. اطلاعات این کاربرگه شامل بیان محتوای سخنرانی در 10 الی 15 محور اصلی است که با دقت بسیار این موضوعات انتخاب و همراه با زمان دقیق در کاربرگه ثبت می شوند.
در پایان حاج آقای نظری به این نکته اشاره کردند که این شیوه آرشیو ونگهداری اسناد شنیداری برای مراکز تولیدی کارهای صوتی مانند مرکز پژوهشهای سازمان صدا و سیما بسیار حائز اهمیت بوده و اظهار امیدواری کردند که بتوانند شاهد پیشرفتهای چشمگیری در این راستا باشند، چرا که اسناد و بخصوص اسناد شنیداری منابع ارزشمندی برای آیندگان خواهد بود.

تصاویر
  • رئیس مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها: اسناد و بخصوص اسناد شنیداری منابع ارزشمندی برای آیندگان خواهد بود
  • رئیس مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها: اسناد و بخصوص اسناد شنیداری منابع ارزشمندی برای آیندگان خواهد بود