Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 23 فروردین 1399
تعداد بازدید: 1013
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست چهارم) به صورت آنلاین برگزار شد.

در این جلسه یادآور شدند که در پیشتر دو عملگر از مجموعه عملگرهای بولی یعنی AND و OR را معرفی نمودند و در ادامه، امروز به معرفی عملگر NOT یا همان (-) پرداختند.

ایشان خاطر نشان کردند که به تازگی عملگر NOT در موتور کاوش گوگل کار نمی کند و بجای آن فقط علامت (-) به کار می رود. این عملگر به این معنی است که عبارت یا کلمه یا وبسایت یا صفحه ای را از نتایج جستجو حذف کنیم ، طاهری اضافه کرد، نکته ای که در استفاده از عملگر (-) باید به آن توجه کرد اینکه بعد از علامت (-) بدون فاصله عبارتی که باید حذف شود نوشته می شود.

در ادامه عملگری که به آن پرداخته شد مجموعه عملگرهای بافتی ( contextual operators ) بود که برای ما جستجوهای بافتی (contextual search ) انجام می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه این طور ادامه دادند که عملگرهای بافتی قسمتی از متن را جستجو می کنند و  پژوهشگر با به کارگیری آنها می تواند جستجو را محدود به بخشی خاص از متن کند. به عنوان مثال : می توانیم تعیین کنیم که فقط درون متن یا فقط در آدرس صفحه یا فقط در عنوان را جستجو نماید. همچنین ایشان اضافه کردند که این نوع عملگرها بسیار مفید هستند بخصوص برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی.

این استاد برجسته دانشگاه علامه افزودند: عملگر :intitle درون عنوان را جستجو می کند و با این کار احتمال ربط موضوع به یافته ها بسیار بالا می رود چرا که بیش از 90درصد از عناوینی که پدیدآورندگان منابع علمی برای اثر خود منتشر می کنند عنوان محتوانماست، به این معنا که مفهوم عنوان، دقیقاً با محتوای اثر تطابق دارد و نشان می دهد که این منبع علمی درباره چه موضوعی صحبت می کند. این اصل بخصوص در منابع علمی بسیار رعایت می گردد و درصد کمی از عناوین مبهم هستند و به ندرت اتفاق می افتد که در منابع علمی از عنوان مبهم استفاده شود.

البته طاهری این نکته را یادآور شدند که در موتور کاوش گوگل  اغلب به صورت پیش فرض ابتدا تمامی عناوینی که با عبارت جستجو مطابقت دارد را بازیابی می کند و سپس به دیگر قسمتها مراجعه می کند ولی اگر از عملگر (:intitle) استفاده شود فقط صفحاتی را بازیابی میکند که  حتماً در عنوان آنها، عبارت مورد جستجو وجود دارد و در متن نیز قطعاً یافت می شود ولی اگر صفحه ای باشد که در عنوان آن، عبارت مورد نظر نباشد ولی در متن درباره آن بحث شده باشد، بازیابی نمی کند و نیازمند عملگر دیگری است .

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه در ادامه گفتند : استفاده از این عملگر ربط جستجو و بازیابی را به صورت قابل توجهی بالا می برد و به تبع ارزش آن منبع را برای کار پژوهشی یک پژوهشگر افزایش می دهد.

همچنین گفتند: اگر بخواهیم بیش از یک واژه یا عبارت را در عنوان جستجو کنیم از عملگر (:allintitle ) استفاده می کنیم.

در ادامه با سوال یکی از کاربران مبنی بر اینکه چگونه می توان جستجو را محدود به صفحات فارسی کرد؟ دکتر طاهری راهکاری ارائه دادند که بعد از عبارت مورد جستجو که احتمالاً کلمه یا عبارتی لاتین است یک حرف یا کلمه فارسی تایپ شود ، به این صورت صفحات فارسی که آن عبارت لاتین در آن آورده شده بازیابی می شود.

به علاوه در خلال صحبتها استاد طاهری اشاره ای هم به تبدیل فایلهای با فرمت pdf به ورد کردند و عنوان کردند که دو نوع فایل pdf وجود دارد:

یکی فایلهای pdf که از روی سند ورد تبدیل شده اند

و دیگری فایلهایی که از روی تصویر ساخته شده اند، که اولی قابل تبدیل به ورد هستند ولی دومی خیر.

در پایان جناب دکتر سید مهدی طاهری با آرزوی سلامتی و تبریک مجدد عید میلاد ادامه مباحث را به جلسات آتی موکول کردند.

گزارش از: بنت الهدا موحدی محب

فایل تصویری این جلسه را می توانید از لینک زیر دانلود نمایید

https://www.aparat.com/v/gpX82

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست چهارم) به صورت آنلاین برگزار شد.