Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 12 فروردین 1399
تعداد بازدید: 861
تعداد نظرات: 0

سازماندهی بیش از 9 هزار عنوان منبع اطلاعاتی جدید به عنوان خروجی بخش فهرستنویسی کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در سال ۱۳۹۸

فعالیت ها و اقدامات بخش فهرستنویسی کتابخانه آیت الله بروجردی به شرح ذیل می باشد:

فهرستنویسی ۷۰ نسخه خطی جدید در سال ۱۳۹۸ انجام شد. بخش عمده این مجموعه، اهدائی آیت الله شیخ محمدتقی دانش آشتیانی و آیت الله علوی بروجردی به کتابخانه بودند .بخشی از نسخه‌های اهدایی آیت الله علوی بروجردی به کتابخانه شامل جزواتی بود که متعلق به تالیف و تصنیفات آیت الله العظمی بروجردی است.

فهرست نویسی نسخه های چاپ سنگی از دیگر اولویت های کتابخانه در سال ۱۳۹۸ بود. ثبت حواشی، یادداشت ها، مهر و امضاء ۳۵۰ نسخه چاپ سنگی و دیگر برافزوده‌های دستنویس علمی و متفرقه برای ۳۰۰ نسخه شناسایی و ثبت شده و شماره مسلسل حدود ده هزار نسخه نیز برای کتاب های چاپ سنگی انجام شد .براساس آمار نرم افزار کتابخانه، در این پایگاه بیش از پنج هزار عنوان نسخه چاپ سنگی بدون تکرار در کتابخانه موجود است.

فهرستنویسی مجموعه «جزوات» کتابخانه آیت الله بروجردی، که جزو مجموعه های منحصر به فرد می باشد. این مجموعه شامل اسناد و مدارک چاپی، کتابچه ها و برشورها، داستان های کوتاه ضمیمه‌ای، بولتن ها و ... می‌باشند که ۸۰۰۰ عنوان آنها مربوط به دورۀ قبل از انقلاب و از مجموعه اهدایی «حاج محمد رمضانی» به کتابخانه است و حدود ۶۰۰ عنوان مربوط به دورۀ جمهوری اسلامی می باشد. در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۵۰۰ عنوان از جزوات قدیمی کتابخانه فهرست شدند.

یکی از پروژه های روزآمد کتابخانه، فهرستنویسی کتاب های چاپی است. به عبارت دیگر، هر کتاب چاپی که از طریق اهداء، وقف یا خرید وارد کتابخانه می شود، در کمترین زمان فهرستنویسی، و در دسترس مراجعین قرار می‌گیرد. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۸۰۰ عنوان کتاب چاپی و حدود ۲۵۰ عنوان کتاب چاپ سربی و  تعداد ۹۰ عنوان کتاب لاتین ثبت و فهرستنویسی شد.

همچنین در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۵۰ عنوان از پایان نامه های حوزوی و ۳۲۰ عنوان پایان نامه دانشگاهی فهرست گردید.

طبقه بندی، فهرستنویسی و ثبت ۱۰۰۰ عنوان از اسناد کتابخانه به ویژه اسناد مربوط به آیت الله العظمی بروجردی از دیگر اولویت ها و فعالیت های کتابخانه در سال ۱۳۹۸ بود.

 در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ عنوان نشریه (بیش از 400 شماره جدید) نیز به پایگاه نشریات اضافه شد.

 

تصاویر
  • سازماندهی بیش از 9 هزار عنوان منبع اطلاعاتی جدید به عنوان خروجی بخش فهرستنویسی کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در سال ۱۳۹۸