Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 21 بهمن 1398
تعداد بازدید: 903
تعداد نظرات: 0

نسخه ای نویافته: نذر صرف اموال پس از مرگ

نسخه خطی نذر صرف اموال پس از مرگ (شماره/476) از تألیفات محمدباقر بن اسماعیل حسینی خاتون آبادی است.
خاتون آبادی عالم امامی اواخر دوره صفوی بوده و به لحاظ علمی هم رتبه پدر و اجداد خود می باشد، اما ویژگی‌هایی چون خوش بیانی و مهارت در تدریس و منزلت ویژه او نزد شاه سلطان حسین صفوی بر شهرت او افزود. وی این اثر را به امر و ارادۀ سلطان حسین صفوی نوشته است.
سه یادداشت تملک از «محمود الطباطبائي» و «فخرالدين محمد حسينی الطباطبائي» و «حسين الطباطبائي بروجردی» حکایت از سیر این اثر در خاندان طباطبایی بروجردی دارد.

آیت‌الله العظمی میرزا سید محمود طباطبایی بروجردی (فقیه برجسته دوران ناصرالدین شاه و صاحب کتاب مشهور مواهب السنیه) در تاریخ 1256ق. از بنی اعمام خود نسخه را خریداری کرده و سپس به فخرالدين محمد حسينی الطباطبائی منتقل شده است. در آخر اثر مهر آیت الله العظمی بروجردی وجود دارد که بخشی از آن محو شده است.

این نسخه تصحیح شده و دارای حواشی مختصری است که شاید مربوط به یکی از مالکین باشد. برگ اول نسخه  دارای سرلوح مذهب و کتیبه بوده و تمام صفحات مجدول و دارای کمند است.
این اثر در فهرست به اشتباه به سید محمدباقر داماد مشهور به میرداماد نسبت داده شده و با همین نسبت اشتباه در مجموعه رسائل خطی فارسی نیز منتشر شده است.

 

تصاویر
  • نسخه ای نویافته: نذر صرف اموال پس از مرگ