Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 22 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید: 35
تعداد نظرات: 0

اسماعیلی طبا: پژوهشگران علاوه بر نقاط قوت، باید به انحراف قلمی که ممکن است در کتابهای درسی طی صدسال اخیر اتفاق افتاده باشد نیز، توجه کنند.

در بخش دیگری از جلسه رونمایی از کتاب «فهرست کتابهای درسی» که به مناسبت گرامیداشت هفته معلم برگزار شد، جناب آقای سید عباس اسماعیلی طبا مدیر آموزش و پرورش قم در سالهای اولیه انقلاب به ایراد سخن پرداختند و افزودند: از آنجایی که بنده هفتاد سال پیش معلم شدم و 40 سال معلمی کردم، فرمایشات برادران در تجارب و مشاهده بنده هم در زمان گذشته و هم بعد از انقلاب بوده است و آنها را تأیید می کنم. توصیه هایی که برادران داشتند باید عملی شود تا کتابهای درسی کامل و نافع باشد تا به ساختن دانش آموز کمک کند.

بنده ضمن تأیید فرمایشات برادران به یک نکته به صورت کوتاه اشاره می کنم و آن انحراف قلم کتابهای درسی در طول صدسال اخیر است و خوب است که پژوهشگران اهل تحقیق و پژوهش به این نکته هم توجه داشته باشند. باید نگاهی هم به نکات منفی و انحرافات بخصوص در روش تدریسها و کتابهای جنبی درسی داشته باشیم و باید به آن توجه شود.

وی سخنان خود را با نقل خاطره ای از سال 43 ادامه دادند که طی آن به یکی از اشتباهات کتابهای کمک آموزشی در دوره خود اشاره و عنوان کردند: بنده در کاشان آموزگار سوم ابتدایی بودم، در آن زمان رسم بود که به هر آموزگار یک کتاب راهنمای تدریس می دادند، در آن کتاب راهنما پیامبر اسلام (ص) را به اشتباه تا قبل از چهل سالگی بت پرست معرفی کرده بودند، در صورتی که ما معتقد هستیم که حضرت محمد(ص) خودشان و اجدادشان موحد بودند. 34 نفر از اجدادشان مرسل و پیغمبر بودند و بقیه هم موحد بودند و هیچ کس ننوشته که رسول خدا تا 40 سالگی بت می پرستید!

به همین جهت من به مدیرمدرسه اطلاع دادم و درخواست کردم تا با رئیس فرهنگ کاشان دیدار کنم و از ایشان بخواهم که این مطلب را بخشنامه کند تا همه معلمان کاشان مطلع شوند و اطلاعات غلط به دانش آموزان ندهند. ایشان هم پذیرفتند و بنابراین شد که بنده مطلبی بنویسم در اصلاح کتاب راهنما و بخشنامه شود برای معلمان مدارس شهرستان کاشان

بنابراین از محققین محترم و پژوهنگان عزیز که مطالب خوبی فرمودند، می‌خواهم که به این نقطه های انحرافی که ممکن است در تالیف و نشر کتابهای درسی اتفاق افتاده باشد، توجه داشته باشند.

تصاویر
  • اسماعیلی طبا: پژوهشگران علاوه بر نقاط قوت، باید به انحراف قلمی که ممکن است در کتابهای درسی طی صدسال اخیر اتفاق افتاده باشد نیز، توجه کنند.