Menu

Enter Title

طرح فهرست نویسی پایان‌نامه‌ها

مقدمه

«پایان‌نامه، رساله نوشتاری است که طلاب و دانشجویان در موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود، برای دریافت مدرک سطح 3 یا 4 ( ارشد و دکتری) می‌نویسند. در پایان‌نامه، دانش پژوه موضوع یا سؤالی را مطرح کرده و از راه تجزیه و تحلیل و یا تجارب عملی و یا آزمایشی به آن پاسخ می‌دهد.به بیان دیگر پایان‌نامه شامل استدلال موضوعی، ارائه پژوهشی تجربی، حاصل کارآموزی و یا عصاره‌ای از درس‌های آموخته‌شده در دوران تحصیل است که با راهنمایی اساتید نگارش و تدوین می‌شود.»ماهیت پایان نامه پرداختن به موضوعات به صورت اخص و ریز می‌باشد و تقریبا مباحث اینگونه منابع تازگی داشته و لازمه آن بررسی یک موضوع از دیدگاه و بعد جدیدی است.

روند اجرایی طرح

سازماندهی، معرفی و اشاعه پایان‌نامه‌ها با ساختار کتاب و سایر منابع متفاوت می­باشد. چرا که در کتاب­ها معمولا موضوعات، کلی، بعضا تکراری و گاهی اوقات پیوسته است.به طور مثال کم­تر در کتابی دیده شده است که تنها به موضوع استضلال، تقصیر و یا حلق پرداخته شده باشد. معمولاً درکتابها موضوعات این چنینی به صورت کلی­تر و با عنوان مناسک حج بررسی می‌شوند. اما در پایان­نامه­ها هر کدام از مناسک حج همانند استضلال، تقصیر و یا حلق خود به تنهایی موضوع یک رساله کارشناسی ارشد و یا دکتری را تشکیل می­دهند.همچنین در اینگونه منابع موضوعات که با عبارت «توصیفگر» بیان می­شوند متفاوت از کتاب هستند. برخلاف کتاب­ها که در آن­ها یک موضوع اصلی انتخاب و سپس با کمک تقسیم­های فرعی موضوع جزئی می­شودو یا به جنبه خاصی از آن اشاره می­شود؛ در توصیفگرهای پایان­نامه باید از کلیدواژه­ها و یا عبارت­ها استفاده نمود. به عبارت بهتر در موضوع دادن به پایان­نامه­ها به هیچ وجه تقسیم فرعی جایگاهی نخواهد داشت.

 

روش‌های فهرست‌نويسي و آماده‌سازي

الف) توصیف عناصر (فهرست نویسی توصیفی)

توصیف و فهرست‌نویسی عناصر بر اساس مدل و قواعد انگلو امريكن توسط كتابدار متخصص انجام می‌شود و به عناصر مانند: عنوان، نویسنده، استاد راهنما، استاد مشاور، زبان، مقطع تحصیلی(کارشناسی ارشد، دکتری)، رشته تحصیلی، نام دانشگاه، تاریخ، شکل ظاهری (تعداد صفحات، تصاویر، نمودار، جدول)، یادداشتهای مناسب و لازم جهت توصیف اثر ... می‌پردازد.

ب) انتخاب توصیفگر

فهرست‌نویسی تحلیلی در حقیقت معرفی بن‌مایه یک اثر می­باشد که معمولاً با خواندن عنوان آن اثر به دست نخواهد آمد و لازمه رسیدن به آن، مطالعه مقدمه، چکیده و قسمت­هایی از متن اثر برای به دست آوردن موضوع می­باشد.برای بیان موضوع پایان­نامه­ها غالباً ازکلیدواژه و عبارت استفاده می­شود و به هیچ عنوان نمی‌توان برخلاف کتاب­ها از تقسیم فرعی استفاده نمود.

ابزارهای مورد نیاز

برای انجام فهرستنویسی یک­دست و منسجم در هر محمل اطلاعاتی منابعی مورد نیاز است. جهت انتخاب توصیفگر«اصطلاح‌نامه فارسی (اصفا)»؛ «سرعنوان­های موضوعی فارسی»، «اصطلاح‌نامه‌های تخصصی»؛ دسترسی به «سایت اصطلاح‌نامه علوم اسلامی»رجوع خواهد شد. توصیفگر مناسب با توجه به مهارتهای متخصص و فهرستنویس انتخاب می‌شود و منابع اصلی انتخاب توصیفگر به ترتیب عبارتند از: عنوان، مقدمه، فهرست مندرجات، چکیده.

چکیده‌نویسی

چکیده پایان‌نامه بهترین ابزار برای معرفی اثر به پژوهشگر با حداقل کلمات ممکن و حداکثر رسایی است. پایان‌نامه‌هایی که دارای چکیده استاندارد می‌باشند(بنابر تشخیص متخصص) همان چکیده در نرم‌افزار ثبت و ارائه می‌شود. پایان‌نامه‌های فاقد چکیده یا پایان‌نامه‌هاییکه چکیده استانداردی ندارند، با توجه به موضوع پایان‌نامه، چکیده تمام‌نما یا راهنما (توسط متخصص در حوزه چکیده‌نویسی) برای آن نوشته می‌شود.

پایان‌نامه‌های دیجیتال

برای کل پایان نامه‌های فیزیکالی که در اختیار کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) یا کتابخانه مرکزی حوزه علمیه هستند، دیجیتال‌سازی خواهند شد و اکثر خدمات به روش دیجیتال خواهد بود. دیگر پایان‌نامه‌های عربی و فارسی داخل و خارج از ایران که بخش مجموعه‌سازی فراهم کرده است، به صورت دیجیتال فهرستنویسی و سازماندهی خواهند شد.

گزارش فهرست نویسی پایان نامه ها

موجودی فیزیکال کتابخانه در این قالب بسیار ناچیز است. مقرر شد در زمینه پایان‌نامه‌ها بخش دیجیتال کتابخانه فعالیت بیشتری داشته باشد، لذا پایان‌نامه‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه با همکاری کتابخانه آیت ‌الله العظمی حائری (ره) فهرست‌نویسی و دیجیتال‌سازی شدند. این منابع به صورت دیجیتال نگهداری و خدمات آنها ارائه می‌شود. بسته‌ای فایل پایان‌نامه‌های عربی دیجیتال نیز تهیه و در نرم‌افزار ثبت و آماده ارائه به كاربران شد.