<بيست و يک دليل عميق فلسفي است براي اثبات اصول اعتقادي و حقانيت دين و مذهب،در دو مقدمه و بيست و يک "مظهر".><همچنين در لابلاي بحثها اصطلاحات فلسفي را طبق حروف تهجي که از کلمه "ازل"شروع کرده مي آورد که در واقع يک فرهنگ اصطلاحات فلسفي نيز به شمار مي آيد>
(يادداشتهاي نسخه)
<بيست و يک دليل عميق فلسفي است براي اثبات اصول اعتقادي و حقانيت دين و مذهب،در دو مقدمه و بيست و يک "مظهر".><همچنين در لابلاي بحثها اصطلاحات فلسفي را طبق حروف تهجي که از کلمه "ازل"شروع کرده مي آورد که در واقع يک فرهنگ اصطلاحات فلسفي نيز به شمار مي آيد>
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه اي است با عناوين " قوله ـ قوله " بر " <تقديسات " ميرداماد> که در فهرست نسخه هاي خطي کتابخانه مسجد اعظم از< محقق خوانساري، حسين بن محمد>دانسته شده ، ولي در فهارس و کتب تراجم اين نسبت را نيافتيم . محشي از گفتار ميرداماد در مجلس درس و کتابهاي وي از جمله " <الافق المبين> " نام برده است . مرحوم شيخ آقا بزرگ تهراني در ذريعه حاشيه اي از مولي عبدالغفار گيلاني بر اين کتاب را متذکر شده است .
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<تقديسات کتابي است از "ميرداماد>" که مباحث توحيد را بر پايه هاي فلسفي مطرح کرده و آن را از ديگر کتابهاي خود به اختصار آورده است و اين رساله شرحي است بر آن با عناوين "قوله - قوله" که< يکي از شاگردانش آن را نگاشته است>
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه اي است با عناوين " قوله ـ قوله " بر " <تقديسات " ميرداماد> که در فهرست نسخه هاي خطي کتابخانه مسجد اعظم از< محقق خوانساري، حسين بن محمد>دانسته شده ، ولي در فهارس و کتب تراجم اين نسبت را نيافتيم . محشي از گفتار ميرداماد در مجلس درس و کتابهاي وي از جمله " <الافق المبين> " نام برده است . مرحوم شيخ آقا بزرگ تهراني در ذريعه حاشيه اي از مولي عبدالغفار گيلاني بر اين کتاب را متذکر شده است .
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<تقديسات کتابي است از "ميرداماد>" که مباحث توحيد را بر پايه هاي فلسفي مطرح کرده و آن را از ديگر کتابهاي خود به اختصار آورده است و اين رساله شرحي است بر آن با عناوين "قوله - قوله" که< يکي از شاگردانش آن را نگاشته است>
(يادداشتهاي نسخه)
<داستاني فلسفي است در چگونگي آمدن روح از بدن و پيدا شدن عناصر و اجزاء و اعضا و انواع قواي نفساني و اعمال آنها با اشاره اي در پايان به عشق و عقل و اتحاد عاشق و معشوق به نام سفرنامه روح نيز ناميده شده است. اخيرا اين رساله به نام "حسن و عشق"در گنجينه بهارستان به چاپ رسيده است >
(يادداشتهاي نسخه)
<داستاني فلسفي است در چگونگي آمدن روح از بدن و پيدا شدن عناصر و اجزاء و اعضا و انواع قواي نفساني و اعمال آنها با اشاره اي در پايان به عشق و عقل و اتحاد عاشق و معشوق به نام سفرنامه روح نيز ناميده شده است. اخيرا اين رساله به نام "حسن و عشق"در گنجينه بهارستان به چاپ رسيده است >
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه اي است بر شرح ميبدي بر هدايه الحکمه اثيرالدين ابهري . اين حاشيه تا قسمت فلکيات را در بردارد و به نام ابوالغازي نظام شاه مصدر گشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه اي است بر شرح ميبدي بر هدايه الحکمه اثيرالدين ابهري . اين حاشيه تا قسمت فلکيات را در بردارد و به نام ابوالغازي نظام شاه مصدر گشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
<پاسخ ملاصدرا به سه سوال فلسفي مظفر حسين کاشاني درباره "نفس" مي باشد. مسأله ها عبارتند از : ۱-درباره علم نفس، ۲-نيرو ها و اعضاي بدنکه تابع مزاج هستند چگونه مي توان آنها را مسخر و خادم نفس دانست، ۳-تحولات شنگفت انگيز اجسام نباتي و حيواني را چگونه مي توان از تأثيرات نفوس حيواني و نباتي دانست، ۴-تبديل طبيعت در نطفه به بقاء قوه فاعلي دليل آن است که منطبق در ماده نيست، ۵- بقاء نفوس انساني جدا از ماده از ماده ، مستلزم آن است که اکمل از نفس کلي و نفوس فلکي باشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۱۰. ص.۱۶۷۸
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۸۲۹ (برگ۷۲- ۹۰)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،<فوايدي در آخر کتاب درباره مسائل فلسفي و عرفاني آمده>
(يادداشتهاي نسخه)
<پاسخ ملاصدرا به سه سوال فلسفي مظفر حسين کاشاني درباره "نفس" مي باشد. مسأله ها عبارتند از : ۱-درباره علم نفس، ۲-نيرو ها و اعضاي بدنکه تابع مزاج هستند چگونه مي توان آنها را مسخر و خادم نفس دانست، ۳-تحولات شنگفت انگيز اجسام نباتي و حيواني را چگونه مي توان از تأثيرات نفوس حيواني و نباتي دانست، ۴-تبديل طبيعت در نطفه به بقاء قوه فاعلي دليل آن است که منطبق در ماده نيست، ۵- بقاء نفوس انساني جدا از ماده از ماده ، مستلزم آن است که اکمل از نفس کلي و نفوس فلکي باشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۱۰. ص.۱۶۷۸
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۸۲۹ (برگ۷۲- ۹۰)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،<فوايدي در آخر کتاب درباره مسائل فلسفي و عرفاني آمده>
(يادداشتهاي نسخه)