<رساله اي کوتاه در بيان موجوديه ممکنات و واجب تعالي که با استفاده از کتب فرق و طوائف حکما و صوفيه از جمله مشائين، معتزله ، اشاعره و اشراقيون و صوفيه بدان ژرداخته و ضمن نقد و تأييد اقوال مطروحه نظر خود را نيز بيان نموده است، مولف در ميانه رساله از تاليف ديگرش يعني حاشيه تجريد نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۸۴۳ (برگ۹- ۱۳)
(يادداشتهاي نسخه)
تملک محمد بن حاج عيسي کبد و جعفر بن احمد موسوي ، در نه برگ اول بخشهايي کوتاه و برگزيده از فصوص الحکم شيخ محي الدين و شرح آن توسط محمود قيصري بدون تنظيم خاصي کتابت شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در بيان موجوديه ممکنات و واجب تعالي که با استفاده از کتب فرق و طوائف حکما و صوفيه از جمله مشائين، معتزله ، اشاعره و اشراقيون و صوفيه بدان ژرداخته و ضمن نقد و تأييد اقوال مطروحه نظر خود را نيز بيان نموده است، مولف در ميانه رساله از تاليف ديگرش يعني حاشيه تجريد نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۸۴۳ (برگ۹- ۱۳)
(يادداشتهاي نسخه)
تملک محمد بن حاج عيسي کبد و جعفر بن احمد موسوي ، در نه برگ اول بخشهايي کوتاه و برگزيده از فصوص الحکم شيخ محي الدين و شرح آن توسط محمود قيصري بدون تنظيم خاصي کتابت شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي در مباحث توحيد و اثبات آن که در يک مقدمه و پنج مطلب و يک خاتمه تنظيم شده است: مقدمه؛ در بيان معني وجودو اشتراک لفظي و معنوي. مطلب اول؛ در اثبات واجب الوجود بالذات. دويم؛در اثبات احديت واجب الوجود. سيم ؛ در اثبات واحديت واجب الوجود. چهارم؛در بيان آنکه صفت عين ذات نمي تواند بود. پنجم؛ در اشتراط لفظي وجود. خاتمه؛ در بيان احاديث>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مرعشي>: ج.۳. ص.۱۶۴
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>:ج.۱. ص.۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<نسخهه اي خطي فارسي>:ج.۲. ص.۷۳۴
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي در مباحث توحيد و اثبات آن که در يک مقدمه و پنج مطلب و يک خاتمه تنظيم شده است: مقدمه؛ در بيان معني وجودو اشتراک لفظي و معنوي. مطلب اول؛ در اثبات واجب الوجود بالذات. دويم؛در اثبات احديت واجب الوجود. سيم ؛ در اثبات واحديت واجب الوجود. چهارم؛در بيان آنکه صفت عين ذات نمي تواند بود. پنجم؛ در اشتراط لفظي وجود. خاتمه؛ در بيان احاديث>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مرعشي>: ج.۳. ص.۱۶۴
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>:ج.۱. ص.۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<نسخهه اي خطي فارسي>:ج.۲. ص.۷۳۴
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در شرح و توضيح "قصيده عينه" ابن سينا که در آن از استادش جلال الدين زکريا بن محمد بن عبيد الله قايني نسفي نام برده است ، جملات فارسي در لابلاي شرح بکار برده شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در شرح و توضيح "قصيده عينه" ابن سينا که در آن از استادش جلال الدين زکريا بن محمد بن عبيد الله قايني نسفي نام برده است ، جملات فارسي در لابلاي شرح بکار برده شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه مفصلي بر کتاب "شرح کلمه العين" ميرک جنگي بخاري که خود شارح "کلمه العين" مبيران کاتبي قزويني است و بصورت "قوله- قوله" تنظيم شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۴. ص.۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>: ج.۱۱. ص.۱۰۷ (با نسبت به ميرزا جان باغنوي)
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۶. ص.۱۲۲ (با نسبت به شيرواني)
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۷۹۶ (برگ۱- ۲۱۱)
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد ۷ خطوط سياه ، تحشيه و تصحيح در هامش صفحات
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه مفصلي بر کتاب "شرح کلمه العين" ميرک جنگي بخاري که خود شارح "کلمه العين" مبيران کاتبي قزويني است و بصورت "قوله- قوله" تنظيم شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۴. ص.۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>: ج.۱۱. ص.۱۰۷ (با نسبت به ميرزا جان باغنوي)
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۶. ص.۱۲۲ (با نسبت به شيرواني)
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۷۹۶ (برگ۱- ۲۱۱)
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد ۷ خطوط سياه ، تحشيه و تصحيح در هامش صفحات
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي رساله اي عرفاني و حکمي در توحيد و معاد و معارف الهي که شارح در دوم جمادي الثاني ۹۱۸ق از نگارش آن فارغ شده ، بعلت افتادگي نسخه شناسايي متن ممکن نشد ولي ماتن (که احتمالا جلال الدين دواني است) عربي و محققين از صوفيه بتجليل ياد کرده و از شرف الدين علي يزدي و استاد وي هانن الدين ابن ترکه بعنوان متاخرين ذکر کرده و ظاهرا استادش محي الدين نحمد انصاري بوده است ، مولف کتابي در شرح رباعيات خيام بفارسي داشته که شارح در برگ متن مورد شرح حاضر ، خود متن اصلي و شرح مصنف بدان بوده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<(۲۸ر) دو صفحه از آن را بمناسبتي آورده است،چنانکه با دو حرف "م.ش" (بعنوان متن و شرح) در رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
يکي از دو صفحه از ابتدا افتاده است
(يادداشتهاي نسخه)
مهر مربع کهن با سجع <"من ولد ابي عبدالله الشريف محمد الشهيد بن مکي العاملي"> در برگ (۸ر) ، خطوط و نشانيها و عناوين شنگرف ، تصحيح در هامش صفحات ، وصدر صفحات اوليه ترميم و وصالي شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي رساله اي عرفاني و حکمي در توحيد و معاد و معارف الهي که شارح در دوم جمادي الثاني ۹۱۸ق از نگارش آن فارغ شده ، بعلت افتادگي نسخه شناسايي متن ممکن نشد ولي ماتن (که احتمالا جلال الدين دواني است) عربي و محققين از صوفيه بتجليل ياد کرده و از شرف الدين علي يزدي و استاد وي هانن الدين ابن ترکه بعنوان متاخرين ذکر کرده و ظاهرا استادش محي الدين نحمد انصاري بوده است ، مولف کتابي در شرح رباعيات خيام بفارسي داشته که شارح در برگ متن مورد شرح حاضر ، خود متن اصلي و شرح مصنف بدان بوده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<(۲۸ر) دو صفحه از آن را بمناسبتي آورده است،چنانکه با دو حرف "م.ش" (بعنوان متن و شرح) در رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
يکي از دو صفحه از ابتدا افتاده است
(يادداشتهاي نسخه)
مهر مربع کهن با سجع <"من ولد ابي عبدالله الشريف محمد الشهيد بن مکي العاملي"> در برگ (۸ر) ، خطوط و نشانيها و عناوين شنگرف ، تصحيح در هامش صفحات ، وصدر صفحات اوليه ترميم و وصالي شده است
(يادداشتهاي نسخه)