<رساله اي مختصر و مشهور در اثبات مبدأ و معاد به روشن حکمت متعاليه که در آن از روايات و آيات و اقوال بزرگان سود جسته شده و در دو "مشرق" تنظيم شده است: المشرق الاول؛ في العلم بالله تعالي و صفاته و اسمائه و آياته(در چند قاعده). شرق الثاني؛ في المعاد(در چند اشراق)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۷. ص.۵۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸. ص.۶۰۲
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابخانه مراغه>: ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۷. ص.۲۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<ملي تهران>: ج.۱۰. ص.۲۱۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۳۱۶
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۳۳۰۷ (برگ ۱- ۱۳)
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه "اشراق سوم في احوال العرض في الآخره" استنساخ شده است
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح و تحشيه در هامش صفحات، نسخه ناقص از روي نسخه محمد شاهرودي استنساخ شده، در برگ ۱۳پ-۱۴ر اشعاري از آقا جمال خوانساري- آقا حسين خوانساري و شيخ بهايي، خواجه نصير، آقا رضي الدين خوانساري و چند ماده تاريخ وفات ار علماء بزرگ.
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي مختصر و مشهور در اثبات مبدأ و معاد به روشن حکمت متعاليه که در آن از روايات و آيات و اقوال بزرگان سود جسته شده و در دو "مشرق" تنظيم شده است: المشرق الاول؛ في العلم بالله تعالي و صفاته و اسمائه و آياته(در چند قاعده). شرق الثاني؛ في المعاد(در چند اشراق)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۷. ص.۵۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸. ص.۶۰۲
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابخانه مراغه>: ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۷. ص.۲۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<ملي تهران>: ج.۱۰. ص.۲۱۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۳۱۶
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۳۳۰۷ (برگ ۱- ۱۳)
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه "اشراق سوم في احوال العرض في الآخره" استنساخ شده است
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح و تحشيه در هامش صفحات، نسخه ناقص از روي نسخه محمد شاهرودي استنساخ شده، در برگ ۱۳پ-۱۴ر اشعاري از آقا جمال خوانساري- آقا حسين خوانساري و شيخ بهايي، خواجه نصير، آقا رضي الدين خوانساري و چند ماده تاريخ وفات ار علماء بزرگ.
(يادداشتهاي نسخه)
کناره صفحات در اثر موريانه خواري سوراخ سوراخ شده است، عناوين و خطوط متن هامش شنگرف، تصحيح و تحشيه از انصار در هامش صفحات و با امضاي "لمحرره" ، "مير فخره"
(يادداشتهاي نسخه)
کناره صفحات در اثر موريانه خواري سوراخ سوراخ شده است، عناوين و خطوط متن هامش شنگرف، تصحيح و تحشيه از انصار در هامش صفحات و با امضاي "لمحرره" ، "مير فخره"
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي مفصل در محاکمه و مقايسه بين دو نظريه و شرح که توسط فخرالدين رازي و (۶۰۶ق) خواجه نصيرالدين (۶۷۶ق) بر "الاشارات و التنبيهات" ابن سينا ارائه شده است، مولف در اواخر جمادي الآخر ۷۵۵ق از اين کتاب فارغ شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰. ص.۱۳۲
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: (شماره ۷۲۲۲)
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد مانده است. صفحات پاياني اطراف رطوبت ديده است
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي مفصل در محاکمه و مقايسه بين دو نظريه و شرح که توسط فخرالدين رازي و (۶۰۶ق) خواجه نصيرالدين (۶۷۶ق) بر "الاشارات و التنبيهات" ابن سينا ارائه شده است، مولف در اواخر جمادي الآخر ۷۵۵ق از اين کتاب فارغ شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰. ص.۱۳۲
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: (شماره ۷۲۲۲)
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد مانده است. صفحات پاياني اطراف رطوبت ديده است
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف در مقدمه گفته که براي رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي بايد از حکمت و برهان پيروي کرده و رسيده بدان از طريق کلمات و اقوال حکما و علما ميسور است بدين جهت وي اقوال و نظرات حکما مشائيه و اشرافيه را در اين باب جمع آوري کرده و همراه اشعاري مناسب بدون ترتيب و تقسيم بندي خاص گردد آورده است. نام مولف توسط شخص بدخواهي پاک شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۹۸۳ (برگ۳۱-۸۶)
(يادداشتهاي نسخه)
سطور بشکل چليپا (از راست بچپ و از چپ به راست) نوشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف در مقدمه گفته که براي رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي بايد از حکمت و برهان پيروي کرده و رسيده بدان از طريق کلمات و اقوال حکما و علما ميسور است بدين جهت وي اقوال و نظرات حکما مشائيه و اشرافيه را در اين باب جمع آوري کرده و همراه اشعاري مناسب بدون ترتيب و تقسيم بندي خاص گردد آورده است. نام مولف توسط شخص بدخواهي پاک شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۹۸۳ (برگ۳۱-۸۶)
(يادداشتهاي نسخه)
سطور بشکل چليپا (از راست بچپ و از چپ به راست) نوشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
از آغاز و انجام افتادگي دارد، آبخوردگي دارد و لکه هاي قهوهاي از بالا تا وسط صفحات ديده ميشود، عطف بالا پاره شده و بخشي از جلد از شيرازه جداست.
(آسيبهای نسخه)
عنوان براساس موضوع و محتوا انتخاب شد.
(يادداشتهاي نسخه)
برگ اول يادداشت تملک "الحسيني الرکني الشيرازي" دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
از آغاز و انجام افتادگي دارد، آبخوردگي دارد و لکه هاي قهوهاي از بالا تا وسط صفحات ديده ميشود، عطف بالا پاره شده و بخشي از جلد از شيرازه جداست.
(آسيبهای نسخه)
عنوان براساس موضوع و محتوا انتخاب شد.
(يادداشتهاي نسخه)
برگ اول يادداشت تملک "الحسيني الرکني الشيرازي" دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه اي است بر يک حاشيه متن فلسفي که مباحث آن درباره اثبات واجب است . عناوين "قوله-قوله" است که هرکدام به "مصنف" ، "شارح" و "محشي" اضافه شده اند و از "علامه" که احتمالا "قطب الدين رازي" است نيز ياد کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه اي است بر يک حاشيه متن فلسفي که مباحث آن درباره اثبات واجب است . عناوين "قوله-قوله" است که هرکدام به "مصنف" ، "شارح" و "محشي" اضافه شده اند و از "علامه" که احتمالا "قطب الدين رازي" است نيز ياد کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<متن فلسفي است در باب وجود و واجب الوجود به مشرب حکماي الهي، طبيعي و متکلمين با عناوين "فريده" از ملاصدرا ره ياد کرده است و از نظريه اصالت وجود هم. اشار و تذکره عرفانيه در پايان مطالب دارد. بنا به گفته آقا بزرگ از اين کتاب امور عامه اش باقي مانده که مبسوط تر از اسفار است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۵. ص.۱۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۲۲ (برگ۵۱- ۱۲۳)
(يادداشتهاي نسخه)
<از فريده دوم تا فريده نهم را مشتمل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چند برگ ابتداي اين نسخه نيز فلسفه با تحرير ديگري است. برگ پاياني نسخه در (۱۱۷پ) قرار گرفته است. در طالع نامه و مثنوي ها>
(يادداشتهاي نسخه)
<متن فلسفي است در باب وجود و واجب الوجود به مشرب حکماي الهي، طبيعي و متکلمين با عناوين "فريده" از ملاصدرا ره ياد کرده است و از نظريه اصالت وجود هم. اشار و تذکره عرفانيه در پايان مطالب دارد. بنا به گفته آقا بزرگ از اين کتاب امور عامه اش باقي مانده که مبسوط تر از اسفار است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۵. ص.۱۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۲۲ (برگ۵۱- ۱۲۳)
(يادداشتهاي نسخه)
<از فريده دوم تا فريده نهم را مشتمل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چند برگ ابتداي اين نسخه نيز فلسفه با تحرير ديگري است. برگ پاياني نسخه در (۱۱۷پ) قرار گرفته است. در طالع نامه و مثنوي ها>
(يادداشتهاي نسخه)