<پنج مسأله کنه حقايق السنمات ، حدوث عالم ، کمال القدره ، درک کنه الحسن و القبح و وحده الوجود را به روش فلسفي عرفاني مختصرا بيان کرده است. آقا بزرگ از مولف يک کتاب و در مرعشي چندين رساله از او معرفي شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۱. ص.۱۳۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۰. ص.۳۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۰۹ (برگ۷۹- ۱۰۱)
(يادداشتهاي نسخه)
تحرير برگ پاياني متفاوت است- <دو برگ از منهاج الکرامه في معرفه الامامه>
(يادداشتهاي نسخه)
<پنج مسأله کنه حقايق السنمات ، حدوث عالم ، کمال القدره ، درک کنه الحسن و القبح و وحده الوجود را به روش فلسفي عرفاني مختصرا بيان کرده است. آقا بزرگ از مولف يک کتاب و در مرعشي چندين رساله از او معرفي شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۱. ص.۱۳۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۰. ص.۳۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۰۹ (برگ۷۹- ۱۰۱)
(يادداشتهاي نسخه)
تحرير برگ پاياني متفاوت است- <دو برگ از منهاج الکرامه في معرفه الامامه>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در تقرير دلايل بر نفي تشکيک ذاتيات بالنسبه الي ماهي ذاتي له که بنظر وي در کتابهاي پيشينيان مهمل و متروک مانده است، مولف اين رساله در زماني که به تدريس حاشيه جلاليه بر شرح جديد تجريد اشتغال داشت به خواهش "مير غلام محمد" شاگردش نگاشته و در يک مقدمه و سه فصل و يک خاتمه تنظيم ساخته است: المقدمه ؛[موضوع بحث]. الفصل الاول؛ في المقصدين. الاولي؛ في تعريف التشکيک و تقسيمه الي اقسامه. الثانيه ؛في الفرق بين حمل الذاتي و العرض. الفصل الثاني؛ في تقدير دلايل هذا المطلب(سه مقام). الفصل الثالث؛ في کيفيته مخالفه الاشد و الاضعف(دو موقف). خاتمه؛ تشتملعلي تنبيهات(چهارتنبيه).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۵۱۹ (۱- ۵۹)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط شنگرف ، تملکي از محمد ظهيرالدين بن ابوالقاسم مهدي در تاريخ ۱۱۶۶ق روي برگ اول آمده است، گوشه پائيني نسخه رطوبت ديده است ، تحشيه نويسي در هامش صفحات از مولف با امضاي "منه عفي عنه"
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در تقرير دلايل بر نفي تشکيک ذاتيات بالنسبه الي ماهي ذاتي له که بنظر وي در کتابهاي پيشينيان مهمل و متروک مانده است، مولف اين رساله در زماني که به تدريس حاشيه جلاليه بر شرح جديد تجريد اشتغال داشت به خواهش "مير غلام محمد" شاگردش نگاشته و در يک مقدمه و سه فصل و يک خاتمه تنظيم ساخته است: المقدمه ؛[موضوع بحث]. الفصل الاول؛ في المقصدين. الاولي؛ في تعريف التشکيک و تقسيمه الي اقسامه. الثانيه ؛في الفرق بين حمل الذاتي و العرض. الفصل الثاني؛ في تقدير دلايل هذا المطلب(سه مقام). الفصل الثالث؛ في کيفيته مخالفه الاشد و الاضعف(دو موقف). خاتمه؛ تشتملعلي تنبيهات(چهارتنبيه).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۵۱۹ (۱- ۵۹)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط شنگرف ، تملکي از محمد ظهيرالدين بن ابوالقاسم مهدي در تاريخ ۱۱۶۶ق روي برگ اول آمده است، گوشه پائيني نسخه رطوبت ديده است ، تحشيه نويسي در هامش صفحات از مولف با امضاي "منه عفي عنه"
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه اي بر شرح ميرک بخاري (ق) بر "حکمه العين" نجم الدين دبيران کاتبي (۶۷۵ق) که بصورت "قوله الش-قوله م ن" (قول شارح و قول ماتن) تنظيم شده است، نام محشي در دو جاي برگ اول و دوم آمده ولي در الذريعه و فهرست آستان قدس نام مولف ذکر نشده است، هر چند در الذريعه براي ميرزاي شرواني حاشيه ديگري معرفي کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>: ج.۱۱. ص.۱۰۹
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۶. ص.۱۲۲ (هردو به نام محشي)
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه مفصلي بر "شرح هدايه الحکمه" نگاشته محمد بن مبارکشاه بخاري معروف به ميرک جنگي و بقول صاحب الذريعه تاليف کمال الدين حسين ميبدي (۹۱۱ق) که بصورت "قوله- قوله" تنظيم شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۶. ص.۱۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۸۴۸ (برگ ۶۷- ۲۱۲)
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر طبيعيات و الهيات را در بردارد و از انتها يک برگ ناقص مانده است
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف ، تحشيه و تصحيح در هامش صفحات با امضاي "منه مدظله العالي- سلمه الله تعالي "
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه مفصلي بر "شرح هدايه الحکمه" نگاشته محمد بن مبارکشاه بخاري معروف به ميرک جنگي و بقول صاحب الذريعه تاليف کمال الدين حسين ميبدي (۹۱۱ق) که بصورت "قوله- قوله" تنظيم شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۶. ص.۱۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۸۴۸ (برگ ۶۷- ۲۱۲)
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر طبيعيات و الهيات را در بردارد و از انتها يک برگ ناقص مانده است
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف ، تحشيه و تصحيح در هامش صفحات با امضاي "منه مدظله العالي- سلمه الله تعالي "
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در مباحث فلسفي که در ده ميمر تنظيم شده و در عصر ترجمه علوم عقلي توسط عبدالمسيح بن عبدالله بن ناعمه حمصي (۲۲۰ق) به عربي ترجمه و توسط يعقوب بن اسحاق کندي (۲۵۰ق) تصحيح گرديده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۳۸ . ص.۴۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۱۸
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<نمازي خوي>: ص.۳۳۲
(يادداشتهاي نسخه)
صفحات مجدول مذهب ، عناوين و نشانيها شنگرف ، تصحيح در هامش صفحات؛ برخي صفحات وصالي شده است، هامش صفحات رطوبت ديده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در مباحث فلسفي که در ده ميمر تنظيم شده و در عصر ترجمه علوم عقلي توسط عبدالمسيح بن عبدالله بن ناعمه حمصي (۲۲۰ق) به عربي ترجمه و توسط يعقوب بن اسحاق کندي (۲۵۰ق) تصحيح گرديده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۳۸ . ص.۴۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۱۸
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<نمازي خوي>: ص.۳۳۲
(يادداشتهاي نسخه)
صفحات مجدول مذهب ، عناوين و نشانيها شنگرف ، تصحيح در هامش صفحات؛ برخي صفحات وصالي شده است، هامش صفحات رطوبت ديده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي در مسائل حکمي و کلامي که در پاسخ به سوالات امير مظفر مويد تاليف و در سه مساله تنظيم شده است: المساله الاولي؛ في اثبات الصانع(۱۰فصل). المساله الثانيه؛ في النفس و احوالها(۱۰فصل). المساله الثالثه؛في النبوات(۱۰فصل)>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مشار عربي>: ص.۶۸۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۵.ص.۲۷۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸. ص.۶۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ج.۴۳۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و نشانيها شنگرف ، نسخه نفيس و پاکيزه است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي در مسائل حکمي و کلامي که در پاسخ به سوالات امير مظفر مويد تاليف و در سه مساله تنظيم شده است: المساله الاولي؛ في اثبات الصانع(۱۰فصل). المساله الثانيه؛ في النفس و احوالها(۱۰فصل). المساله الثالثه؛في النبوات(۱۰فصل)>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مشار عربي>: ص.۶۸۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۵.ص.۲۷۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸. ص.۶۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ج.۴۳۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و نشانيها شنگرف ، نسخه نفيس و پاکيزه است
(يادداشتهاي نسخه)