<رساله اي کوتاه در پاسخ و پرسش "خسرو خان" که از وي درباره تطبيق بين عالم صغير يعني انسان و عالم کبير يعني جهان سوال کرده بود نگاشته شده و در آن بين اين در مقايسه شده و مطابق مشرب شيخيه پاسخ داده شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۶۴۹ (برگ۲۲- ۴۴)
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط شنگرف ، کناره طولي نسخه مقداري دچار موريانه خواري شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در پاسخ و پرسش "خسرو خان" که از وي درباره تطبيق بين عالم صغير يعني انسان و عالم کبير يعني جهان سوال کرده بود نگاشته شده و در آن بين اين در مقايسه شده و مطابق مشرب شيخيه پاسخ داده شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۶۴۹ (برگ۲۲- ۴۴)
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط شنگرف ، کناره طولي نسخه مقداري دچار موريانه خواري شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي مفصل در تبيين و تشريح کلمات مشکله و توجيه مباحث کلامي که مشايخ شيخيه مطرح و باعث اشتباه و التباس شده است، اين رسالهدر عصر پنجشنبه دوازدهم رمضان ۱۲۷۸ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
جاي عناوين سفيد ، در هامش صفحات تصحيح ، علامت بلاغ و مقاله دارد
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي مفصل در تبيين و تشريح کلمات مشکله و توجيه مباحث کلامي که مشايخ شيخيه مطرح و باعث اشتباه و التباس شده است، اين رسالهدر عصر پنجشنبه دوازدهم رمضان ۱۲۷۸ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
جاي عناوين سفيد ، در هامش صفحات تصحيح ، علامت بلاغ و مقاله دارد
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط و فشرده در اثبات عقايد و اصول ديني اماميه که در سه باب و يک خاتمه تنظيم شده است:باب اول؛ در توحيد (سه فصل) باب دوم؛ در نبوت باب سيم؛ در امامت (۱۲فصل) خاتمه؛ در معاد(در سه مطلب)>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
يکي دو برگ از ابتدا و چند برگ از انتها افتاده و تا اواخر مطلب سوم خاتمه را در بر دارد
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط و فشرده در اثبات عقايد و اصول ديني اماميه که در سه باب و يک خاتمه تنظيم شده است:باب اول؛ در توحيد (سه فصل) باب دوم؛ در نبوت باب سيم؛ در امامت (۱۲فصل) خاتمه؛ در معاد(در سه مطلب)>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
يکي دو برگ از ابتدا و چند برگ از انتها افتاده و تا اواخر مطلب سوم خاتمه را در بر دارد
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف که از مخالفين سر سخت شيخيه بوده و از کتاب آنها به عبارت صحيفه مسلعونه نام برده به رساله اي از سوال و جوابهاي شيخ احمد احسايي دست يافته و پس از مطالعه آن اين رساله را در رد آنها نگاشته است، مولف در صفحه (۳۸ر) از رساله ديگرش در کلام بنام "شفاءالقلوب" و استادش درفقه و اصول همانند شيخ جعفر کاشف الغطاء به فرزندش شيخ موسيکاشف الغطاء نام برده است، مولف بجهت تنظيم و تکريم و تمجيد بزرگان و فقهاي موزه نجف از شيخ احمد احسايي با اقرام نام مي برد ولي در نهايت نظرات مي را رد و نقد مي کند ، اين رساله که شروع آن در تبريز بوده در تهران در اول شعبان ۱۲۵۶ق بپايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
عناوين و خطوط سياه وشنگرف، تحشيه مولف با امضاي "منه عفي عنه" در هامش صفحات
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف که از مخالفين سر سخت شيخيه بوده و از کتاب آنها به عبارت صحيفه مسلعونه نام برده به رساله اي از سوال و جوابهاي شيخ احمد احسايي دست يافته و پس از مطالعه آن اين رساله را در رد آنها نگاشته است، مولف در صفحه (۳۸ر) از رساله ديگرش در کلام بنام "شفاءالقلوب" و استادش درفقه و اصول همانند شيخ جعفر کاشف الغطاء به فرزندش شيخ موسيکاشف الغطاء نام برده است، مولف بجهت تنظيم و تکريم و تمجيد بزرگان و فقهاي موزه نجف از شيخ احمد احسايي با اقرام نام مي برد ولي در نهايت نظرات مي را رد و نقد مي کند ، اين رساله که شروع آن در تبريز بوده در تهران در اول شعبان ۱۲۵۶ق بپايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
عناوين و خطوط سياه وشنگرف، تحشيه مولف با امضاي "منه عفي عنه" در هامش صفحات
(يادداشتهاي نسخه)