<داستان حمزه است که به شکل هاي مختلف در گذشته تحرير شده و مثل کتاب شاهنامه ، قصه خوانان آن را مر خواندند بخصوص در دوره صفويان . اين داستان حماسه جنگي است از جنگهاي "حمزه" که بايستي همان حمزه بن عبدالله خارجي ، همان حمزه بن آذرک يستاني باشد که عليه هارون الرشيد عباسي قيام کرد و بر سجستان و خراسان دست يافت و به هند شير يورش برد. داستان سرايان وي را با داستانهاي حمزه _ عمومي پيامبر _ و روزگار نو شيروان در هم آميخته اند >
(يادداشتهاي نسخه)
<داستان حمزه است که به شکل هاي مختلف در گذشته تحرير شده و مثل کتاب شاهنامه ، قصه خوانان آن را مر خواندند بخصوص در دوره صفويان . اين داستان حماسه جنگي است از جنگهاي "حمزه" که بايستي همان حمزه بن عبدالله خارجي ، همان حمزه بن آذرک يستاني باشد که عليه هارون الرشيد عباسي قيام کرد و بر سجستان و خراسان دست يافت و به هند شير يورش برد. داستان سرايان وي را با داستانهاي حمزه _ عمومي پيامبر _ و روزگار نو شيروان در هم آميخته اند >
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است مشتمل بر پنج باب : باب اول ۱۴۰ حکايت ،باب دوم : مناظره الرجس والوردو مناظره المنجم و الطبيب . باب سوم: مقاطيع و قصايد ،باب چهارم : اربع لاميات(لاميه هاي چهارگانه) ۵-تقريدالصادح و الباغم. اين نسخه بادوم را در بر ردارد که مناظره نرجس و ورد و مناظره منجم و طبيب است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۴. ص.۲۵۸
(يادداشتهاي نسخه)
<خزانه الخيال محمد مؤمن جزائري شيرازي>: ص.۱۱۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۵۷۰ (برگ ۵۱- ۶۱)
(يادداشتهاي نسخه)
<باب دوم کتاب: مناظره النرجس و الورد ومناظره المنجم و الطبيب>
(يادداشتهاي نسخه)
قطع بياض، در اين نسخه مناظره دوم: مناظره منجم و طبيب را از محمد مؤمن جزائري نقل کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است مشتمل بر پنج باب : باب اول ۱۴۰ حکايت ،باب دوم : مناظره الرجس والوردو مناظره المنجم و الطبيب . باب سوم: مقاطيع و قصايد ،باب چهارم : اربع لاميات(لاميه هاي چهارگانه) ۵-تقريدالصادح و الباغم. اين نسخه بادوم را در بر ردارد که مناظره نرجس و ورد و مناظره منجم و طبيب است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۴. ص.۲۵۸
(يادداشتهاي نسخه)
<خزانه الخيال محمد مؤمن جزائري شيرازي>: ص.۱۱۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۵۷۰ (برگ ۵۱- ۶۱)
(يادداشتهاي نسخه)
<باب دوم کتاب: مناظره النرجس و الورد ومناظره المنجم و الطبيب>
(يادداشتهاي نسخه)
قطع بياض، در اين نسخه مناظره دوم: مناظره منجم و طبيب را از محمد مؤمن جزائري نقل کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<قصه معروف زندگاني "يوذاسف" با همان بودا است کهشاهزاده مملکت هندوستان بوده و به دستور پدرش که مخالف اهل دين بوده در شهري جديد و بي خدا که براي او ساخت زندگي مي کرد اما با مشاهده ضعف و ذلتهاي زندگي همه آنها را رها کرد و به عزلت نشيني پرداخت و امروز بوداييان به او منسوب هستند. اين قصه را علامه از ابن بابويه در کتاب عين الحياه روايت کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۳. ص.۱۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<فهرستواره منزوي>:ج.۱. ص.۲۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۵۵۷ (برگ۴۴- ۵۸)
(يادداشتهاي نسخه)
قطع بياض - <در پايان دو حکايت درباره ابوحنيفه و ابن جوزي مذکور است>
(يادداشتهاي نسخه)
<قصه معروف زندگاني "يوذاسف" با همان بودا است کهشاهزاده مملکت هندوستان بوده و به دستور پدرش که مخالف اهل دين بوده در شهري جديد و بي خدا که براي او ساخت زندگي مي کرد اما با مشاهده ضعف و ذلتهاي زندگي همه آنها را رها کرد و به عزلت نشيني پرداخت و امروز بوداييان به او منسوب هستند. اين قصه را علامه از ابن بابويه در کتاب عين الحياه روايت کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۳. ص.۱۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<فهرستواره منزوي>:ج.۱. ص.۲۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۵۵۷ (برگ۴۴- ۵۸)
(يادداشتهاي نسخه)
قطع بياض - <در پايان دو حکايت درباره ابوحنيفه و ابن جوزي مذکور است>
(يادداشتهاي نسخه)
در پايان<فوائدي در بعضي از اسعار ذکر شده است که در پايان يکي از قطعه ها، تاريخ ليله سه شنبه۱۴ربيع الاول ۱۳۳۲قمري و ۲۱ دلو ۱۲۹۲ شمسي ذکر شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
در پايان<فوائدي در بعضي از اسعار ذکر شده است که در پايان يکي از قطعه ها، تاريخ ليله سه شنبه۱۴ربيع الاول ۱۳۳۲قمري و ۲۱ دلو ۱۲۹۲ شمسي ذکر شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
با مداد نوشته شده است و بر روي جلد شيرين تاريخ مهر ۱۳۱۸ نوشته شده است، قطع بياض ، پشت صفحات "سيد علي آل ياسين کاشاني -سرور" چاپ شده که فاکتور مي باشد، اکثر صفحات خط خوردگي دارد و به قلم خود مولف مي باشد
(يادداشتهاي نسخه)
با مداد نوشته شده است و بر روي جلد شيرين تاريخ مهر ۱۳۱۸ نوشته شده است، قطع بياض ، پشت صفحات "سيد علي آل ياسين کاشاني -سرور" چاپ شده که فاکتور مي باشد، اکثر صفحات خط خوردگي دارد و به قلم خود مولف مي باشد
(يادداشتهاي نسخه)