<شرح "تجريد الاعتقاد" خواجه نصيرالدين طوسي (۶۷۲ق) که در شش مقصد تنظيم شده است: ۱-امور عامه ۲-جوهر و عرض ۳-اثبات صانع ۴- نبوت ۵-امامت ۶-معاد براي شرح شروح و حواشي بسياري نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مرعشي>: ج.۳. ص.۵۱
(يادداشتهاي نسخه)
<امام صادق قزوين>:ج.۱. ص.۱۵۲
(يادداشتهاي نسخه)
<نماز خوي>: ص.۱۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>:ج.۱. ص.۳۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۵۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<دايره المعارف>:ج.۱. ص.۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر از مقصد دوم در جواهر و اعراض تا انتها را در بر دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و نشانيها شنگرف شنگرف و سياه، تحشيه و تصحيح در صفحات يک سوم اول، صفحات وصالي و ترميم شده، يادداشت محمد رضا بن اسمعيل استرآبادي در ۱۲۴۶ق در برگ آخر ،
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح "تجريد الاعتقاد" خواجه نصيرالدين طوسي (۶۷۲ق) که در شش مقصد تنظيم شده است: ۱-امور عامه ۲-جوهر و عرض ۳-اثبات صانع ۴- نبوت ۵-امامت ۶-معاد براي شرح شروح و حواشي بسياري نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مرعشي>: ج.۳. ص.۵۱
(يادداشتهاي نسخه)
<امام صادق قزوين>:ج.۱. ص.۱۵۲
(يادداشتهاي نسخه)
<نماز خوي>: ص.۱۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>:ج.۱. ص.۳۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۵۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<دايره المعارف>:ج.۱. ص.۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر از مقصد دوم در جواهر و اعراض تا انتها را در بر دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و نشانيها شنگرف شنگرف و سياه، تحشيه و تصحيح در صفحات يک سوم اول، صفحات وصالي و ترميم شده، يادداشت محمد رضا بن اسمعيل استرآبادي در ۱۲۴۶ق در برگ آخر ،
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله بسيار مختصري است در بيان مذاهب صوفيه و شرح عقايد آنان که آنها را دوازده طائفه دانسته اند و آخر آن ها صوفيه شيعه هستند که اينها بر حق اند و از محرمات دوري مي جويند><اين رساله مشابهت زيادي دارد به قسمت "صوفيه "حديقه الشيعه مقدس اردبيلي>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله بسيار مختصري است در بيان مذاهب صوفيه و شرح عقايد آنان که آنها را دوازده طائفه دانسته اند و آخر آن ها صوفيه شيعه هستند که اينها بر حق اند و از محرمات دوري مي جويند><اين رساله مشابهت زيادي دارد به قسمت "صوفيه "حديقه الشيعه مقدس اردبيلي>
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني حاشيه اي بر شرح تجريد جديد قوشچي نوشت معروف به "حاشيه قديمه" و چون صدرالدين دشتکي شيرازي حاشيه اي بر تجريد نوشت، جلال الدين دواني بار دوم حاشيه ديگري نگاشت معروف به "حاشيه جديد" اين حاشيه قديمه است و با عناوين "قوله - قوله " برگزار شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۱۰۱، ۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۱.ص.۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>:ج.۱.ص.۳۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، متن بدون نقطه است>
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني حاشيه اي بر شرح تجريد جديد قوشچي نوشت معروف به "حاشيه قديمه" و چون صدرالدين دشتکي شيرازي حاشيه اي بر تجريد نوشت، جلال الدين دواني بار دوم حاشيه ديگري نگاشت معروف به "حاشيه جديد" اين حاشيه قديمه است و با عناوين "قوله - قوله " برگزار شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۱۰۱، ۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۱.ص.۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>:ج.۱.ص.۳۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، متن بدون نقطه است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح نسبتا مفصلي است بر کتاب بسيار مختصر "بدايه العقول " عمر بن محمد بن احمد نسفي(۵۳۷ق) که در شناخت توحيد و صفات الهي و بعضي از امور اعتقادي بر پايه مذاهب اهل سنت که با عناوين "قوله - قوله " بيان شده و به محمود پاشا وزير تقديم شده است.><اين شرح اواخر ماه رمضان ۸۶۲ق نگارش و اتمام يافته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>:ج.۲.ص.۱۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۹۴۶(برگ ۲۰-۷۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف در پايان فائده اي در چند روايت مذکور است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح نسبتا مفصلي است بر کتاب بسيار مختصر "بدايه العقول " عمر بن محمد بن احمد نسفي(۵۳۷ق) که در شناخت توحيد و صفات الهي و بعضي از امور اعتقادي بر پايه مذاهب اهل سنت که با عناوين "قوله - قوله " بيان شده و به محمود پاشا وزير تقديم شده است.><اين شرح اواخر ماه رمضان ۸۶۲ق نگارش و اتمام يافته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>:ج.۲.ص.۱۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۹۴۶(برگ ۲۰-۷۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف در پايان فائده اي در چند روايت مذکور است>
(يادداشتهاي نسخه)
<بحث کلامي است پيرامون مسئله قدر در افعال و چگونگي خلق اعمال ، بحث مي کند در آغاز رساله اقوال فلاسفه در اين موضوع نقل شده ، پس از آن ، حق را که اهل بيت عليهم السلام فرموده اند، مي آورد . مولف در ديباچه رساله مي نويسد :" چون رخصت نداشتم از اسرار رساله قدر سخن گويم و رازهاي نهفته را فاش سازم به بازگو کردن سخنان دانشمندان اسلام و شمه اي از روش اهل الله بسنده مي کنم ." در بعضي نسخه ها با عنوان "جبر و تفويض" اين رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<بحث کلامي است پيرامون مسئله قدر در افعال و چگونگي خلق اعمال ، بحث مي کند در آغاز رساله اقوال فلاسفه در اين موضوع نقل شده ، پس از آن ، حق را که اهل بيت عليهم السلام فرموده اند، مي آورد . مولف در ديباچه رساله مي نويسد :" چون رخصت نداشتم از اسرار رساله قدر سخن گويم و رازهاي نهفته را فاش سازم به بازگو کردن سخنان دانشمندان اسلام و شمه اي از روش اهل الله بسنده مي کنم ." در بعضي نسخه ها با عنوان "جبر و تفويض" اين رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرحي است مزجي با عناوين "اقول- اقول" بر کتاب "الباب الحادي عشر" علامه حلي (۷۲۶ق). شارح کتاب ديگري دارد که حاشيه بر تفسير بيضاوي است و در متن به آن تصريح کرد است همچنين از کتابهاي "نهايه الاقدام" محمد بن الکريم الهرساني؛ "جمع الجمع" ابوجمهور احسائي (زنده در ۹۰۱ق) و "نهايه العقول" فخر رازي "تنزيه الانبياء" سيد مرتضي و غيره نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرحي است مزجي با عناوين "اقول- اقول" بر کتاب "الباب الحادي عشر" علامه حلي (۷۲۶ق). شارح کتاب ديگري دارد که حاشيه بر تفسير بيضاوي است و در متن به آن تصريح کرد است همچنين از کتابهاي "نهايه الاقدام" محمد بن الکريم الهرساني؛ "جمع الجمع" ابوجمهور احسائي (زنده در ۹۰۱ق) و "نهايه العقول" فخر رازي "تنزيه الانبياء" سيد مرتضي و غيره نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
شرحي است مختصر و مفيد بر کتاب "قواعد العقائد" خواجه نصيرالدين طوسي. علامه حلي در روز چهارشنبه سوم ذي حجه سال ۷۰۳ اين کتاب به اتمام رسانده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرحي است مختصر و مفيد بر کتاب "قواعد العقائد" خواجه نصيرالدين طوسي. علامه حلي در روز چهارشنبه سوم ذي حجه سال ۷۰۳ اين کتاب به اتمام رسانده است
(يادداشتهاي نسخه)