<چهار مقصد است در توحيد، نبوت، امامت و معاد. با استدلال و نقل اقوال بسياري از دانشمندان علم کلام بخصوص در بحث امامت . اين کتاب در روز پنجشنبه چهاردهم جمادي الثاني ۱۱۰۲ به پايان رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چهار مقصد است در توحيد، نبوت، امامت و معاد. با استدلال و نقل اقوال بسياري از دانشمندان علم کلام بخصوص در بحث امامت . اين کتاب در روز پنجشنبه چهاردهم جمادي الثاني ۱۱۰۲ به پايان رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث علم کلام را بر اساس اعتقادات اهل سنت در شش مقصد ترتيب داده و بنا به گفته صاحب کشف الظنون اين کتاب به سال ۷۸۴ در سمرقند به اتمام رسيده است. اين کتاب بسيار معروف است و دانشمندان شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث علم کلام را بر اساس اعتقادات اهل سنت در شش مقصد ترتيب داده و بنا به گفته صاحب کشف الظنون اين کتاب به سال ۷۸۴ در سمرقند به اتمام رسيده است. اين کتاب بسيار معروف است و دانشمندان شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند>
(يادداشتهاي نسخه)
<ترجمه دقيق و بدون دخل و تصرف کتاب اول (سفر تکوين ) از کتابهاي پنجگانه تورات است اين ترجمه از اصل لاتيني آن به اشاره فاضل هندي در زمان شاه سلطان حسين صفوي انجام گرفته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۲. ص. ۲۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبائي آستان قدس>: ص.۳۱۵
(يادداشتهاي نسخه)
عنوانها و خطوط شنگرف ، صفحات مجدول به خطوط زرين ، سياه و شنگرف- لوح مزدوج شنگرف و زرين و لاجرودي (مرصع و مذهب)
(يادداشتهاي نسخه)
<ترجمه دقيق و بدون دخل و تصرف کتاب اول (سفر تکوين ) از کتابهاي پنجگانه تورات است اين ترجمه از اصل لاتيني آن به اشاره فاضل هندي در زمان شاه سلطان حسين صفوي انجام گرفته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۲. ص. ۲۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبائي آستان قدس>: ص.۳۱۵
(يادداشتهاي نسخه)
عنوانها و خطوط شنگرف ، صفحات مجدول به خطوط زرين ، سياه و شنگرف- لوح مزدوج شنگرف و زرين و لاجرودي (مرصع و مذهب)
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است کلامي در پنج لمعه: لمعه اولي :در اشاره به فرط ظهور نور هستي حق، لمعه ثانيه: در اثبات صفات و بيان بدون صفات کماليه عين ذات، لمعه ثالثه: در بيان احتياج به سفرا و امناي حضرت اله و اثبات نبوت جنات رسالت و ختمي پناه ، لمعه رابعه : در بيان احتياج به وجود امام براي بني نوع انسان و لمعه خامسه: در اثبات معاد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
قطع بياض، عناوين سياه، خطوط شنگرف ، يک صفحه از اول ناقص است
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است کلامي در پنج لمعه: لمعه اولي :در اشاره به فرط ظهور نور هستي حق، لمعه ثانيه: در اثبات صفات و بيان بدون صفات کماليه عين ذات، لمعه ثالثه: در بيان احتياج به سفرا و امناي حضرت اله و اثبات نبوت جنات رسالت و ختمي پناه ، لمعه رابعه : در بيان احتياج به وجود امام براي بني نوع انسان و لمعه خامسه: در اثبات معاد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
قطع بياض، عناوين سياه، خطوط شنگرف ، يک صفحه از اول ناقص است
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني بر شرح تجريد قوشچي اين حاشيه ارزنده را نوشته به سلطان يعقوب بايندري آقاقوينلو يا برادر او سلطان ابوالفتح خليل بيگ ، تقديم کرده که به حاشيه قديم معروف شده سپس صدرالدين محمد دشتکي (وفات۹۰۳) حاشيه زيبايي بر آن نوشته و به سلطان ايلدرم با يزيد خان دوم(وفات۹۱۸) و مولا بن مؤيد، ارمغان داد.و در آن از دواني خرده گرفت. دواني نيز "حاشيه جديد" را در پاسخ او نوشت. بار ديگر دشتکي حاشيه دوم را تأليف کرد ودواني "حاشيهاجد" خود را در رداو نوشت. اين حاشيه ها را طبقات جلابيه و صدريه ناميده اند پس از مرگ دشتکي ، پسرش غياث الدين به ياري پدر خود برخواست مهتاب "تجريدالفواش" را در رد دواني نگاشت. >
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني بر شرح تجريد قوشچي اين حاشيه ارزنده را نوشته به سلطان يعقوب بايندري آقاقوينلو يا برادر او سلطان ابوالفتح خليل بيگ ، تقديم کرده که به حاشيه قديم معروف شده سپس صدرالدين محمد دشتکي (وفات۹۰۳) حاشيه زيبايي بر آن نوشته و به سلطان ايلدرم با يزيد خان دوم(وفات۹۱۸) و مولا بن مؤيد، ارمغان داد.و در آن از دواني خرده گرفت. دواني نيز "حاشيه جديد" را در پاسخ او نوشت. بار ديگر دشتکي حاشيه دوم را تأليف کرد ودواني "حاشيهاجد" خود را در رداو نوشت. اين حاشيه ها را طبقات جلابيه و صدريه ناميده اند پس از مرگ دشتکي ، پسرش غياث الدين به ياري پدر خود برخواست مهتاب "تجريدالفواش" را در رد دواني نگاشت. >
(يادداشتهاي نسخه)