<رساله اي کوتاه درباره افتقار ممکن الوجود به موثر موجود و اثبات اين نکته که اگر موثري موجود نبود ممکن ايجاد نمي شد که در نتيجه اين تحقيق اولويت ذاتي نفي شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه درباره افتقار ممکن الوجود به موثر موجود و اثبات اين نکته که اگر موثري موجود نبود ممکن ايجاد نمي شد که در نتيجه اين تحقيق اولويت ذاتي نفي شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<کتاب "الشيخيات" تاليف عبدالصاب الدوابي که در پاسخ سوالات شيخ عبدالرحيم و بيان مسائل مهم کلامي و اعتقادي شيخيه نگاشته شده است ،مترجم رساله حاضر را در ترجمه آن براي استفاده فارسي زبانان نگاشت و روز شانزدهم جمادي الاول ۱۲۶۹ق بپايان رسانيد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در تمام صفحات خط خوردگي و قلم زدگي ديده مي شود
(يادداشتهاي نسخه)
<کتاب "الشيخيات" تاليف عبدالصاب الدوابي که در پاسخ سوالات شيخ عبدالرحيم و بيان مسائل مهم کلامي و اعتقادي شيخيه نگاشته شده است ،مترجم رساله حاضر را در ترجمه آن براي استفاده فارسي زبانان نگاشت و روز شانزدهم جمادي الاول ۱۲۶۹ق بپايان رسانيد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در تمام صفحات خط خوردگي و قلم زدگي ديده مي شود
(يادداشتهاي نسخه)
مولف که در سال ۱۲۳۵ق به شهر کرمان رفته بود در مدرسه اي که شاهزاده محمد ابراهيم خان احداث کرده بود اقامت نمود و بخواهش مومنين رساله اي در شش فصل و يک خاتمه در اصول دين نگاشت: ۱.اثبات صانع.۲.توحيد.۳.صفات ثبوتيه و سلبيه.۴.در نبوت و امامت.۵.عدل خدا.۶.معاد. خاتمه ؛ در بهشت و جهنم و ميزان و صراط و حوض کوثر
(يادداشتهاي نسخه)
مولف که در سال ۱۲۳۵ق به شهر کرمان رفته بود در مدرسه اي که شاهزاده محمد ابراهيم خان احداث کرده بود اقامت نمود و بخواهش مومنين رساله اي در شش فصل و يک خاتمه در اصول دين نگاشت: ۱.اثبات صانع.۲.توحيد.۳.صفات ثبوتيه و سلبيه.۴.در نبوت و امامت.۵.عدل خدا.۶.معاد. خاتمه ؛ در بهشت و جهنم و ميزان و صراط و حوض کوثر
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي متوسط در اصول و معارف ديني که بر مشرب شيعه اماميه نگاشته و در يک مقدمه و شش باب و يک خاتمه تنظيم شده است: مقدمه؛ در بيان معني <تولا و تبرا>باب اول؛ در بيان تحقيق مساله وجود و مراتب آن. باب دويم؛ در بيان توحيد و دفع شبهه وارده برآن. باب سيم؛ در وجوب ارسال رسل و تنزيل کتب بر خداوند و معني ختم نبوت و ولايت. باب چهارم؛ در بيان معني عصمت و وجوب ان در داب انبياء علت ايجاد لوح و قلم. باب پنجم؛ در بيان جبرو اختيار و ابطال اول و اثبات ثاني.باب ششم؛ در تحقيق معاد و اثبات معاد جسماني. خاتمه؛ در بيان معني اظهار ذنوب و استغفار پيامبر (ص) و ائمه طاهرين(ع)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الفبايي آستان قدس>ص.۱۱۳
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
مباحث نسخه حاضر تا اواخر باب چهارم ادامه يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
در بالاي برگ اول لوح مزوج زر و ارغواني و شنگرف بسيار زيبا با صفحات مجدول شنگرف و زر و سبز و سياه مزين به گل و بوته زر و ميان سطور دندان موشي، ديگر صفحات مجدول شنگرف و سبز و آبي. جاي عناوين سفيد مانده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي متوسط در اصول و معارف ديني که بر مشرب شيعه اماميه نگاشته و در يک مقدمه و شش باب و يک خاتمه تنظيم شده است: مقدمه؛ در بيان معني <تولا و تبرا>باب اول؛ در بيان تحقيق مساله وجود و مراتب آن. باب دويم؛ در بيان توحيد و دفع شبهه وارده برآن. باب سيم؛ در وجوب ارسال رسل و تنزيل کتب بر خداوند و معني ختم نبوت و ولايت. باب چهارم؛ در بيان معني عصمت و وجوب ان در داب انبياء علت ايجاد لوح و قلم. باب پنجم؛ در بيان جبرو اختيار و ابطال اول و اثبات ثاني.باب ششم؛ در تحقيق معاد و اثبات معاد جسماني. خاتمه؛ در بيان معني اظهار ذنوب و استغفار پيامبر (ص) و ائمه طاهرين(ع)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الفبايي آستان قدس>ص.۱۱۳
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
مباحث نسخه حاضر تا اواخر باب چهارم ادامه يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
در بالاي برگ اول لوح مزوج زر و ارغواني و شنگرف بسيار زيبا با صفحات مجدول شنگرف و زر و سبز و سياه مزين به گل و بوته زر و ميان سطور دندان موشي، ديگر صفحات مجدول شنگرف و سبز و آبي. جاي عناوين سفيد مانده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي مفصل در بيان عقايد و معتقدات اماميه که بدرخواست عده اي از مومنين صورت گرفته و در هشت باب تنظيم و در دوم صفر۱۲۲۷ق در شهر مراقه بپايان رسيده است:باب اول؛ در بيان <توحيد>باب دوم؛ در بيان <صفات ثبوتيه و سلبيه>باب سيم؛ در بيان <نبوت>باب چهارم؛ در بيان<معاد>و توابع آن. باب ششم؛ در بيان<امامت>باب هفتم؛ در بيان <کفر و اسلام و ايمان>باب هشتم؛ در بيان<گناه و توبه>خاتمه؛ در بيان <مذاهب متبدعه>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کاتب مولف است>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، در هامش برخي صفحات تحشيه و تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي مفصل در بيان عقايد و معتقدات اماميه که بدرخواست عده اي از مومنين صورت گرفته و در هشت باب تنظيم و در دوم صفر۱۲۲۷ق در شهر مراقه بپايان رسيده است:باب اول؛ در بيان <توحيد>باب دوم؛ در بيان <صفات ثبوتيه و سلبيه>باب سيم؛ در بيان <نبوت>باب چهارم؛ در بيان<معاد>و توابع آن. باب ششم؛ در بيان<امامت>باب هفتم؛ در بيان <کفر و اسلام و ايمان>باب هشتم؛ در بيان<گناه و توبه>خاتمه؛ در بيان <مذاهب متبدعه>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کاتب مولف است>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، در هامش برخي صفحات تحشيه و تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)
گفتگويي است در امامت که گويا بروزگار هارون الرشيد ميان يکي از دفتران شيعه بنام <حسينه>و دانشمندي سني مذهب بنام <ابراهيم سيار> معروف به نظام رخ داده است، نويسنده متن اصلي کتاب ناشناخته مانده هرچند که به ابوالفتوح رازي نيز نسبت داده شده است، مترجم در جريان سفرحج در سال۹۵۸ق در شهر دمشق نسخه عربي را يافته و بنام شاه طهماسب به فارسي ترجمه نموده است
(يادداشتهاي نسخه)
گفتگويي است در امامت که گويا بروزگار هارون الرشيد ميان يکي از دفتران شيعه بنام <حسينه>و دانشمندي سني مذهب بنام <ابراهيم سيار> معروف به نظام رخ داده است، نويسنده متن اصلي کتاب ناشناخته مانده هرچند که به ابوالفتوح رازي نيز نسبت داده شده است، مترجم در جريان سفرحج در سال۹۵۸ق در شهر دمشق نسخه عربي را يافته و بنام شاه طهماسب به فارسي ترجمه نموده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي مختصر در پاسخ مسائلي که از وي درباره کيفيت اجساد پيامبران و پوسيدن و يا نپوسيدن آنها پرسيده و طريق جمع برخي احاديث که معاني متنافي با هم دارند و در اين باره صادر شده اند را سوال نموده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي مختصر در پاسخ مسائلي که از وي درباره کيفيت اجساد پيامبران و پوسيدن و يا نپوسيدن آنها پرسيده و طريق جمع برخي احاديث که معاني متنافي با هم دارند و در اين باره صادر شده اند را سوال نموده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي است مختصر در شرح احاديثي که به قيام و خصوصيات و نحوه زندگي و طول عمر و معجزات حضرت ولي عصر پرداخته اند که از جمله آنها حديث مفضل بن عمر از امام صادق(ع) درباره امام عصر(عج) مي باشد، اين رساله در ۲۱ربيع الاول ۱۲۳۱ق نگاشته شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي است مختصر در شرح احاديثي که به قيام و خصوصيات و نحوه زندگي و طول عمر و معجزات حضرت ولي عصر پرداخته اند که از جمله آنها حديث مفضل بن عمر از امام صادق(ع) درباره امام عصر(عج) مي باشد، اين رساله در ۲۱ربيع الاول ۱۲۳۱ق نگاشته شده است>
(يادداشتهاي نسخه)