<تفسير سوره <حمد> است که مؤلف با استفاده از نکات ودقايق مندرج در تفاسير معتبر شيعي و سني همانند <کشاف، مجمع البيان، جوامع الجامع، انوار التنزيل، تفسير ابو الفتوح رازي، منهج الصادقين وصافي ونور الثقلين وتفسير الائمة في هداية الامة که براي هر کدام رمزي گذاشته و در لابلا اگر خود مطلبي اضافه کرد با جمله مترجم گويد آورده است>.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير سوره <حمد> است که مؤلف با استفاده از نکات ودقايق مندرج در تفاسير معتبر شيعي و سني همانند <کشاف، مجمع البيان، جوامع الجامع، انوار التنزيل، تفسير ابو الفتوح رازي، منهج الصادقين وصافي ونور الثقلين وتفسير الائمة في هداية الامة که براي هر کدام رمزي گذاشته و در لابلا اگر خود مطلبي اضافه کرد با جمله مترجم گويد آورده است>.
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در مقدمه گويد: بعد از اين که بسياري از من خواستند تا کتابي در تفسير بنويسم به گونهاي که< اعجاز قرآن در آن نمودار >شده باشد اين کتاب را در سه باب مقدمات، <قواعد تفسير و تأويل و در پايان تفسير قرآن >گرد آوردم. مؤلف در اين جلد که به عنوان مقدمهاي بر تفسير قرآن کريم است به< تفسير آيات متفرقه >ميپردازد. چاپ شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۴.ص.۴۸۸
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه ، وقف نامه آقا سيد مهدي به سال< ۱۲۸۸هجري>
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در مقدمه گويد: بعد از اين که بسياري از من خواستند تا کتابي در تفسير بنويسم به گونهاي که< اعجاز قرآن در آن نمودار >شده باشد اين کتاب را در سه باب مقدمات، <قواعد تفسير و تأويل و در پايان تفسير قرآن >گرد آوردم. مؤلف در اين جلد که به عنوان مقدمهاي بر تفسير قرآن کريم است به< تفسير آيات متفرقه >ميپردازد. چاپ شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۴.ص.۴۸۸
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه ، وقف نامه آقا سيد مهدي به سال< ۱۲۸۸هجري>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحثي پيرامون مبدء و معاد در سه طرف (علم ربوبي_افعال الهي_ معاد) و هر کدام داراي مشاهد مشتمل بر قواعد استفاده شده از آيات قرآني و پايههاي فلسفي اشراقي و عرفاني.>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحثي پيرامون مبدء و معاد در سه طرف (علم ربوبي_افعال الهي_ معاد) و هر کدام داراي مشاهد مشتمل بر قواعد استفاده شده از آيات قرآني و پايههاي فلسفي اشراقي و عرفاني.>
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به در خواست فرزندش <ابونصرحسن> پس از دو کتابش <مجمع البيان> و <الکافي الشافي> اين تفسير را تأليف و در آن به نکات دقيق تفسيري و <کشاف> <زمخشري> توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۵.ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
جلد دوم
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و علائم شنگرف، تمام صفحات مجدول به شنگرف
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به در خواست فرزندش <ابونصرحسن> پس از دو کتابش <مجمع البيان> و <الکافي الشافي> اين تفسير را تأليف و در آن به نکات دقيق تفسيري و <کشاف> <زمخشري> توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۵.ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
جلد دوم
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و علائم شنگرف، تمام صفحات مجدول به شنگرف
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول قرآن تا سوره رعد آيه ۳۵ را دارد. (جلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
آيات شنگرف، مهر مربع با سجع "افوض امري اليالله عبده <محمد>"
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول قرآن تا سوره رعد آيه ۳۵ را دارد. (جلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
آيات شنگرف، مهر مربع با سجع "افوض امري اليالله عبده <محمد>"
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از سوره رعد از آيه ۳۶ تا آخر قرآن را دارد. (جلد دوم)
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از سوره رعد از آيه ۳۶ تا آخر قرآن را دارد. (جلد دوم)
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير مزجي بسيار مختصري است که با اضافه از چند تفسير ديگر تلخيص شده و بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده و حواشي و شروح زيادي بر آن نگاشتهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعة>: ج.۲.ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>: ج.۱.ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱.ص. ۶۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص. ۹۹
(يادداشتهاي نسخه)
از اول قرآن تا آخر سوره کهف را دارد. (جلد اول)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، مهر بيضاوي با سجع عبده <ابوالقاسم الحسيني>
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير مزجي بسيار مختصري است که با اضافه از چند تفسير ديگر تلخيص شده و بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده و حواشي و شروح زيادي بر آن نگاشتهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعة>: ج.۲.ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>: ج.۱.ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱.ص. ۶۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص. ۹۹
(يادداشتهاي نسخه)
از اول قرآن تا آخر سوره کهف را دارد. (جلد اول)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، مهر بيضاوي با سجع عبده <ابوالقاسم الحسيني>
(يادداشتهاي نسخه)