حاشيه اي است بر شرح ميبدي بر هدايه الحکمه اثيرالدين ابهري . اين حاشيه تا قسمت فلکيات را در بردارد و به نام ابوالغازي نظام شاه مصدر گشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه اي است بر شرح ميبدي بر هدايه الحکمه اثيرالدين ابهري . اين حاشيه تا قسمت فلکيات را در بردارد و به نام ابوالغازي نظام شاه مصدر گشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
<پاسخ ملاصدرا به سه سوال فلسفي مظفر حسين کاشاني درباره "نفس" مي باشد. مسأله ها عبارتند از : ۱-درباره علم نفس، ۲-نيرو ها و اعضاي بدنکه تابع مزاج هستند چگونه مي توان آنها را مسخر و خادم نفس دانست، ۳-تحولات شنگفت انگيز اجسام نباتي و حيواني را چگونه مي توان از تأثيرات نفوس حيواني و نباتي دانست، ۴-تبديل طبيعت در نطفه به بقاء قوه فاعلي دليل آن است که منطبق در ماده نيست، ۵- بقاء نفوس انساني جدا از ماده از ماده ، مستلزم آن است که اکمل از نفس کلي و نفوس فلکي باشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۱۰. ص.۱۶۷۸
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۸۲۹ (برگ۷۲- ۹۰)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،<فوايدي در آخر کتاب درباره مسائل فلسفي و عرفاني آمده>
(يادداشتهاي نسخه)
<پاسخ ملاصدرا به سه سوال فلسفي مظفر حسين کاشاني درباره "نفس" مي باشد. مسأله ها عبارتند از : ۱-درباره علم نفس، ۲-نيرو ها و اعضاي بدنکه تابع مزاج هستند چگونه مي توان آنها را مسخر و خادم نفس دانست، ۳-تحولات شنگفت انگيز اجسام نباتي و حيواني را چگونه مي توان از تأثيرات نفوس حيواني و نباتي دانست، ۴-تبديل طبيعت در نطفه به بقاء قوه فاعلي دليل آن است که منطبق در ماده نيست، ۵- بقاء نفوس انساني جدا از ماده از ماده ، مستلزم آن است که اکمل از نفس کلي و نفوس فلکي باشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۱۰. ص.۱۶۷۸
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۸۲۹ (برگ۷۲- ۹۰)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،<فوايدي در آخر کتاب درباره مسائل فلسفي و عرفاني آمده>
(يادداشتهاي نسخه)
<به گمان مولف تناقض گوئي هاي فلاسفه را در بحثهاي الهيات برشمرده تا پاسخي باشد بر آنان که به دستورات ديني با نظر حقارت مي نگرند و پيروي از فلاسفه و حکما مي نمايند و شانه از وظايف شرعي و عبادات خالي مي کنند. اين کتاب مشتمل بر چهار مقدمه و بيست مسأله و يک خاتمه است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>: ج.۱. ص.۵۰۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۷. ص.۱۲۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص.۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
تمام صفحات مجدول به زرين و لاجوردي ، چند صفحه اول مجدول با لوح مزدوج ولي نانويس مانده.برگ اول داراي آسيب ديدگي است
(يادداشتهاي نسخه)
<به گمان مولف تناقض گوئي هاي فلاسفه را در بحثهاي الهيات برشمرده تا پاسخي باشد بر آنان که به دستورات ديني با نظر حقارت مي نگرند و پيروي از فلاسفه و حکما مي نمايند و شانه از وظايف شرعي و عبادات خالي مي کنند. اين کتاب مشتمل بر چهار مقدمه و بيست مسأله و يک خاتمه است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>: ج.۱. ص.۵۰۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۷. ص.۱۲۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص.۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
تمام صفحات مجدول به زرين و لاجوردي ، چند صفحه اول مجدول با لوح مزدوج ولي نانويس مانده.برگ اول داراي آسيب ديدگي است
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است فلسفي که از ملاصدرا و ميرفندرسکي نام برده است و در چند فصل مي باشد:۱- تحقيق في اقسام العلوم علي المشهور ۲-في مسأله الوجود ۳-في مسأله التوحيد ۴-في اوصاف انسان الکامل ۵-في اقسام الروياء و تعبيرها... .اشعار فارسي با تخلص "ثريا" بالاي صفحات آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
عناوين و خطوط شنگرف ، اشعار بالاي صفحات در صحافي آسيب ديده و مقداري از آنها از بين رفته است، بعضي عناوين نانويس مانده
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است فلسفي که از ملاصدرا و ميرفندرسکي نام برده است و در چند فصل مي باشد:۱- تحقيق في اقسام العلوم علي المشهور ۲-في مسأله الوجود ۳-في مسأله التوحيد ۴-في اوصاف انسان الکامل ۵-في اقسام الروياء و تعبيرها... .اشعار فارسي با تخلص "ثريا" بالاي صفحات آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
عناوين و خطوط شنگرف ، اشعار بالاي صفحات در صحافي آسيب ديده و مقداري از آنها از بين رفته است، بعضي عناوين نانويس مانده
(يادداشتهاي نسخه)
<در سه فصل است: فصل اول: في اثبات ان جوهر النفس مغايره لجوهر البدن؛ فصل دوم في بقاء النفس بعد خراب البدن، فصل سوم : في مراتب النفوس في السعاده و الشقاوه بعد المفارقه عن البدن . خاتمه : في ذکر العوالم الثلاثه التي هي عالم العقل و عالم النفس و عالم الجسم>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۵۷۰ (برگ۸- ۱۴)
(يادداشتهاي نسخه)
قطع بياض، عناوين و خطوط سياه، به درخواست ميرزا سيد حسين، کاتب آن را نوشته است
(يادداشتهاي نسخه)
<در سه فصل است: فصل اول: في اثبات ان جوهر النفس مغايره لجوهر البدن؛ فصل دوم في بقاء النفس بعد خراب البدن، فصل سوم : في مراتب النفوس في السعاده و الشقاوه بعد المفارقه عن البدن . خاتمه : في ذکر العوالم الثلاثه التي هي عالم العقل و عالم النفس و عالم الجسم>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۵۷۰ (برگ۸- ۱۴)
(يادداشتهاي نسخه)
قطع بياض، عناوين و خطوط سياه، به درخواست ميرزا سيد حسين، کاتب آن را نوشته است
(يادداشتهاي نسخه)
قظع بياض- خطوط شنگرف و عنوانهاي سياه نسخ- <فوائدي چند در احاديث و معني زنديق و يک حکايت ، فرق شيعه ، حقيقه الرويا والنوم ، بيان مذاهب اهل تصوف شيخ بهايي ره و ختوم>
(يادداشتهاي نسخه)
قظع بياض- خطوط شنگرف و عنوانهاي سياه نسخ- <فوائدي چند در احاديث و معني زنديق و يک حکايت ، فرق شيعه ، حقيقه الرويا والنوم ، بيان مذاهب اهل تصوف شيخ بهايي ره و ختوم>
(يادداشتهاي نسخه)
<داستان فلسفي است در چگونگي آمدن روح در بدن و پيدا شدن عناصر و اجزاء و اعضا و انواع قواي نفساني و اعمال آنها و در پايان اشاره اي به عشق و عقل و اتحاد عاشق و معشوق. اين رساله به "سفرنامه روح" و "حسن وعشق" و جز ان نيز ناميده شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<داستان فلسفي است در چگونگي آمدن روح در بدن و پيدا شدن عناصر و اجزاء و اعضا و انواع قواي نفساني و اعمال آنها و در پايان اشاره اي به عشق و عقل و اتحاد عاشق و معشوق. اين رساله به "سفرنامه روح" و "حسن وعشق" و جز ان نيز ناميده شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)