<مجموعه شش فائده و تحقيق فلسفي است که با عنوان "اعلم يا بني ارشدک الله..." آغاز شده و مباحث مهمي است که گويا استادي به شاگردي القا کرده است، در لابلاي رساله از حکمه العين مير قوام الدين محمد رازي (قرن۱۱) و ميرابوالقاسم فندرسکي (۱۰۵۰ق) نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<"عين الحکمه" نگاشته مير قوام الدين محمد رازي (قرن۱۱) که از تلافده مولي رجبعلي تبريزي (۱۰۶۵ق) بوده رساله اي درحکمت و فلسفه بفارسي است ، تعليقات حاضر بر بخشهايي از آن کتاب نوشته سده و در صفحه دوم جمع آوري کننده يقرح کرده که مولانا محمد علي از کبار تلافده مير قوام الدين بوده است و از وفات وي جمع آوري شده است. تعليقات با عناوين "در بيان آنکه ..." آغاز شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<"عين الحکمه" نگاشته مير قوام الدين محمد رازي (قرن۱۱) که از تلافده مولي رجبعلي تبريزي (۱۰۶۵ق) بوده رساله اي درحکمت و فلسفه بفارسي است ، تعليقات حاضر بر بخشهايي از آن کتاب نوشته سده و در صفحه دوم جمع آوري کننده يقرح کرده که مولانا محمد علي از کبار تلافده مير قوام الدين بوده است و از وفات وي جمع آوري شده است. تعليقات با عناوين "در بيان آنکه ..." آغاز شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در حدوث عالم و ردو نقد نظرات فلاسفه و حکماي پيشين در اين باره که در ايک مقدمه و دوازده فصل تنظيم شده است. الفصل الاول ؛ مبحث الامکان و الوجوب. الفصل الثاني؛ القوه و الفعل. الفصل الثالث؛ الحرکه و السکون. الفصل الرابع ؛ اثبات الطبيعه في کل متحرکه........ الفصل الثامن ؛ اثبات الزمان. الفصي التاسع ؛ تقدم الزمان علي کل شئ. ........ الفصل الحادي عشر؛ ربط الحادث بالقديم. الفصل ثاني عشر؛ کيفيته وجود العقول الفعال. الخاتمه؛ اقوال الحکماء السابقه في حدوث و قدم العالم. >
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<دانشگاه تهران>: ج.۳. ص.۲۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۵. ص.۲۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>:ج.۶. ص.۲۹۵
(يادداشتهاي نسخه)
<ملي تهران>: ج.۷. ص.۱۳۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۱۶۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۴۸۳ (برگ ۶۱- ۱۲۷)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط و نشانيها شنگرف ، نسخه از ابتدا تا انتها با نسخه اصل مقابله و تصحيح شده است، در صفحات پاياني و ادامه آن تا رساله بعدي فوائد و لطايف حکمي و عرفاني کئتاه آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در حدوث عالم و ردو نقد نظرات فلاسفه و حکماي پيشين در اين باره که در ايک مقدمه و دوازده فصل تنظيم شده است. الفصل الاول ؛ مبحث الامکان و الوجوب. الفصل الثاني؛ القوه و الفعل. الفصل الثالث؛ الحرکه و السکون. الفصل الرابع ؛ اثبات الطبيعه في کل متحرکه........ الفصل الثامن ؛ اثبات الزمان. الفصي التاسع ؛ تقدم الزمان علي کل شئ. ........ الفصل الحادي عشر؛ ربط الحادث بالقديم. الفصل ثاني عشر؛ کيفيته وجود العقول الفعال. الخاتمه؛ اقوال الحکماء السابقه في حدوث و قدم العالم. >
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<دانشگاه تهران>: ج.۳. ص.۲۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۵. ص.۲۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>:ج.۶. ص.۲۹۵
(يادداشتهاي نسخه)
<ملي تهران>: ج.۷. ص.۱۳۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۱۶۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۴۸۳ (برگ ۶۱- ۱۲۷)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط و نشانيها شنگرف ، نسخه از ابتدا تا انتها با نسخه اصل مقابله و تصحيح شده است، در صفحات پاياني و ادامه آن تا رساله بعدي فوائد و لطايف حکمي و عرفاني کئتاه آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
<خواجه نصير الدين طوسي سه سوال مهم و مشکله را از يکي از معاصرين فاضل خود بنام شمس الدين عبدالحميد خسروشاهي (۵۸۰- ۶۵۶) ملي رسالهاي پرسش نمود ولي وي بدانها پاسخ نداد بدين جهت مولف آن سه پرسش را پاسخ گفته است>
(يادداشتهاي نسخه)
<خواجه نصير الدين طوسي سه سوال مهم و مشکله را از يکي از معاصرين فاضل خود بنام شمس الدين عبدالحميد خسروشاهي (۵۸۰- ۶۵۶) ملي رسالهاي پرسش نمود ولي وي بدانها پاسخ نداد بدين جهت مولف آن سه پرسش را پاسخ گفته است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در بيان حکمت الهي که بنام شاه حسيني صفوي تاليف و در دو علم طبيعي و الهي و هر کدام در چند مقصد تنطيم شده است: مقدمه ؛ در تعريف حکمت و بيان اقسام او علم اول؛ علم طبيعي مقصد اول ؛در معني جسم و تحقيق بعضي از احوال او (مقدمه و ۲ مطلب) مقصد دويم؛ در تقسيم اجسام و مجملي از احوال خاصه هر يک (۱۵ فصل) فصل سيم ؛ در بيان حال اعراض(ده فصل) علم دويم ؛ علم الهي: مقصد اول؛ در امور عامه(۲ فصل). مقصد دويم؛ در اثبات واجب تعالي. مقصدسيم؛ در ثبوت صانع تعالي و صفات واجب تعالي. مقصد چهارم؛ در بيان کيفيت صدور اشياء از حق تعالي. مقصدپنجم ؛در مدل و ذکر افعال حق تعالي. مقصد ششم ؛ در نبوت (چهار فصل). مقصدهفتم؛ در امامت. مقصدهشتم؛ در معاد >
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در بيان حکمت الهي که بنام شاه حسيني صفوي تاليف و در دو علم طبيعي و الهي و هر کدام در چند مقصد تنطيم شده است: مقدمه ؛ در تعريف حکمت و بيان اقسام او علم اول؛ علم طبيعي مقصد اول ؛در معني جسم و تحقيق بعضي از احوال او (مقدمه و ۲ مطلب) مقصد دويم؛ در تقسيم اجسام و مجملي از احوال خاصه هر يک (۱۵ فصل) فصل سيم ؛ در بيان حال اعراض(ده فصل) علم دويم ؛ علم الهي: مقصد اول؛ در امور عامه(۲ فصل). مقصد دويم؛ در اثبات واجب تعالي. مقصدسيم؛ در ثبوت صانع تعالي و صفات واجب تعالي. مقصد چهارم؛ در بيان کيفيت صدور اشياء از حق تعالي. مقصدپنجم ؛در مدل و ذکر افعال حق تعالي. مقصد ششم ؛ در نبوت (چهار فصل). مقصدهفتم؛ در امامت. مقصدهشتم؛ در معاد >
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي کوتاه پيرامون ماهيت و وجود و اثبات واجب الوجود و ادراکات انساني و غيره که با براهيني فلسفي اقامه و بصورت "فص- فص" تنظيم شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>: ج.۱۱. ص.۲۵۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱. ص.۳۴۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸. ص.۵۶۶
(يادداشتهاي نسخه)
<نمازي خوي>: ص.۲۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۴۱۴ (برگ۶۴- ۷۸)
(يادداشتهاي نسخه)
بخشي از متن شنگرف ،يادداشتي از افصح المتکلمين در برگ آخر است ، در ادامه فوائد و قطعه اي از متن منطقي آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي کوتاه پيرامون ماهيت و وجود و اثبات واجب الوجود و ادراکات انساني و غيره که با براهيني فلسفي اقامه و بصورت "فص- فص" تنظيم شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>: ج.۱۱. ص.۲۵۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱. ص.۳۴۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸. ص.۵۶۶
(يادداشتهاي نسخه)
<نمازي خوي>: ص.۲۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۴۱۴ (برگ۶۴- ۷۸)
(يادداشتهاي نسخه)
بخشي از متن شنگرف ،يادداشتي از افصح المتکلمين در برگ آخر است ، در ادامه فوائد و قطعه اي از متن منطقي آمده است
(يادداشتهاي نسخه)