<شرح چند حديث اعتقادي به نقل از کتاب کافي><و توحيد شيخ صدوق><مولف در اين کتاب از کتاب مراه العقول علامه مجلسي نام برده>< و از ايشان تعبير به مولانا المحقق قدس سره نموده است><همچنين از ميرداماد و فاضل مازندراني مطالبي نقل کرده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۱۶۱ (برگ ۴۸ - ۱۰۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث صفات خدا - مساله بداء>
(يادداشتهاي نسخه)
بعضي عناوين شنگرف. فوايدي در آخر کتاب از احاديث ذکر شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح چند حديث اعتقادي به نقل از کتاب کافي><و توحيد شيخ صدوق><مولف در اين کتاب از کتاب مراه العقول علامه مجلسي نام برده>< و از ايشان تعبير به مولانا المحقق قدس سره نموده است><همچنين از ميرداماد و فاضل مازندراني مطالبي نقل کرده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۱۶۱ (برگ ۴۸ - ۱۰۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث صفات خدا - مساله بداء>
(يادداشتهاي نسخه)
بعضي عناوين شنگرف. فوايدي در آخر کتاب از احاديث ذکر شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه مفصلي بر شرح قديم <شمس الدين محمود بن عبدالرحمن اصفهاني> (۷۴۹هـ.ق) بر "<تجريد الاعتقاد>" <خواجه نصير طوسي> است که به "<تشبيه القواعد في شرح تجريد العقايد>" موسوم است و <با عناوين "قوله - قوله" تنظيم شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۶. ص. ۳۲
(يادداشتهاي نسخه)
<امام صادق (ع) قزوين>: ص. ۹۰
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبائي آستان قدس>: ص. ۱۹۷
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و عناوين شنگرف، اين نسخه از روي خط نخجواني نوشته شده.
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه مفصلي بر شرح قديم <شمس الدين محمود بن عبدالرحمن اصفهاني> (۷۴۹هـ.ق) بر "<تجريد الاعتقاد>" <خواجه نصير طوسي> است که به "<تشبيه القواعد في شرح تجريد العقايد>" موسوم است و <با عناوين "قوله - قوله" تنظيم شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۶. ص. ۳۲
(يادداشتهاي نسخه)
<امام صادق (ع) قزوين>: ص. ۹۰
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبائي آستان قدس>: ص. ۱۹۷
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و عناوين شنگرف، اين نسخه از روي خط نخجواني نوشته شده.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتاب مختصري است در اعتقادات که مولف آن را در دوازده مقاله که شصت کلمه است نگاشته است><بنا به گفته <آقابزرگ> در "<الذريعه>" جناب مولف اين کتاب را در "۱۰۸۸" به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<کتاب مختصري است در اعتقادات که مولف آن را در دوازده مقاله که شصت کلمه است نگاشته است><بنا به گفته <آقابزرگ> در "<الذريعه>" جناب مولف اين کتاب را در "۱۰۸۸" به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي مفصلي است رب کتاب "تجريد" خواجه نصير الدين طوسي که به نام ابوسعيد کورکان(۸۷۳ق) نوشته شده است. مولف در اين شرح نظر به گفته هاي شمس الدين محمد اصفهاني و سيد شريف گرگاني دارد و در بسياري از مباحث سعي مي کند که گفته مولف و نظر هاي شيعه را رد کند.>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي مفصلي است رب کتاب "تجريد" خواجه نصير الدين طوسي که به نام ابوسعيد کورکان(۸۷۳ق) نوشته شده است. مولف در اين شرح نظر به گفته هاي شمس الدين محمد اصفهاني و سيد شريف گرگاني دارد و در بسياري از مباحث سعي مي کند که گفته مولف و نظر هاي شيعه را رد کند.>
(يادداشتهاي نسخه)
<مؤلف ، ابتدا به نام "مسالک الافهام في علم الکلام" تأليف نمود پس از آن دو حاشيه بر آن نگاشته که برخي از فضلا حاشيه اول را "النور المنجي من الظلام في حاشيه مسالک الافهام ناميده است. پس ازآن مؤلف در کتاب حاضر کتاب حاضر کتاب مسالک و دو حاشيه آن را جمع آوري کرده و اصل را با عنوان "قوله" وحاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را کرده و اصل را با عنوان "قوله" و حاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را با عنوان "اقول" آورده است. ">
(يادداشتهاي نسخه)
<مؤلف ، ابتدا به نام "مسالک الافهام في علم الکلام" تأليف نمود پس از آن دو حاشيه بر آن نگاشته که برخي از فضلا حاشيه اول را "النور المنجي من الظلام في حاشيه مسالک الافهام ناميده است. پس ازآن مؤلف در کتاب حاضر کتاب حاضر کتاب مسالک و دو حاشيه آن را جمع آوري کرده و اصل را با عنوان "قوله" وحاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را کرده و اصل را با عنوان "قوله" و حاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را با عنوان "اقول" آورده است. ">
(يادداشتهاي نسخه)
<دشتکي حاشيه اي بر شرح جديد تجريد قوشچي نوشته بود ولي چون ديد يکي از بزرگان(محقق دواني) در حاشيه خود دچار اشتباهات فراواني شده است، براي مرتبه دوم اين حاشيه را نوشت و اشتباهات آن دانشمند را يادآور گرديد. اين حاشيه به نام ابوالمظفر سلمان بايزيد نوشته شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<دشتکي حاشيه اي بر شرح جديد تجريد قوشچي نوشته بود ولي چون ديد يکي از بزرگان(محقق دواني) در حاشيه خود دچار اشتباهات فراواني شده است، براي مرتبه دوم اين حاشيه را نوشت و اشتباهات آن دانشمند را يادآور گرديد. اين حاشيه به نام ابوالمظفر سلمان بايزيد نوشته شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله مختصري است که با تمسک به آيات و روايات حقانيت شيعه را ثابت کرده است . عنوان کتاب در خود رساله نيامده و با توجه به مطالب آن، اين عنوان برگزيده شد.>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله مختصري است که با تمسک به آيات و روايات حقانيت شيعه را ثابت کرده است . عنوان کتاب در خود رساله نيامده و با توجه به مطالب آن، اين عنوان برگزيده شد.>
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در اين رساله با <ادله عقلي و فلسفي به اثبات معاد کالبد برزخي مي پردازد که نوعي معاد جسماني است و تفصيل آن در اسفار> وي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملا صدرا>:ص.292
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در اين رساله با <ادله عقلي و فلسفي به اثبات معاد کالبد برزخي مي پردازد که نوعي معاد جسماني است و تفصيل آن در اسفار> وي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملا صدرا>:ص.292
(يادداشتهاي نسخه)