<رسالهاي است در اثبات واجب الوجود به روش حکما و فلاسفه از دو راه:ابطال دور>< و تسلسل، براهين فلسفي ديگر>. <رساله داراي دو مقصد است و هر مقصدي در يکي از روشهاي مذکور.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۳۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۸۷۰(برگ۲۷ - ۵۲)
(يادداشتهاي نسخه)
تصحيح شده و با نسخه هاي مصححه در سال ۱۱۰۹ق مقابله شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رسالهاي است در اثبات واجب الوجود به روش حکما و فلاسفه از دو راه:ابطال دور>< و تسلسل، براهين فلسفي ديگر>. <رساله داراي دو مقصد است و هر مقصدي در يکي از روشهاي مذکور.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۳۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۸۷۰(برگ۲۷ - ۵۲)
(يادداشتهاي نسخه)
تصحيح شده و با نسخه هاي مصححه در سال ۱۱۰۹ق مقابله شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<در اين کتاب <مناظره هاي بعضي از پيامبران وامامان و دانشمندان شيعه> ذکر شده است و در 62 فصل مي باشد و چند <مناظره> از <الفصول المختاره شيخ مفيد>، <احتجاج طبرسي>، <مجالس المؤمنين شوشتري>، <مناظره قاضي زاده رومي> (اين مورد در الذريعه نيز اشاره شده)، <مناظره شيخ حسين بن عبد الصمد> (پدر شيخ بهائي) با يکي از علماي حلب را آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<در اين کتاب <مناظره هاي بعضي از پيامبران وامامان و دانشمندان شيعه> ذکر شده است و در 62 فصل مي باشد و چند <مناظره> از <الفصول المختاره شيخ مفيد>، <احتجاج طبرسي>، <مجالس المؤمنين شوشتري>، <مناظره قاضي زاده رومي> (اين مورد در الذريعه نيز اشاره شده)، <مناظره شيخ حسين بن عبد الصمد> (پدر شيخ بهائي) با يکي از علماي حلب را آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
داراي <چهار مقدمه و سه مقصد> است. در اواسط کتاب، دوازده مصباح پيرامون <صفات باري> دارد، در مقصد سوم <صفات سلبيه> دوازده مصباح است و اين شعر را از جدش نقل کرده است: شاهراه شرع محتاج دليل عقل نيست روز روشن شمع را ديوانه روشن مي کند
(يادداشتهاي نسخه)
داراي <چهار مقدمه و سه مقصد> است. در اواسط کتاب، دوازده مصباح پيرامون <صفات باري> دارد، در مقصد سوم <صفات سلبيه> دوازده مصباح است و اين شعر را از جدش نقل کرده است: شاهراه شرع محتاج دليل عقل نيست روز روشن شمع را ديوانه روشن مي کند
(يادداشتهاي نسخه)
<اصول دين> شيعه را در يک مقدمه و چند مقصد و هر مقصد داراي چند مطلب و فصل نگاشته و مقدمه در تعريف <حکمت> و بيان اقسام آن است و مقصد پنجم در <معاد>. مؤلف اين کتاب را به نام <شاه سلطان حسين صفوي> نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
<اصول دين> شيعه را در يک مقدمه و چند مقصد و هر مقصد داراي چند مطلب و فصل نگاشته و مقدمه در تعريف <حکمت> و بيان اقسام آن است و مقصد پنجم در <معاد>. مؤلف اين کتاب را به نام <شاه سلطان حسين صفوي> نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
شخصي به نام <نذر علي> چند سؤال <فلسفي و اعتقادي> از <ملا خليل قزويني> پرسيده و ايشان به اختصار جواب آنها را گفته و در اين رساله بيشتر به توضيح <ترجيح> بلا مرجح پرداخته و< قائل به جواز آن شده و همچنين تخلف معلول از علت> را قبول کرده است و جايز ميداند
(يادداشتهاي نسخه)
شخصي به نام <نذر علي> چند سؤال <فلسفي و اعتقادي> از <ملا خليل قزويني> پرسيده و ايشان به اختصار جواب آنها را گفته و در اين رساله بيشتر به توضيح <ترجيح> بلا مرجح پرداخته و< قائل به جواز آن شده و همچنين تخلف معلول از علت> را قبول کرده است و جايز ميداند
(يادداشتهاي نسخه)