حمد بي حد احدي را سزاست که رياض بدن را به آب روان پرورده و حسن را مظهر عشق و عشق را زيور حسن کرده و درود بي عد معتدي را رواست که علم را عقل او پيرايه است...
(آغاز)
... و به ارواح قدس دمساز در خلوت وحدت نشسته و در به روي کثرت بسته ، نه ديده عقل را بر او نگاهي و نه حواس و طبايع را در او راهي. جبروت و لاهوت ديد به منزل اصلي پيوسته و از قيد راهزنان رسته و عاقبت الامر خود را به خود رسانيد معشوقي و عاشقي در آن خلوت بيرون ماند.
(انجام)
خط:
نستعلیق
(نوع خط متن)
صفحهبندی:
۱۶برگ ؛ ۱۲
(تعداد سطرهای متن)
مواد سازنده:
تیماج قهوه ای بدون مقوا
(نوع جلد)
مجدول گرهی
(نوع جلد)
توصیف:
<داستان فلسفي است در چگونگي آمدن روح در بدن و پيدا شدن عناصر و اجزاء و اعضا و انواع قواي نفساني و اعمال آنها و در پايان اشاره اي به عشق و عقل و اتحاد عاشق و معشوق. اين رساله به "سفرنامه روح" و "حسن وعشق" و جز ان نيز ناميده شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بياض- <در پايان فوائدي چند در نصايح عبيد زاکاني و برخي از ديباچه قباله ها و يک نامه ذکر شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
صفحهبندی:
۱۶برگ ؛ ۱۲
(تعداد سطرهای متن)
مواد سازنده:
تیماج قهوه ای بدون مقوا
(نوع جلد)
مجدول گرهی
(نوع جلد)
توصیف:
<داستان فلسفي است در چگونگي آمدن روح در بدن و پيدا شدن عناصر و اجزاء و اعضا و انواع قواي نفساني و اعمال آنها و در پايان اشاره اي به عشق و عقل و اتحاد عاشق و معشوق. اين رساله به "سفرنامه روح" و "حسن وعشق" و جز ان نيز ناميده شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)