و باجمله علم به کنه ذات علت از آن جهت که علت است موجب و مستلزم علم به کنه ذات معلول است و لکن برهان اني در حقيقت برهان حقيقي نيست
(آغاز)
پس وجوب ذات نيز هرگاه اعتبار نشود باشرط محال است پس ناچار است از اعتبار شرط پس لازم آيد که واجب بالذات ، واجب بالذات ... باشد و هذا خلف
(انجام)
خط:
نستعلیق
(نوع خط متن)
صفحهبندی:
۷۲برگ ؛ ۲۳
(تعداد سطرهای متن)
مواد سازنده:
گالینگور سبز
(نوع جلد)
عطف تیماج زرشکی
(نوع جلد)
توصیف:
<متن فلسفي است در باب وجود و واجب الوجود به مشرب حکماي الهي، طبيعي و متکلمين با عناوين "فريده" از ملاصدرا ره ياد کرده است و از نظريه اصالت وجود هم. اشار و تذکره عرفانيه در پايان مطالب دارد. بنا به گفته آقا بزرگ از اين کتاب امور عامه اش باقي مانده که مبسوط تر از اسفار است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۵. ص.۱۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۲۲ (برگ۵۱- ۱۲۳)
(يادداشتهاي نسخه)
<از فريده دوم تا فريده نهم را مشتمل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چند برگ ابتداي اين نسخه نيز فلسفه با تحرير ديگري است. برگ پاياني نسخه در (۱۱۷پ) قرار گرفته است. در طالع نامه و مثنوي ها>
(يادداشتهاي نسخه)
صفحهبندی:
۷۲برگ ؛ ۲۳
(تعداد سطرهای متن)
مواد سازنده:
گالینگور سبز
(نوع جلد)
عطف تیماج زرشکی
(نوع جلد)
توصیف:
<متن فلسفي است در باب وجود و واجب الوجود به مشرب حکماي الهي، طبيعي و متکلمين با عناوين "فريده" از ملاصدرا ره ياد کرده است و از نظريه اصالت وجود هم. اشار و تذکره عرفانيه در پايان مطالب دارد. بنا به گفته آقا بزرگ از اين کتاب امور عامه اش باقي مانده که مبسوط تر از اسفار است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۵. ص.۱۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۲۲ (برگ۵۱- ۱۲۳)
(يادداشتهاي نسخه)
<از فريده دوم تا فريده نهم را مشتمل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چند برگ ابتداي اين نسخه نيز فلسفه با تحرير ديگري است. برگ پاياني نسخه در (۱۱۷پ) قرار گرفته است. در طالع نامه و مثنوي ها>
(يادداشتهاي نسخه)