<شرحي است با عناوين "قال- قال" بر رساله توحيد جدش افض الدين ترکه به اضافه مقدمه اي در مقاصد اصل رساله ، بنا بر تصريح شارح چون جدش رساله را بنا بر مباني عميق فاسفي نگاشته و طريق استدلال و برهان را پيش گرفته بود بر آن شد که به عنوان شرح آنچه اهل کشف و شهود بر آن بيفزايند و قواعد و مباني آنها را نيز بياورد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کاتب اين نسخه را براي استادش محمد رضا قمشه اي خوانده است. در پايان نوشته: اين رساله محض استنساخ است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرحي است با عناوين "قال- قال" بر رساله توحيد جدش افض الدين ترکه به اضافه مقدمه اي در مقاصد اصل رساله ، بنا بر تصريح شارح چون جدش رساله را بنا بر مباني عميق فاسفي نگاشته و طريق استدلال و برهان را پيش گرفته بود بر آن شد که به عنوان شرح آنچه اهل کشف و شهود بر آن بيفزايند و قواعد و مباني آنها را نيز بياورد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کاتب اين نسخه را براي استادش محمد رضا قمشه اي خوانده است. در پايان نوشته: اين رساله محض استنساخ است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط و دقيق در بيان پاره اي از معارف الهي و حقايق رباني که از روايات و سيره اهل بيت نبوي(ع) اخذ شده است، مباحث که بدون تقسيم بندي خاصي است در اثبات ولايت و امامت ، عدم غلو در عقايد ، نبوت خاصه و عامه، اخذ علوم و حقايق از اهل بيت و غيره. در لابلا از حاجي سبزواري و شيخ جعفر شوشتري نام برده شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۳۵۰۰ (برگ۶۵- ۹۹)
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه، عناوين در هامش و سياه
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط و دقيق در بيان پاره اي از معارف الهي و حقايق رباني که از روايات و سيره اهل بيت نبوي(ع) اخذ شده است، مباحث که بدون تقسيم بندي خاصي است در اثبات ولايت و امامت ، عدم غلو در عقايد ، نبوت خاصه و عامه، اخذ علوم و حقايق از اهل بيت و غيره. در لابلا از حاجي سبزواري و شيخ جعفر شوشتري نام برده شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۳۵۰۰ (برگ۶۵- ۹۹)
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه، عناوين در هامش و سياه
(يادداشتهاي نسخه)
مولف گمنام که از مخالفين و دشمنان سرسخت بابيه بود رساله اي موجز و عربي بنام "ناسخ کتاب جديد" در رد کتابها و عقايد سيد علي محمد باب شيرازي نوشت ولي بعد به جهت بهره بيشتر مردم آن را ترجمه و شرح نمود که رساله حاضر است و در آن بسياري عقايد شيعه و مفاسد و انحرافات بابيه را مطرح و پاسخ گفته است. اين کتاب پس از سال ۱۳۶۳ق که سال شهادت "محمد تقي برغاني" موسوم به شهيد سوم است نگاشته شده است، مولف نام برخي بزرگان بابيه را که با آنها مناظره و محکوم نموده در برگ ۴۹ر آورده و لعنت کرده است"
(يادداشتهاي نسخه)
مولف گمنام که از مخالفين و دشمنان سرسخت بابيه بود رساله اي موجز و عربي بنام "ناسخ کتاب جديد" در رد کتابها و عقايد سيد علي محمد باب شيرازي نوشت ولي بعد به جهت بهره بيشتر مردم آن را ترجمه و شرح نمود که رساله حاضر است و در آن بسياري عقايد شيعه و مفاسد و انحرافات بابيه را مطرح و پاسخ گفته است. اين کتاب پس از سال ۱۳۶۳ق که سال شهادت "محمد تقي برغاني" موسوم به شهيد سوم است نگاشته شده است، مولف نام برخي بزرگان بابيه را که با آنها مناظره و محکوم نموده در برگ ۴۹ر آورده و لعنت کرده است"
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در علل و حکمت خلقت کافر که در دوازده فصل و يک خاتمه تنظيم و در اواخر صفر ۱۰۷۶ تاليف شده است: ۱-ذکرالعلل و الوجوه. ۲-ذکر جمله من الاخبار. ۳-في ابطال الجبر و اثبات الاختيار. ۴-في ذکر الشبهات. ۵-في الجواب عن الشبهات. ۶-ذکر بنده من الاحاديث في بطلان الجبر و التفويض. ۷-بعض الاحاديث الداله علي القدره و الاختيار. ۸-احاديث الطينه. ۹-في تاويل المشکل من الاخبار. ۱۰-جواب هذه الاخبار. ۱۱-في تاويل مشيه الله و ارادته. ۱۲-توجيه القضاء و القدر.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ۷. ص.۲۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح در هامش صفحات، نسخه با دقت از روي نسخه اصل مولف مقابله و تصحيح شده توسط حسن بن علي نائيني در ۱۴ ذيقعده۱۲۷۸ق در اصفهان
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در علل و حکمت خلقت کافر که در دوازده فصل و يک خاتمه تنظيم و در اواخر صفر ۱۰۷۶ تاليف شده است: ۱-ذکرالعلل و الوجوه. ۲-ذکر جمله من الاخبار. ۳-في ابطال الجبر و اثبات الاختيار. ۴-في ذکر الشبهات. ۵-في الجواب عن الشبهات. ۶-ذکر بنده من الاحاديث في بطلان الجبر و التفويض. ۷-بعض الاحاديث الداله علي القدره و الاختيار. ۸-احاديث الطينه. ۹-في تاويل المشکل من الاخبار. ۱۰-جواب هذه الاخبار. ۱۱-في تاويل مشيه الله و ارادته. ۱۲-توجيه القضاء و القدر.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ۷. ص.۲۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح در هامش صفحات، نسخه با دقت از روي نسخه اصل مولف مقابله و تصحيح شده توسط حسن بن علي نائيني در ۱۴ ذيقعده۱۲۷۸ق در اصفهان
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است مفصل در بيان فضايل و مناقب علي بن ابيطالب (ع) با استفاده از احاديث و روايات که از کتاب اصلي مولف "بحرالمناقب في تفضيل علي بن ابيطالب(ع)" برگزيده و تلخيص و در يک مقمه و دوازده باب تنظيم شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط و نشانيها شنگرف ،تصحيح در هامش صفحات، کناره و شيرازي برخي صفحات وصالي شده است، ذيل صفحات و گاهي صدر صفحات رطوبت ديده است
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابي است مفصل در بيان فضايل و مناقب علي بن ابيطالب (ع) با استفاده از احاديث و روايات که از کتاب اصلي مولف "بحرالمناقب في تفضيل علي بن ابيطالب(ع)" برگزيده و تلخيص و در يک مقمه و دوازده باب تنظيم شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط و نشانيها شنگرف ،تصحيح در هامش صفحات، کناره و شيرازي برخي صفحات وصالي شده است، ذيل صفحات و گاهي صدر صفحات رطوبت ديده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي مفصل در کلام و معتقدات اماميه که بنام محمد شاه قاجار و در سال ۱۲۵۲ق تاليف و در ۵باب تنظيم شده است: ۱-در اثبات توحيد و نفي نقصان و اثبات کمال خداوند. ۲-در کيفيت قضا و قدر. ۳-درنبوت. ۴-درامامت. ۵-در معاد و احوال روز قيامت>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي مفصل در کلام و معتقدات اماميه که بنام محمد شاه قاجار و در سال ۱۲۵۲ق تاليف و در ۵باب تنظيم شده است: ۱-در اثبات توحيد و نفي نقصان و اثبات کمال خداوند. ۲-در کيفيت قضا و قدر. ۳-درنبوت. ۴-درامامت. ۵-در معاد و احوال روز قيامت>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي ايست در بيان شبهاتي که عده اي در باب سه مسأله مهم: توحيد و حدوث عالم و عصمت انبياء، اثبات ولايت ولايت علي (ع) و دوازده امام وارد کرده و مولف با براهين عقلي بدانها پاسخ داده است. استاد احمد منزوي اين رساله را به قطب الدين نيريزي نسبت داده است، در حاليکه نيريزي ابتدا سني نبوده که درباره اين و حقيقت آن تحقيق کند و بهد به مشرف تشيع نايل شود بلکه از ابتدا شيعه بوده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي ايست در بيان شبهاتي که عده اي در باب سه مسأله مهم: توحيد و حدوث عالم و عصمت انبياء، اثبات ولايت ولايت علي (ع) و دوازده امام وارد کرده و مولف با براهين عقلي بدانها پاسخ داده است. استاد احمد منزوي اين رساله را به قطب الدين نيريزي نسبت داده است، در حاليکه نيريزي ابتدا سني نبوده که درباره اين و حقيقت آن تحقيق کند و بهد به مشرف تشيع نايل شود بلکه از ابتدا شيعه بوده است>
(يادداشتهاي نسخه)