<مؤلف ، ابتدا به نام "مسالک الافهام في علم الکلام" تأليف نمود پس از آن دو حاشيه بر آن نگاشته که برخي از فضلا حاشيه اول را "النور المنجي من الظلام في حاشيه مسالک الافهام ناميده است. پس ازآن مؤلف در کتاب حاضر کتاب حاضر کتاب مسالک و دو حاشيه آن را جمع آوري کرده و اصل را با عنوان "قوله" وحاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را کرده و اصل را با عنوان "قوله" و حاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را با عنوان "اقول" آورده است. ">
(يادداشتهاي نسخه)
<مؤلف ، ابتدا به نام "مسالک الافهام في علم الکلام" تأليف نمود پس از آن دو حاشيه بر آن نگاشته که برخي از فضلا حاشيه اول را "النور المنجي من الظلام في حاشيه مسالک الافهام ناميده است. پس ازآن مؤلف در کتاب حاضر کتاب حاضر کتاب مسالک و دو حاشيه آن را جمع آوري کرده و اصل را با عنوان "قوله" وحاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را کرده و اصل را با عنوان "قوله" و حاشيه اول را با عنوان "الحاشيه" و حاشيه دوم را با عنوان "اقول" آورده است. ">
(يادداشتهاي نسخه)
<دشتکي حاشيه اي بر شرح جديد تجريد قوشچي نوشته بود ولي چون ديد يکي از بزرگان(محقق دواني) در حاشيه خود دچار اشتباهات فراواني شده است، براي مرتبه دوم اين حاشيه را نوشت و اشتباهات آن دانشمند را يادآور گرديد. اين حاشيه به نام ابوالمظفر سلمان بايزيد نوشته شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<دشتکي حاشيه اي بر شرح جديد تجريد قوشچي نوشته بود ولي چون ديد يکي از بزرگان(محقق دواني) در حاشيه خود دچار اشتباهات فراواني شده است، براي مرتبه دوم اين حاشيه را نوشت و اشتباهات آن دانشمند را يادآور گرديد. اين حاشيه به نام ابوالمظفر سلمان بايزيد نوشته شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله مختصري است که با تمسک به آيات و روايات حقانيت شيعه را ثابت کرده است . عنوان کتاب در خود رساله نيامده و با توجه به مطالب آن، اين عنوان برگزيده شد.>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله مختصري است که با تمسک به آيات و روايات حقانيت شيعه را ثابت کرده است . عنوان کتاب در خود رساله نيامده و با توجه به مطالب آن، اين عنوان برگزيده شد.>
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در اين رساله با <ادله عقلي و فلسفي به اثبات معاد کالبد برزخي مي پردازد که نوعي معاد جسماني است و تفصيل آن در اسفار> وي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملا صدرا>:ص.292
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در اين رساله با <ادله عقلي و فلسفي به اثبات معاد کالبد برزخي مي پردازد که نوعي معاد جسماني است و تفصيل آن در اسفار> وي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملا صدرا>:ص.292
(يادداشتهاي نسخه)
<رسالهاي است در اثبات واجب الوجود به روش حکما و فلاسفه از دو راه:ابطال دور>< و تسلسل، براهين فلسفي ديگر>. <رساله داراي دو مقصد است و هر مقصدي در يکي از روشهاي مذکور.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۳۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۸۷۰(برگ۲۷ - ۵۲)
(يادداشتهاي نسخه)
تصحيح شده و با نسخه هاي مصححه در سال ۱۱۰۹ق مقابله شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رسالهاي است در اثبات واجب الوجود به روش حکما و فلاسفه از دو راه:ابطال دور>< و تسلسل، براهين فلسفي ديگر>. <رساله داراي دو مقصد است و هر مقصدي در يکي از روشهاي مذکور.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۳۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۸۷۰(برگ۲۷ - ۵۲)
(يادداشتهاي نسخه)
تصحيح شده و با نسخه هاي مصححه در سال ۱۱۰۹ق مقابله شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<در اين کتاب <مناظره هاي بعضي از پيامبران وامامان و دانشمندان شيعه> ذکر شده است و در 62 فصل مي باشد و چند <مناظره> از <الفصول المختاره شيخ مفيد>، <احتجاج طبرسي>، <مجالس المؤمنين شوشتري>، <مناظره قاضي زاده رومي> (اين مورد در الذريعه نيز اشاره شده)، <مناظره شيخ حسين بن عبد الصمد> (پدر شيخ بهائي) با يکي از علماي حلب را آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<در اين کتاب <مناظره هاي بعضي از پيامبران وامامان و دانشمندان شيعه> ذکر شده است و در 62 فصل مي باشد و چند <مناظره> از <الفصول المختاره شيخ مفيد>، <احتجاج طبرسي>، <مجالس المؤمنين شوشتري>، <مناظره قاضي زاده رومي> (اين مورد در الذريعه نيز اشاره شده)، <مناظره شيخ حسين بن عبد الصمد> (پدر شيخ بهائي) با يکي از علماي حلب را آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
داراي <چهار مقدمه و سه مقصد> است. در اواسط کتاب، دوازده مصباح پيرامون <صفات باري> دارد، در مقصد سوم <صفات سلبيه> دوازده مصباح است و اين شعر را از جدش نقل کرده است: شاهراه شرع محتاج دليل عقل نيست روز روشن شمع را ديوانه روشن مي کند
(يادداشتهاي نسخه)
داراي <چهار مقدمه و سه مقصد> است. در اواسط کتاب، دوازده مصباح پيرامون <صفات باري> دارد، در مقصد سوم <صفات سلبيه> دوازده مصباح است و اين شعر را از جدش نقل کرده است: شاهراه شرع محتاج دليل عقل نيست روز روشن شمع را ديوانه روشن مي کند
(يادداشتهاي نسخه)
<اصول دين> شيعه را در يک مقدمه و چند مقصد و هر مقصد داراي چند مطلب و فصل نگاشته و مقدمه در تعريف <حکمت> و بيان اقسام آن است و مقصد پنجم در <معاد>. مؤلف اين کتاب را به نام <شاه سلطان حسين صفوي> نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
<اصول دين> شيعه را در يک مقدمه و چند مقصد و هر مقصد داراي چند مطلب و فصل نگاشته و مقدمه در تعريف <حکمت> و بيان اقسام آن است و مقصد پنجم در <معاد>. مؤلف اين کتاب را به نام <شاه سلطان حسين صفوي> نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)