در اين تفسير< تفسير فخر رازي تلخيص> شده و مسائل زائد آن را انداخته و فوائد مهم ديگري از <تفسير کشاف> و کتابهاي ديگر جز مسائل کلامي آنها افزوده و آنچه را که خودش به دست آورده نيز افزوده است. مولف در اين تفسير بخشي از آيات را آورده سپس با عناوين <" القراءه - الوقوف - التفسير - التاويل"> گزارش ميدهد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۶.ص. ۳۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۹. ص. ۲۸۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص۶۵۰
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير سوره يس تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صحلات مجدول به خطوط سياه و شنگرف، آيات به نسخ جلي
(يادداشتهاي نسخه)
در اين تفسير< تفسير فخر رازي تلخيص> شده و مسائل زائد آن را انداخته و فوائد مهم ديگري از <تفسير کشاف> و کتابهاي ديگر جز مسائل کلامي آنها افزوده و آنچه را که خودش به دست آورده نيز افزوده است. مولف در اين تفسير بخشي از آيات را آورده سپس با عناوين <" القراءه - الوقوف - التفسير - التاويل"> گزارش ميدهد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۶.ص. ۳۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۹. ص. ۲۸۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص۶۵۰
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير سوره يس تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صحلات مجدول به خطوط سياه و شنگرف، آيات به نسخ جلي
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش< ابونصر حسن>- پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و در آن به نکات دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵.ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
جلد اول< (آخر کهف)> را شامل ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش< ابونصر حسن>- پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و در آن به نکات دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵.ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
جلد اول< (آخر کهف)> را شامل ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش <ابونصر حسن>- پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و د ر آن به نکات <دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري >توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش <ابونصر حسن>- پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و د ر آن به نکات <دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري >توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش <ابونصر حسن>- پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و د ر آن به نکات دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵.ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح در حاشيه
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش <ابونصر حسن>- پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و د ر آن به نکات دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵.ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح در حاشيه
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش <ابونصر حسن> - پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و د ر آن به <نکات دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري> توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵.ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح در حاشيه، بر روي برگ اول مالک يادداشت تملک اين نسخه و نسخه هايي را که ذکر ميکند ديده ميشود به خط شنگرف و سياه
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به درخواست فرزندش <ابونصر حسن> - پس از دو کتابش "مجمعالبيان" و "الکافي الشافي" اين تفسير مختصر را تاليف و د ر آن به <نکات دقيق تفسيري و "کشاف" زمخشري> توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵.ص.۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح در حاشيه، بر روي برگ اول مالک يادداشت تملک اين نسخه و نسخه هايي را که ذکر ميکند ديده ميشود به خط شنگرف و سياه
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير مختصر مهمي است که بيشتر به <مضامين احاديث در تفسير قران> ميپردازد، اين کتاب داراي دوازده مقدمه است در< فضيلت قرآن و جمع و تدوين و چگونگي تفسير و نزول آيات و کيفيت تلاوت و آداب> آن. کتاب در پايان سال ۱۰۷۵۵ مطابق با جمله <"تم کتاب الصافي" >به پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج۱۵ص.۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص.۲۶۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۵۸
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول تا پايان سوره بني اسرائيل>
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير مختصر مهمي است که بيشتر به <مضامين احاديث در تفسير قران> ميپردازد، اين کتاب داراي دوازده مقدمه است در< فضيلت قرآن و جمع و تدوين و چگونگي تفسير و نزول آيات و کيفيت تلاوت و آداب> آن. کتاب در پايان سال ۱۰۷۵۵ مطابق با جمله <"تم کتاب الصافي" >به پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج۱۵ص.۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص.۲۶۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص.۱۵۸
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول تا پايان سوره بني اسرائيل>
(يادداشتهاي نسخه)
مولف اين تفسير را از تفسير مفصل خود به نام منهج الصادقين تلخيص کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۷.ص.۲۳۳
(يادداشتهاي نسخه)
<سپهسالار>: ج.۱.ص.۱۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵.ص.۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار فارسي>: ج.۱.ص.۱۲۸۳
(يادداشتهاي نسخه)
جلد اول را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صفحه اول داراي لوح مزدوج مذهب لاجوردي با نقش گل و بته و حاشيه زرد، کتيبه مذهب لاجوردي شنگرف سبز، صفحه اول و دوم طلا اندازي دندان موشي بين سطور و حاشيه مذهب به نقش گل و بته، صفحات مجدول به خطوط سياه زرين لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
مولف اين تفسير را از تفسير مفصل خود به نام منهج الصادقين تلخيص کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۷.ص.۲۳۳
(يادداشتهاي نسخه)
<سپهسالار>: ج.۱.ص.۱۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵.ص.۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار فارسي>: ج.۱.ص.۱۲۸۳
(يادداشتهاي نسخه)
جلد اول را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صفحه اول داراي لوح مزدوج مذهب لاجوردي با نقش گل و بته و حاشيه زرد، کتيبه مذهب لاجوردي شنگرف سبز، صفحه اول و دوم طلا اندازي دندان موشي بين سطور و حاشيه مذهب به نقش گل و بته، صفحات مجدول به خطوط سياه زرين لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي معروفي است که بيشتر به جنبههاي ادبي قرآن اهميت داده است> و <آيات را به مذاق معتزله تاويل و تفسير کرده است.> <اين تفسير مورد توجه علما بوده> <لذا شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند.> <اين کتاب در روز دوشنبه ۲۳ ربيع الثاني ۵۲۸ در مکه به پايان رسيده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>: ج.۲. ص. ۱۴۷۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲. ص. ۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱. ص. ۹۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵. ص. ۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث تا سوره کهف را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، در حاشيه تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي معروفي است که بيشتر به جنبههاي ادبي قرآن اهميت داده است> و <آيات را به مذاق معتزله تاويل و تفسير کرده است.> <اين تفسير مورد توجه علما بوده> <لذا شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند.> <اين کتاب در روز دوشنبه ۲۳ ربيع الثاني ۵۲۸ در مکه به پايان رسيده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>: ج.۲. ص. ۱۴۷۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲. ص. ۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱. ص. ۹۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵. ص. ۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث تا سوره کهف را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، در حاشيه تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)