تفسير مزجي بسيار مختصري است که با اضافه از چند تفسير ديگر تلخيص شده و بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده و حواشي و شروح زيادي بر آن نگاشتهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲.ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشفالظنون>: ج.۱.ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱.ص. ۶۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص. ۹۹
(يادداشتهاي نسخه)
جلد دوم
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط شنگرف، مهر بيضوي، با سجع "<عبدالراجي صفرعلي> ۱۲۳۱"
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير مزجي بسيار مختصري است که با اضافه از چند تفسير ديگر تلخيص شده و بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده و حواشي و شروح زيادي بر آن نگاشتهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲.ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشفالظنون>: ج.۱.ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱.ص. ۶۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص. ۹۹
(يادداشتهاي نسخه)
جلد دوم
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط شنگرف، مهر بيضوي، با سجع "<عبدالراجي صفرعلي> ۱۲۳۱"
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير مزجي بسيار مختصري است که با اضافه از چند تفسير ديگر تلخيص شده و بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده و حواشي و شروح زيادي بر آن نگاشتهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲.ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشفالظنون>: ج.۱.ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱.ص. ۶۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص. ۹۹
(يادداشتهاي نسخه)
جلد اول را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه، بعضي آيات نانويس مانده
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير مزجي بسيار مختصري است که با اضافه از چند تفسير ديگر تلخيص شده و بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده و حواشي و شروح زيادي بر آن نگاشتهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲.ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشفالظنون>: ج.۱.ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱.ص. ۶۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، عربي>: ص. ۹۹
(يادداشتهاي نسخه)
جلد اول را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه، بعضي آيات نانويس مانده
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، مهر مربع، سجع "عبده <عبدالله حسيني>"، در آخر نسخه اين يادداشت آمده "<انتقل مصنف الکتاب رحمهالله من المشهد الرضوي_ علي ساکنه الصلاة و السلام و آبائه و ابنائه الکرام_ الي سبزوار سنه ۵۲۳، و انتقل بها الي دار الخلود ليله النحو سنه ۵۴۸.>"
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، مهر مربع، سجع "عبده <عبدالله حسيني>"، در آخر نسخه اين يادداشت آمده "<انتقل مصنف الکتاب رحمهالله من المشهد الرضوي_ علي ساکنه الصلاة و السلام و آبائه و ابنائه الکرام_ الي سبزوار سنه ۵۲۳، و انتقل بها الي دار الخلود ليله النحو سنه ۵۴۸.>"
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشارعربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <اول قرآن تا آخر سوره يوسف>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صفحه اول لوح مزدوج مرصع و مذهب و مجدول به خطوط شنگرف و لاجوردي ولي نانويس مانده، ۱۷ برگ اول مجدول به خطوط شنگرف و زرين و لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشارعربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <اول قرآن تا آخر سوره يوسف>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صفحه اول لوح مزدوج مرصع و مذهب و مجدول به خطوط شنگرف و لاجوردي ولي نانويس مانده، ۱۷ برگ اول مجدول به خطوط شنگرف و زرين و لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلسي>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱.
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره ياسين تا آخر قرآن>: صفحات مجدول به شنگرف و زرين و لاجوردي و خطوط و عناوين شنگرف، از روي نسخهاي که از نسخه خط مؤلف بوده کتابت شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلسي>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱.
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره ياسين تا آخر قرآن>: صفحات مجدول به شنگرف و زرين و لاجوردي و خطوط و عناوين شنگرف، از روي نسخهاي که از نسخه خط مؤلف بوده کتابت شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهوري است که بيشتر از کتاب<"التبيان" شيخ طوسي >رفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب. پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با<عناوين "الحجه، اللغه، الاعراب، القراءه، النزول، المعني">ميآورد. در اول کتاب <فت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسيرين>آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰. ص.۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص.۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<تا جلد پنجم را دارد(فاتحه تا يوسف)>
(يادداشتهاي نسخه)
صفحه اول داراي لوح مزدوج مذهب و نقش و نگار شنگرف و سفيد و زرد و لاجوردي و سبز و صفحه اول و دوم طلااندازيهاي دندان موشي بين سطور، تمام صفحات مجدول به خطوط زرين و لاجوردي، عناوين و علائم شنگرف، صفحه آخر آسيب ديده است.
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهوري است که بيشتر از کتاب<"التبيان" شيخ طوسي >رفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب. پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با<عناوين "الحجه، اللغه، الاعراب، القراءه، النزول، المعني">ميآورد. در اول کتاب <فت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسيرين>آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰. ص.۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص.۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<تا جلد پنجم را دارد(فاتحه تا يوسف)>
(يادداشتهاي نسخه)
صفحه اول داراي لوح مزدوج مذهب و نقش و نگار شنگرف و سفيد و زرد و لاجوردي و سبز و صفحه اول و دوم طلااندازيهاي دندان موشي بين سطور، تمام صفحات مجدول به خطوط زرين و لاجوردي، عناوين و علائم شنگرف، صفحه آخر آسيب ديده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسيري است روايتي که بيشتر به آيههاي اعتقادي ميپردازد >و آيات را به روش خاصي تفسير ميکند. بعضي عقيده داردن که در اين تفسير روايتهايي وجود دارد که پس از مولف به آن اضافه شده است از آن جهت که در تفسير پارههاي از آيات موضوعات غريبي به جشم ميخورد لذا نقلهاي اين کتاب را مورد اطمينان ندانستهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۲۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره نساء تا ملائکه (سوره فاطر) را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
وقفنامه به سال ۱۲۶۷هس در برگ اول
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسيري است روايتي که بيشتر به آيههاي اعتقادي ميپردازد >و آيات را به روش خاصي تفسير ميکند. بعضي عقيده داردن که در اين تفسير روايتهايي وجود دارد که پس از مولف به آن اضافه شده است از آن جهت که در تفسير پارههاي از آيات موضوعات غريبي به جشم ميخورد لذا نقلهاي اين کتاب را مورد اطمينان ندانستهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۲۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره نساء تا ملائکه (سوره فاطر) را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
وقفنامه به سال ۱۲۶۷هس در برگ اول
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير عرفاني است از سوره يوسف با اشعاري از خود مولف يا ديگران به مناسبت>< موضوعاتي که در آنها بحث ميشود و گويا جزئي از تفسير بزرگي>< باشد که بخش سوره فاتحه و بقره آن نگاشته>< شده است. اين تفسير اب تصحيح سيد جعفر شهيدي به چاپ> رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير عرفاني است از سوره يوسف با اشعاري از خود مولف يا ديگران به مناسبت>< موضوعاتي که در آنها بحث ميشود و گويا جزئي از تفسير بزرگي>< باشد که بخش سوره فاتحه و بقره آن نگاشته>< شده است. اين تفسير اب تصحيح سيد جعفر شهيدي به چاپ> رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<اولين تفسير مفصل شيعي است که متضمن علوم قرآن و از قرائت و اعراب>< و اسباب نزول و معاني مختلفه و اعتقادات ديني و وجوه ادبي ونقل روايت از ائمه طاهرين>< عليهمالسلام و بقيه مفسرين شيعه و سني بحث ميکند>< و در آغاز مقدمه مفصلي دارد در اهميت قرآن و تحريف و تفسير به راي ><و چگونگي نزول و نامها و عدد کلمه، حرف و نقطه و.>..
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۳. ص.۳۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۱. ص.۱۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
در حاشيه تصحيح شده است. در اوراق اوليه< چند حاشيه از مجمعالبيان ، نهايه و غيره...>
(يادداشتهاي نسخه)
<اولين تفسير مفصل شيعي است که متضمن علوم قرآن و از قرائت و اعراب>< و اسباب نزول و معاني مختلفه و اعتقادات ديني و وجوه ادبي ونقل روايت از ائمه طاهرين>< عليهمالسلام و بقيه مفسرين شيعه و سني بحث ميکند>< و در آغاز مقدمه مفصلي دارد در اهميت قرآن و تحريف و تفسير به راي ><و چگونگي نزول و نامها و عدد کلمه، حرف و نقطه و.>..
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۳. ص.۳۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۱. ص.۱۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
در حاشيه تصحيح شده است. در اوراق اوليه< چند حاشيه از مجمعالبيان ، نهايه و غيره...>
(يادداشتهاي نسخه)