<پاسخ ملاصدرا به سه سوال فلسفي مظفر حسين کاشاني درباره "نفس" مي باشد. مسأله ها عبارتند از : ۱-درباره علم نفس، ۲-نيرو ها و اعضاي بدنکه تابع مزاج هستند چگونه مي توان آنها را مسخر و خادم نفس دانست، ۳-تحولات شنگفت انگيز اجسام نباتي و حيواني را چگونه مي توان از تأثيرات نفوس حيواني و نباتي دانست، ۴-تبديل طبيعت در نطفه به بقاء قوه فاعلي دليل آن است که منطبق در ماده نيست، ۵- بقاء نفوس انساني جدا از ماده از ماده ، مستلزم آن است که اکمل از نفس کلي و نفوس فلکي باشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۱۰. ص.۱۶۷۸
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۸۲۹ (برگ۷۲- ۹۰)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،<فوايدي در آخر کتاب درباره مسائل فلسفي و عرفاني آمده>
(يادداشتهاي نسخه)
<پاسخ ملاصدرا به سه سوال فلسفي مظفر حسين کاشاني درباره "نفس" مي باشد. مسأله ها عبارتند از : ۱-درباره علم نفس، ۲-نيرو ها و اعضاي بدنکه تابع مزاج هستند چگونه مي توان آنها را مسخر و خادم نفس دانست، ۳-تحولات شنگفت انگيز اجسام نباتي و حيواني را چگونه مي توان از تأثيرات نفوس حيواني و نباتي دانست، ۴-تبديل طبيعت در نطفه به بقاء قوه فاعلي دليل آن است که منطبق در ماده نيست، ۵- بقاء نفوس انساني جدا از ماده از ماده ، مستلزم آن است که اکمل از نفس کلي و نفوس فلکي باشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۱۰. ص.۱۶۷۸
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۱۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۸۲۹ (برگ۷۲- ۹۰)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،<فوايدي در آخر کتاب درباره مسائل فلسفي و عرفاني آمده>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير فلسفي و عرفاني عميقي است بر سوره واقعه . ابتداء شأن نزول آيه را مي آورد سپس مباحثي از قبيل مبدأ و معاد ، روح وجود را با موازين فلسفي در ذيل آيات مطرح مي نمايد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۹. ص.۱۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۶۰
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير فلسفي و عرفاني عميقي است بر سوره واقعه . ابتداء شأن نزول آيه را مي آورد سپس مباحثي از قبيل مبدأ و معاد ، روح وجود را با موازين فلسفي در ذيل آيات مطرح مي نمايد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۹. ص.۱۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۶۰
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي متوسطي است بر قسمت طبيعيات بر قسمت طبيعيات و الهيات "هدايه الحکمه" اثيرالدين ابهري(۶۶۳ق) در اين شرح بنا به گفته شارح ، آراء فلاسفه به اضافه آراء خودش تلخيص شده و از آنها گفتگو مي نمايد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۱۷۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲۲. ص.۱۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<دائره المعارف بزرگ اسلامي>: ج.۱. ص.۱۵۷
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۷۸- ۱۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي متوسطي است بر قسمت طبيعيات بر قسمت طبيعيات و الهيات "هدايه الحکمه" اثيرالدين ابهري(۶۶۳ق) در اين شرح بنا به گفته شارح ، آراء فلاسفه به اضافه آراء خودش تلخيص شده و از آنها گفتگو مي نمايد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۱۷۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲۲. ص.۱۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<دائره المعارف بزرگ اسلامي>: ج.۱. ص.۱۵۷
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملاصدرا>: ص.۱۷۸- ۱۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي متوسطي است بر قسمت طبيعيات و الهيات"هدايه الحکمه" اثيرالدين ابهري(۶۶۳ق). در اين شرح بنا به گفته شارح آراي فلاسفه به اضافه آراي خودش تلخيص شده و از آنها گفتگو مي نمايد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۴. ص.۱۷۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۳۲۵۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۰۷۲ (برگ۲- ۲۰۴)
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط شنگرف، فايده اي از ابراهيم همداني حسيني درباره واحد حقيقي.
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مزجي متوسطي است بر قسمت طبيعيات و الهيات"هدايه الحکمه" اثيرالدين ابهري(۶۶۳ق). در اين شرح بنا به گفته شارح آراي فلاسفه به اضافه آراي خودش تلخيص شده و از آنها گفتگو مي نمايد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۴. ص.۱۷۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۳۲۵۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۰۷۲ (برگ۲- ۲۰۴)
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط شنگرف، فايده اي از ابراهيم همداني حسيني درباره واحد حقيقي.
(يادداشتهاي نسخه)