مترجم در ابتداي اين رساله بيان ميکند پس از تحصيل علوم فلسفه و منطق نزد اساتيد در قم تصميم گرفتم رساله تصور و تصديق ملاصدرا را به صورت فشرده و خلاصه ترجمه کنم تا براي طالبان اين علم مفيد باشد. اما ظاهرا به طور کامل موفق به انجام اين کار نشده و رساله ناتمام است. برخي مطالب پراکنده با عناوين " رويه الامام"، " اصحاب الاجماع"، " لغتنامه" و چند فايده مختصر دارد . بسياري از صفحات نانوشته مانده و سفيد است.
(يادداشتهاي نسخه)
مترجم در ابتداي اين رساله بيان ميکند پس از تحصيل علوم فلسفه و منطق نزد اساتيد در قم تصميم گرفتم رساله تصور و تصديق ملاصدرا را به صورت فشرده و خلاصه ترجمه کنم تا براي طالبان اين علم مفيد باشد. اما ظاهرا به طور کامل موفق به انجام اين کار نشده و رساله ناتمام است. برخي مطالب پراکنده با عناوين " رويه الامام"، " اصحاب الاجماع"، " لغتنامه" و چند فايده مختصر دارد . بسياري از صفحات نانوشته مانده و سفيد است.
(يادداشتهاي نسخه)
<از روي نسخه اي که آن از روي خط مولف نوشته شده کتابت شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در معارف عرفاني که با عناوين "فيض- فيض" تنظيم و در ذيقعده ۱۰۲۳ق در قم پايان يافته است>
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲۵. ص.۱۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲. ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۵۹۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۴۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۸۴۳ (برگ۲۶-۶۶)
(يادداشتهاي نسخه)
<جاي عناوين سفيد مانده است ، بين رساله پيشين تا اين رساله مطالب منتخب و قطعات برگزيده از متون و کتابهاي فلسفي همانند عوارف المعارف سهروردي ، اثولوحيا ارسطو، شرح فصوص قيصري ، محاکمات ، مباحثات ابن سينا، افاده اي از صدرالمتألهين الازال برهانه(۳صفحه) و سه رباعي از وي آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<از روي نسخه اي که آن از روي خط مولف نوشته شده کتابت شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در معارف عرفاني که با عناوين "فيض- فيض" تنظيم و در ذيقعده ۱۰۲۳ق در قم پايان يافته است>
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲۵. ص.۱۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲. ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۵۹۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۴۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۸۴۳ (برگ۲۶-۶۶)
(يادداشتهاي نسخه)
<جاي عناوين سفيد مانده است ، بين رساله پيشين تا اين رساله مطالب منتخب و قطعات برگزيده از متون و کتابهاي فلسفي همانند عوارف المعارف سهروردي ، اثولوحيا ارسطو، شرح فصوص قيصري ، محاکمات ، مباحثات ابن سينا، افاده اي از صدرالمتألهين الازال برهانه(۳صفحه) و سه رباعي از وي آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در حدوث عالم و ردو نقد نظرات فلاسفه و حکماي پيشين در اين باره که در ايک مقدمه و دوازده فصل تنظيم شده است. الفصل الاول ؛ مبحث الامکان و الوجوب. الفصل الثاني؛ القوه و الفعل. الفصل الثالث؛ الحرکه و السکون. الفصل الرابع ؛ اثبات الطبيعه في کل متحرکه........ الفصل الثامن ؛ اثبات الزمان. الفصي التاسع ؛ تقدم الزمان علي کل شئ. ........ الفصل الحادي عشر؛ ربط الحادث بالقديم. الفصل ثاني عشر؛ کيفيته وجود العقول الفعال. الخاتمه؛ اقوال الحکماء السابقه في حدوث و قدم العالم. >
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<دانشگاه تهران>: ج.۳. ص.۲۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۵. ص.۲۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>:ج.۶. ص.۲۹۵
(يادداشتهاي نسخه)
<ملي تهران>: ج.۷. ص.۱۳۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۱۶۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۴۸۳ (برگ ۶۱- ۱۲۷)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط و نشانيها شنگرف ، نسخه از ابتدا تا انتها با نسخه اصل مقابله و تصحيح شده است، در صفحات پاياني و ادامه آن تا رساله بعدي فوائد و لطايف حکمي و عرفاني کئتاه آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در حدوث عالم و ردو نقد نظرات فلاسفه و حکماي پيشين در اين باره که در ايک مقدمه و دوازده فصل تنظيم شده است. الفصل الاول ؛ مبحث الامکان و الوجوب. الفصل الثاني؛ القوه و الفعل. الفصل الثالث؛ الحرکه و السکون. الفصل الرابع ؛ اثبات الطبيعه في کل متحرکه........ الفصل الثامن ؛ اثبات الزمان. الفصي التاسع ؛ تقدم الزمان علي کل شئ. ........ الفصل الحادي عشر؛ ربط الحادث بالقديم. الفصل ثاني عشر؛ کيفيته وجود العقول الفعال. الخاتمه؛ اقوال الحکماء السابقه في حدوث و قدم العالم. >
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<دانشگاه تهران>: ج.۳. ص.۲۴۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۵. ص.۲۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>:ج.۶. ص.۲۹۵
(يادداشتهاي نسخه)
<ملي تهران>: ج.۷. ص.۱۳۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۱۶۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۴۸۳ (برگ ۶۱- ۱۲۷)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط و نشانيها شنگرف ، نسخه از ابتدا تا انتها با نسخه اصل مقابله و تصحيح شده است، در صفحات پاياني و ادامه آن تا رساله بعدي فوائد و لطايف حکمي و عرفاني کئتاه آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
<خواجه نصير الدين طوسي سه سوال مهم و مشکله را از يکي از معاصرين فاضل خود بنام شمس الدين عبدالحميد خسروشاهي (۵۸۰- ۶۵۶) ملي رسالهاي پرسش نمود ولي وي بدانها پاسخ نداد بدين جهت مولف آن سه پرسش را پاسخ گفته است>
(يادداشتهاي نسخه)
<خواجه نصير الدين طوسي سه سوال مهم و مشکله را از يکي از معاصرين فاضل خود بنام شمس الدين عبدالحميد خسروشاهي (۵۸۰- ۶۵۶) ملي رسالهاي پرسش نمود ولي وي بدانها پاسخ نداد بدين جهت مولف آن سه پرسش را پاسخ گفته است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث عميق فلسفي در معارف الهي که در پنج مشهد تنظيم شده است، مولف در اين اثر مسائل حکمي را با لطايف عرفاني در هم آميخته و با اين ديدگاه به حل مشکلات کتاب و سنت پرداخته و بگفته خود از تطويل مباحث و ذکر استدلال و براهين زياد خودداري کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث عميق فلسفي در معارف الهي که در پنج مشهد تنظيم شده است، مولف در اين اثر مسائل حکمي را با لطايف عرفاني در هم آميخته و با اين ديدگاه به حل مشکلات کتاب و سنت پرداخته و بگفته خود از تطويل مباحث و ذکر استدلال و براهين زياد خودداري کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<بحث کلامي است پيرامون مسئله قدر در افعال و چگونگي خلق اعمال ، بحث مي کند در آغاز رساله اقوال فلاسفه در اين موضوع نقل شده ، پس از آن ، حق را که اهل بيت عليهم السلام فرموده اند، مي آورد . مولف در ديباچه رساله مي نويسد :" چون رخصت نداشتم از اسرار رساله قدر سخن گويم و رازهاي نهفته را فاش سازم به بازگو کردن سخنان دانشمندان اسلام و شمه اي از روش اهل الله بسنده مي کنم ." در بعضي نسخه ها با عنوان "جبر و تفويض" اين رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<بحث کلامي است پيرامون مسئله قدر در افعال و چگونگي خلق اعمال ، بحث مي کند در آغاز رساله اقوال فلاسفه در اين موضوع نقل شده ، پس از آن ، حق را که اهل بيت عليهم السلام فرموده اند، مي آورد . مولف در ديباچه رساله مي نويسد :" چون رخصت نداشتم از اسرار رساله قدر سخن گويم و رازهاي نهفته را فاش سازم به بازگو کردن سخنان دانشمندان اسلام و شمه اي از روش اهل الله بسنده مي کنم ." در بعضي نسخه ها با عنوان "جبر و تفويض" اين رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)