اين کتاب به درخواست <ناصر الدين ابوالفتح عبدالرحيم بن ابي منصور حاکم قهستان> در زندان قهستان در سال 633 به رشته تحرير آمده و مشتمل بر سه مقاله، در تهذيب <اخلاق، تدبير منزل و سياست مدن> که سي فصل را در بر دارد، مي باشد.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۳۸۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۵.ص.۱۱۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۲۶.ص.۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط شنگرف
(يادداشتهاي نسخه)
يادداشت تملک ابوالقاسم ۱۳۰۴-۱۲رجب تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
اين کتاب به درخواست <ناصر الدين ابوالفتح عبدالرحيم بن ابي منصور حاکم قهستان> در زندان قهستان در سال 633 به رشته تحرير آمده و مشتمل بر سه مقاله، در تهذيب <اخلاق، تدبير منزل و سياست مدن> که سي فصل را در بر دارد، مي باشد.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۳۸۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۵.ص.۱۱۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۲۶.ص.۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط شنگرف
(يادداشتهاي نسخه)
يادداشت تملک ابوالقاسم ۱۳۰۴-۱۲رجب تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
مولف اين کتاب را به نام <ابراهيم سلطان فرزند اميرکبير ابوالفتح شاه ملک نويان> پس از ۸۲۹(اين تاريخ در کتاب آمده) در دو مقاله نگاشته است: مقاله اول در <فضائل امتثال اوامر الهي و اجتناب از زواجر و مناهي>، يازده باب مقاله دوم در <آئين خدمت حضرت خاقاني و رعايت رسوم جهانباني> در نه باب
(يادداشتهاي نسخه)
مولف اين کتاب را به نام <ابراهيم سلطان فرزند اميرکبير ابوالفتح شاه ملک نويان> پس از ۸۲۹(اين تاريخ در کتاب آمده) در دو مقاله نگاشته است: مقاله اول در <فضائل امتثال اوامر الهي و اجتناب از زواجر و مناهي>، يازده باب مقاله دوم در <آئين خدمت حضرت خاقاني و رعايت رسوم جهانباني> در نه باب
(يادداشتهاي نسخه)
مولف مي گويد در ماه رمضان ۱۲۹۲ در مسجد اخضر نجف اشرف حضور يافته و سخنراني شورانگيز شيخ جعفر شوشتري را ديده که چگونه تاثير بسزايي بر شنوندگان داشته لذا تصميم مي گيرد با استفاده از آيات و روايات و حکايات تاليفي در <مواعظ> بنمايد که سي مجلس را در بر داشته باشد ولي ظاهرا بيشتر از چهار مجلس آن را نتوانست تنظيم نمايد اين کتاب در سال ۱۲۹۳ به پايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
مولف مي گويد در ماه رمضان ۱۲۹۲ در مسجد اخضر نجف اشرف حضور يافته و سخنراني شورانگيز شيخ جعفر شوشتري را ديده که چگونه تاثير بسزايي بر شنوندگان داشته لذا تصميم مي گيرد با استفاده از آيات و روايات و حکايات تاليفي در <مواعظ> بنمايد که سي مجلس را در بر داشته باشد ولي ظاهرا بيشتر از چهار مجلس آن را نتوانست تنظيم نمايد اين کتاب در سال ۱۲۹۳ به پايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
<دستورات اخلاقي آميخته به آيات قرآني و احاديث و روايات است ><که هنگام مصيبت و در گذشت فرزند يا خويش يا دولتي بايد به کار بسته>< شود و مومن در اين حالت بايد صبر را پيشه کند و از جزع و فزع بي جا اجتناب نمايد و کارهاي خلاف انجام ندهد آن چنانکه انبيا و امامان و اولياء الهي انجام وظيفه کرده اند. اين کتاب در روز جمعه غره ماه رجب ۹۵۴ پايان يافته و مشتمل بر يک مقدمه و چهار باب و يک خاتمه مي باشد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
ضميمه= مجموعه ۴۸۲ (برگ ۴۵-۷۲)
(يادداشتهاي نسخه)
<دستورات اخلاقي آميخته به آيات قرآني و احاديث و روايات است ><که هنگام مصيبت و در گذشت فرزند يا خويش يا دولتي بايد به کار بسته>< شود و مومن در اين حالت بايد صبر را پيشه کند و از جزع و فزع بي جا اجتناب نمايد و کارهاي خلاف انجام ندهد آن چنانکه انبيا و امامان و اولياء الهي انجام وظيفه کرده اند. اين کتاب در روز جمعه غره ماه رجب ۹۵۴ پايان يافته و مشتمل بر يک مقدمه و چهار باب و يک خاتمه مي باشد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
ضميمه= مجموعه ۴۸۲ (برگ ۴۵-۷۲)
(يادداشتهاي نسخه)
<روايات و بحثهاي راجع به غيبت نمودن و زيانهاي غيبت و وظيفه مسلمانان> در اين موضوع در يک مقدمه و پنج فصل و يک خاتمه گرد آورده شده است و ضمنا <درباره سخن چيني و حسد> نيز بحثهايي آورده . روز پنجشنبه ۱۳ ماه صفر ۹۴۹ به پايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
<روايات و بحثهاي راجع به غيبت نمودن و زيانهاي غيبت و وظيفه مسلمانان> در اين موضوع در يک مقدمه و پنج فصل و يک خاتمه گرد آورده شده است و ضمنا <درباره سخن چيني و حسد> نيز بحثهايي آورده . روز پنجشنبه ۱۳ ماه صفر ۹۴۹ به پايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)