حاشيه و تعليقه اي با عناوين "قوله، اقول" بر کتاب وافي فيض کاشاني که بر بخش کتاب العلم و العقل تنظيم و نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح و تصحيح در حاشيه کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
ابواب نسخه به صورت شنگرف و قرمز در متن و حاشيه بر جسته گرديده، و حواشي با عبارت (منه ره) از مؤلف ، و تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف است
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه و تعليقه اي با عناوين "قوله، اقول" بر کتاب وافي فيض کاشاني که بر بخش کتاب العلم و العقل تنظيم و نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح و تصحيح در حاشيه کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
ابواب نسخه به صورت شنگرف و قرمز در متن و حاشيه بر جسته گرديده، و حواشي با عبارت (منه ره) از مؤلف ، و تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف است
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه در 10 اصل و در فصول مختلف تدوين گرديده. نسخه موجود در شرح و بيان حديث (طلب العلم فريضة علي کل مسلم و مسلمه) و اينکه کدام علم موجب نجات در آخرت ميباشد در بيان اصول عقايد و اخلاق (از اعمال و طاعات جوارحي و طاعات و معاصي قلبي).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
و نسخه مشتمل بر يک مقدمه و دو مقصد و هر مقصد در پنج باب و هر باب در چند (هدايه) است. مقدمه: در بيان اينکه پيغمبر و اهلبيت او بهترين راهنمايان اند و معني تقوا و ايمان. مقصد اول: اعتقادات مشتمل بر ابواب (توحيد و عدل و نبوت و امامت و معاد) .مقصد دوم: در اعمال شامل (مستحبات نماز و روزه و سائر اعمال و حقوق اخوان و بيان گناهان کبيره و آداب معاشرت و...
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه در عصر مؤلف تحرير شده و حواشي آن داراي تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف با نشان (منه ره) ميباشد
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه در 10 اصل و در فصول مختلف تدوين گرديده. نسخه موجود در شرح و بيان حديث (طلب العلم فريضة علي کل مسلم و مسلمه) و اينکه کدام علم موجب نجات در آخرت ميباشد در بيان اصول عقايد و اخلاق (از اعمال و طاعات جوارحي و طاعات و معاصي قلبي).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
و نسخه مشتمل بر يک مقدمه و دو مقصد و هر مقصد در پنج باب و هر باب در چند (هدايه) است. مقدمه: در بيان اينکه پيغمبر و اهلبيت او بهترين راهنمايان اند و معني تقوا و ايمان. مقصد اول: اعتقادات مشتمل بر ابواب (توحيد و عدل و نبوت و امامت و معاد) .مقصد دوم: در اعمال شامل (مستحبات نماز و روزه و سائر اعمال و حقوق اخوان و بيان گناهان کبيره و آداب معاشرت و...
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه در عصر مؤلف تحرير شده و حواشي آن داراي تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف با نشان (منه ره) ميباشد
(يادداشتهاي نسخه)
مقابله شده به گواهي "بلغ المقابله" با حاشيههايي از : "منه قاموس، کنز اللغه، " برخي با رمز "ص" و "۵" و توضيحات لغوي بين سطور
(يادداشتهاي نسخه)
در هامش يکي از صفحات اين يادداشت درج است: "به تاريخ سه شنبه ۱۹ شهر جمادي الاول مطابق سنه قوي نيل ۱۲۳۸ ق تحرير گرديد. انا العاصي مهدي"
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه جاي سخن جنگي است فلسفي و رعفاني متعلق به يکي از فيلسوفان سده چهاردهم ايران زمين، در آن مطالب مهمي در شرح و تفسير احاديث دشوار ذکر شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
شنبه رجب ۱۲۹۹ه.ق پايان کتابت (ش۳) در دارالخلافه، و همان تاريخ و همان محل پايان کتابت (ش۴) و رمضان ۱۳۰۳ه.ق پايان کتابت (ش۵) و نستعليق محمد علي شريف چهارشنبه ۲۴ ربيع الثاني ۱۲۹۹ه.ق در مدرسه قريه بيدخت پايان کتابت (ش۱۳) و مورخ دوشنبه دوم شوال ۱۲۹۸ پايان کتابت (ش۱۷)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در حاشيه صفحه آخر چند بيت شعر از ابوعلي سينا به قمل "رضا بن محمد" و مطلبي در "مراد از فناء في الله" نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
چند صفحه نانويس است
(يادداشتهاي نسخه)
رکابه نويسي دارد
(يادداشتهاي نسخه)
شرح مفصل فلسفي و عرفاني بر چندين حديث است، احاديث شرح شده در آن عبارتند از : <حديث۱: معرفت نفس کميل ۳۶۵ر/ حديث۲: عن الصادق حديث ان الصوره الانسانيه اگبر حجج الله علي خلقه ۳۹۲پ/><حديث۳: في الحديث القدسي خمرت طينه ادم بيدي اربعين صباحا ۴۰۱ر/ حديث ۴: عن النبي قال السعيد سعيد في بطن امه و الشقي شقي في بطن امه ۴۰۷ر/ حديث ۵: في الکافي عن ابي عبدالله اعرفو و الرسول بالرساله ۴۱۱ر/ حديث ۶: العبوديه جوهره ۴۱۶ر/ حديث ۸: روي عن الصادق لنا مع الله حالتين حله هو فيها نحن و حاله نحن فيها هو و مع ذلک هو هو و نن نحن ۴۲۳ر/ حديث۹: روي عن النبي انه قال صله الرحم تزيد في العمر ۴۴۷ر>
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه جاي سخن جنگي است فلسفي و رعفاني متعلق به يکي از فيلسوفان سده چهاردهم ايران زمين، در آن مطالب مهمي در شرح و تفسير احاديث دشوار ذکر شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
شنبه رجب ۱۲۹۹ه.ق پايان کتابت (ش۳) در دارالخلافه، و همان تاريخ و همان محل پايان کتابت (ش۴) و رمضان ۱۳۰۳ه.ق پايان کتابت (ش۵) و نستعليق محمد علي شريف چهارشنبه ۲۴ ربيع الثاني ۱۲۹۹ه.ق در مدرسه قريه بيدخت پايان کتابت (ش۱۳) و مورخ دوشنبه دوم شوال ۱۲۹۸ پايان کتابت (ش۱۷)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در حاشيه صفحه آخر چند بيت شعر از ابوعلي سينا به قمل "رضا بن محمد" و مطلبي در "مراد از فناء في الله" نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
چند صفحه نانويس است
(يادداشتهاي نسخه)
رکابه نويسي دارد
(يادداشتهاي نسخه)
شرح نسبتا طولاني است بر حديث من عرف نفسه فقد عرف ربه، در آن از <شيخ يوسف بحراني و کتابش الدرر النجفيه و آقا محمد بيدآبادي و کتاب سرمايه ايمان عبدالرزاق لاهيجي> ياد شده است
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه جاي سخن جنگي است فلسفي و رعفاني متعلق به يکي از فيلسوفان سده چهاردهم ايران زمين، در آن مطالب مهمي در شرح و تفسير احاديث دشوار ذکر شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
شنبه رجب ۱۲۹۹ه.ق پايان کتابت (ش۳) در دارالخلافه، و همان تاريخ و همان محل پايان کتابت (ش۴) و رمضان ۱۳۰۳ه.ق پايان کتابت (ش۵) و نستعليق محمد علي شريف چهارشنبه ۲۴ ربيع الثاني ۱۲۹۹ه.ق در مدرسه قريه بيدخت پايان کتابت (ش۱۳) و مورخ دوشنبه دوم شوال ۱۲۹۸ پايان کتابت (ش۱۷)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در حاشيه صفحه آخر چند بيت شعر از ابوعلي سينا به قمل "رضا بن محمد" و مطلبي در "مراد از فناء في الله" نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
نسخهايست در <اخبار و احاديث و وقايع دوران خلافت اميرمومنان حضرت علي و جنگ جمل و صفين، در يادداشت صفحه آغاز به نام بحارالانوار علامه مجلسي اشاره شده است که رد يا قبول آن نياز به تحقيق بيشتري دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
توسط کاتب اندکي اصلاح گرديده و هامش بعضي صفحات معلق به نوشتههايي است به نقل از "منه"
(يادداشتهاي نسخه)
برگ ۷۷ و يک برگ ديگر به خط ديگري است
(يادداشتهاي نسخه)