<حاشيه اي است بر يک حاشيه متن فلسفي که مباحث آن درباره اثبات واجب است . عناوين "قوله-قوله" است که هرکدام به "مصنف" ، "شارح" و "محشي" اضافه شده اند و از "علامه" که احتمالا "قطب الدين رازي" است نيز ياد کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه اي است بر يک حاشيه متن فلسفي که مباحث آن درباره اثبات واجب است . عناوين "قوله-قوله" است که هرکدام به "مصنف" ، "شارح" و "محشي" اضافه شده اند و از "علامه" که احتمالا "قطب الدين رازي" است نيز ياد کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<متن فلسفي است در باب وجود و واجب الوجود به مشرب حکماي الهي، طبيعي و متکلمين با عناوين "فريده" از ملاصدرا ره ياد کرده است و از نظريه اصالت وجود هم. اشار و تذکره عرفانيه در پايان مطالب دارد. بنا به گفته آقا بزرگ از اين کتاب امور عامه اش باقي مانده که مبسوط تر از اسفار است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۵. ص.۱۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۲۲ (برگ۵۱- ۱۲۳)
(يادداشتهاي نسخه)
<از فريده دوم تا فريده نهم را مشتمل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چند برگ ابتداي اين نسخه نيز فلسفه با تحرير ديگري است. برگ پاياني نسخه در (۱۱۷پ) قرار گرفته است. در طالع نامه و مثنوي ها>
(يادداشتهاي نسخه)
<متن فلسفي است در باب وجود و واجب الوجود به مشرب حکماي الهي، طبيعي و متکلمين با عناوين "فريده" از ملاصدرا ره ياد کرده است و از نظريه اصالت وجود هم. اشار و تذکره عرفانيه در پايان مطالب دارد. بنا به گفته آقا بزرگ از اين کتاب امور عامه اش باقي مانده که مبسوط تر از اسفار است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۵. ص.۱۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۲۲ (برگ۵۱- ۱۲۳)
(يادداشتهاي نسخه)
<از فريده دوم تا فريده نهم را مشتمل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چند برگ ابتداي اين نسخه نيز فلسفه با تحرير ديگري است. برگ پاياني نسخه در (۱۱۷پ) قرار گرفته است. در طالع نامه و مثنوي ها>
(يادداشتهاي نسخه)
<پنج مسأله کنه حقايق السنمات ، حدوث عالم ، کمال القدره ، درک کنه الحسن و القبح و وحده الوجود را به روش فلسفي عرفاني مختصرا بيان کرده است. آقا بزرگ از مولف يک کتاب و در مرعشي چندين رساله از او معرفي شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۱. ص.۱۳۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۰. ص.۳۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۰۹ (برگ۷۹- ۱۰۱)
(يادداشتهاي نسخه)
تحرير برگ پاياني متفاوت است- <دو برگ از منهاج الکرامه في معرفه الامامه>
(يادداشتهاي نسخه)
<پنج مسأله کنه حقايق السنمات ، حدوث عالم ، کمال القدره ، درک کنه الحسن و القبح و وحده الوجود را به روش فلسفي عرفاني مختصرا بيان کرده است. آقا بزرگ از مولف يک کتاب و در مرعشي چندين رساله از او معرفي شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۱. ص.۱۳۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۰. ص.۳۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۴۱۰۹ (برگ۷۹- ۱۰۱)
(يادداشتهاي نسخه)
تحرير برگ پاياني متفاوت است- <دو برگ از منهاج الکرامه في معرفه الامامه>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در تقرير دلايل بر نفي تشکيک ذاتيات بالنسبه الي ماهي ذاتي له که بنظر وي در کتابهاي پيشينيان مهمل و متروک مانده است، مولف اين رساله در زماني که به تدريس حاشيه جلاليه بر شرح جديد تجريد اشتغال داشت به خواهش "مير غلام محمد" شاگردش نگاشته و در يک مقدمه و سه فصل و يک خاتمه تنظيم ساخته است: المقدمه ؛[موضوع بحث]. الفصل الاول؛ في المقصدين. الاولي؛ في تعريف التشکيک و تقسيمه الي اقسامه. الثانيه ؛في الفرق بين حمل الذاتي و العرض. الفصل الثاني؛ في تقدير دلايل هذا المطلب(سه مقام). الفصل الثالث؛ في کيفيته مخالفه الاشد و الاضعف(دو موقف). خاتمه؛ تشتملعلي تنبيهات(چهارتنبيه).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۵۱۹ (۱- ۵۹)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط شنگرف ، تملکي از محمد ظهيرالدين بن ابوالقاسم مهدي در تاريخ ۱۱۶۶ق روي برگ اول آمده است، گوشه پائيني نسخه رطوبت ديده است ، تحشيه نويسي در هامش صفحات از مولف با امضاي "منه عفي عنه"
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي متوسط در تقرير دلايل بر نفي تشکيک ذاتيات بالنسبه الي ماهي ذاتي له که بنظر وي در کتابهاي پيشينيان مهمل و متروک مانده است، مولف اين رساله در زماني که به تدريس حاشيه جلاليه بر شرح جديد تجريد اشتغال داشت به خواهش "مير غلام محمد" شاگردش نگاشته و در يک مقدمه و سه فصل و يک خاتمه تنظيم ساخته است: المقدمه ؛[موضوع بحث]. الفصل الاول؛ في المقصدين. الاولي؛ في تعريف التشکيک و تقسيمه الي اقسامه. الثانيه ؛في الفرق بين حمل الذاتي و العرض. الفصل الثاني؛ في تقدير دلايل هذا المطلب(سه مقام). الفصل الثالث؛ في کيفيته مخالفه الاشد و الاضعف(دو موقف). خاتمه؛ تشتملعلي تنبيهات(چهارتنبيه).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۵۱۹ (۱- ۵۹)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط شنگرف ، تملکي از محمد ظهيرالدين بن ابوالقاسم مهدي در تاريخ ۱۱۶۶ق روي برگ اول آمده است، گوشه پائيني نسخه رطوبت ديده است ، تحشيه نويسي در هامش صفحات از مولف با امضاي "منه عفي عنه"
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه اي بر شرح ميرک بخاري (ق) بر "حکمه العين" نجم الدين دبيران کاتبي (۶۷۵ق) که بصورت "قوله الش-قوله م ن" (قول شارح و قول ماتن) تنظيم شده است، نام محشي در دو جاي برگ اول و دوم آمده ولي در الذريعه و فهرست آستان قدس نام مولف ذکر نشده است، هر چند در الذريعه براي ميرزاي شرواني حاشيه ديگري معرفي کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>: ج.۱۱. ص.۱۰۹
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۶. ص.۱۲۲ (هردو به نام محشي)
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه اي بر شرح ميرک بخاري (ق) بر "حکمه العين" نجم الدين دبيران کاتبي (۶۷۵ق) که بصورت "قوله الش-قوله م ن" (قول شارح و قول ماتن) تنظيم شده است، نام محشي در دو جاي برگ اول و دوم آمده ولي در الذريعه و فهرست آستان قدس نام مولف ذکر نشده است، هر چند در الذريعه براي ميرزاي شرواني حاشيه ديگري معرفي کرده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>: ج.۱۱. ص.۱۰۹
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۶. ص.۱۲۲ (هردو به نام محشي)
(يادداشتهاي نسخه)