<شرح نسبتا مفصلي است بر کتاب بسيار مختصر "بدايه العقول " عمر بن محمد بن احمد نسفي(۵۳۷ق) که در شناخت توحيد و صفات الهي و بعضي از امور اعتقادي بر پايه مذاهب اهل سنت که با عناوين "قوله - قوله " بيان شده و به محمود پاشا وزير تقديم شده است.><اين شرح اواخر ماه رمضان ۸۶۲ق نگارش و اتمام يافته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>:ج.۲.ص.۱۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۹۴۶(برگ ۲۰-۷۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف در پايان فائده اي در چند روايت مذکور است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح نسبتا مفصلي است بر کتاب بسيار مختصر "بدايه العقول " عمر بن محمد بن احمد نسفي(۵۳۷ق) که در شناخت توحيد و صفات الهي و بعضي از امور اعتقادي بر پايه مذاهب اهل سنت که با عناوين "قوله - قوله " بيان شده و به محمود پاشا وزير تقديم شده است.><اين شرح اواخر ماه رمضان ۸۶۲ق نگارش و اتمام يافته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<کشف الظنون>:ج.۲.ص.۱۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۹۴۶(برگ ۲۰-۷۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف در پايان فائده اي در چند روايت مذکور است>
(يادداشتهاي نسخه)
<بحث کلامي است پيرامون مسئله قدر در افعال و چگونگي خلق اعمال ، بحث مي کند در آغاز رساله اقوال فلاسفه در اين موضوع نقل شده ، پس از آن ، حق را که اهل بيت عليهم السلام فرموده اند، مي آورد . مولف در ديباچه رساله مي نويسد :" چون رخصت نداشتم از اسرار رساله قدر سخن گويم و رازهاي نهفته را فاش سازم به بازگو کردن سخنان دانشمندان اسلام و شمه اي از روش اهل الله بسنده مي کنم ." در بعضي نسخه ها با عنوان "جبر و تفويض" اين رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<بحث کلامي است پيرامون مسئله قدر در افعال و چگونگي خلق اعمال ، بحث مي کند در آغاز رساله اقوال فلاسفه در اين موضوع نقل شده ، پس از آن ، حق را که اهل بيت عليهم السلام فرموده اند، مي آورد . مولف در ديباچه رساله مي نويسد :" چون رخصت نداشتم از اسرار رساله قدر سخن گويم و رازهاي نهفته را فاش سازم به بازگو کردن سخنان دانشمندان اسلام و شمه اي از روش اهل الله بسنده مي کنم ." در بعضي نسخه ها با عنوان "جبر و تفويض" اين رساله آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرحي است مزجي با عناوين "اقول- اقول" بر کتاب "الباب الحادي عشر" علامه حلي (۷۲۶ق). شارح کتاب ديگري دارد که حاشيه بر تفسير بيضاوي است و در متن به آن تصريح کرد است همچنين از کتابهاي "نهايه الاقدام" محمد بن الکريم الهرساني؛ "جمع الجمع" ابوجمهور احسائي (زنده در ۹۰۱ق) و "نهايه العقول" فخر رازي "تنزيه الانبياء" سيد مرتضي و غيره نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرحي است مزجي با عناوين "اقول- اقول" بر کتاب "الباب الحادي عشر" علامه حلي (۷۲۶ق). شارح کتاب ديگري دارد که حاشيه بر تفسير بيضاوي است و در متن به آن تصريح کرد است همچنين از کتابهاي "نهايه الاقدام" محمد بن الکريم الهرساني؛ "جمع الجمع" ابوجمهور احسائي (زنده در ۹۰۱ق) و "نهايه العقول" فخر رازي "تنزيه الانبياء" سيد مرتضي و غيره نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
شرحي است مختصر و مفيد بر کتاب "قواعد العقائد" خواجه نصيرالدين طوسي. علامه حلي در روز چهارشنبه سوم ذي حجه سال ۷۰۳ اين کتاب به اتمام رسانده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرحي است مختصر و مفيد بر کتاب "قواعد العقائد" خواجه نصيرالدين طوسي. علامه حلي در روز چهارشنبه سوم ذي حجه سال ۷۰۳ اين کتاب به اتمام رسانده است
(يادداشتهاي نسخه)
<چهار مقصد است در توحيد، نبوت، امامت و معاد. با استدلال و نقل اقوال بسياري از دانشمندان علم کلام بخصوص در بحث امامت . اين کتاب در روز پنجشنبه چهاردهم جمادي الثاني ۱۱۰۲ به پايان رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<چهار مقصد است در توحيد، نبوت، امامت و معاد. با استدلال و نقل اقوال بسياري از دانشمندان علم کلام بخصوص در بحث امامت . اين کتاب در روز پنجشنبه چهاردهم جمادي الثاني ۱۱۰۲ به پايان رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث علم کلام را بر اساس اعتقادات اهل سنت در شش مقصد ترتيب داده و بنا به گفته صاحب کشف الظنون اين کتاب به سال ۷۸۴ در سمرقند به اتمام رسيده است. اين کتاب بسيار معروف است و دانشمندان شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث علم کلام را بر اساس اعتقادات اهل سنت در شش مقصد ترتيب داده و بنا به گفته صاحب کشف الظنون اين کتاب به سال ۷۸۴ در سمرقند به اتمام رسيده است. اين کتاب بسيار معروف است و دانشمندان شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند>
(يادداشتهاي نسخه)