منظومه اي مفصل در اثبات ولايت و حقانيت امير المومنين(ع) که در سه مقصد تنظيم شده است، در ادامه با توجه به خطبه امير المومنين"الحمدلله الذي لايبلغ مدحته القائلون" و حديث عمران صابي به اثبات توحيد در چند اشراق پرداخته است: المقصد الاعلي؛ في مناقبه (۱۲منقبت). المقصد الاوفي؛ مناقبه في امامته (۱۲ برهان). المقصد الاقصي؛ مناقبه في ولده
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۲۶۴ (برگ۱-۱۰۱)
(يادداشتهاي نسخه)
برخي عناوين شنگرف، برخي ابيات در هامش توسط پسر ناظم <ميرسيد علي>تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)
منظومه اي مفصل در اثبات ولايت و حقانيت امير المومنين(ع) که در سه مقصد تنظيم شده است، در ادامه با توجه به خطبه امير المومنين"الحمدلله الذي لايبلغ مدحته القائلون" و حديث عمران صابي به اثبات توحيد در چند اشراق پرداخته است: المقصد الاعلي؛ في مناقبه (۱۲منقبت). المقصد الاوفي؛ مناقبه في امامته (۱۲ برهان). المقصد الاقصي؛ مناقبه في ولده
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۲۶۴ (برگ۱-۱۰۱)
(يادداشتهاي نسخه)
برخي عناوين شنگرف، برخي ابيات در هامش توسط پسر ناظم <ميرسيد علي>تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)
مولف چون ديده بود برخي فضلا در شرح کلمات احسايي در زمينه معاد و عود ارواح به اجساد خلاف نظر وي را اراده کرده اند و معاني اصطلاحات خاص او را درنيافته اند در صدد برآمد برکلمات و اصطلاحات احسايي شرح و گزارش بنگارد ونظر او را در زمينه معاد جسماني و عقايد شيخيه تشريح نمايد، اين رساله که بصورت قال سلمه الله - اقول در شرح عقايد احسايي تنظيم شده در سلخ رمضان۱۲۴۰ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
مولف چون ديده بود برخي فضلا در شرح کلمات احسايي در زمينه معاد و عود ارواح به اجساد خلاف نظر وي را اراده کرده اند و معاني اصطلاحات خاص او را درنيافته اند در صدد برآمد برکلمات و اصطلاحات احسايي شرح و گزارش بنگارد ونظر او را در زمينه معاد جسماني و عقايد شيخيه تشريح نمايد، اين رساله که بصورت قال سلمه الله - اقول در شرح عقايد احسايي تنظيم شده در سلخ رمضان۱۲۴۰ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح متوسط بر <الفوائد الحکميه>نگاشته خود احسايي است که باعناوين"قلت - اقول"تنظيم و به درخواست ملامشهد بن ملاحسين علي شبستري در نهم شوال۱۲۳۳ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱۳.ص.۳۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۱۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۳۷.ص.۲۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>:ص.۳۵۰
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد مانده است، در هامش صفحات تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح متوسط بر <الفوائد الحکميه>نگاشته خود احسايي است که باعناوين"قلت - اقول"تنظيم و به درخواست ملامشهد بن ملاحسين علي شبستري در نهم شوال۱۲۳۳ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱۳.ص.۳۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۱۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۳۷.ص.۲۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>:ص.۳۵۰
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد مانده است، در هامش صفحات تصحيح شده است
(يادداشتهاي نسخه)
فائده اي کوتاه در مبحث جبر و اختيار در اعمال انسان که غير از رساله معروف <جبر و اختيار> وي است که بفارسي و در ده فصل نگاشته شده و در <کلمات المحققين> به چاپ رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
فائده اي کوتاه در مبحث جبر و اختيار در اعمال انسان که غير از رساله معروف <جبر و اختيار> وي است که بفارسي و در ده فصل نگاشته شده و در <کلمات المحققين> به چاپ رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در اثبات واجب تعالي که مطابق مذاق و مشرب اماميه نگاشته شده است و در آن بدون اينکه بداند دور و تسلسل استناد شود به اثبات حق تعالي پرداخته شده است. مولف که از اين تاليفش اثري در جايي ديده نشد احتمالا هما <قوام الدين حمزه بن تقي الدين محمد شيرازي> است در قرن يازدهم مي زيسته و نامش در طبقات اعلام الشيعه به اختصار آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<طبقات اعلام الشيعه>:ج.۵.ص.۱۹۰-۱۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله اي کوتاه در اثبات واجب تعالي که مطابق مذاق و مشرب اماميه نگاشته شده است و در آن بدون اينکه بداند دور و تسلسل استناد شود به اثبات حق تعالي پرداخته شده است. مولف که از اين تاليفش اثري در جايي ديده نشد احتمالا هما <قوام الدين حمزه بن تقي الدين محمد شيرازي> است در قرن يازدهم مي زيسته و نامش در طبقات اعلام الشيعه به اختصار آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<طبقات اعلام الشيعه>:ج.۵.ص.۱۹۰-۱۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي مختصر در پاسخ به سوالات کلامي که عباس ميرزا وليعهد فتحعلي شاه به مولف فرستاده و خواهان پاسخ مجمل و کوتاه شده است، مولف سوالات را ترجمه و بمنزله متن و جوابهاي خود را بمنزله شرح آنها قرار داده است، اين رساله در هشتم ذيقعده ۱۲۷۷ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه۲۲۰۴ (برگ۱۳۳-۱۶۵)
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد مانده است
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر همراه پنج ضميمه به شرح ذيل مي باشد:
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: و مما کتب مولانا و سيدنا و ملاذنا و حجه الله علينا ... انه قال عود نفسک ان تصحيح ما رويت...
(متن یادداشت)
<۲.فايده في عالم الذر> (برگ ۲۳-۲۵)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: فائده ان عالم الذر ليس بعالم مقدم علي هذا العالم زمانا بل هو مقدم رتبه و درجه بالنسبه الي هذا العالم... .
(متن یادداشت)
<۳. خطبه> (برگ ۲۵-۲۹)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: الحمدلله الذي لا من شي کان و لا من شي کون ما قد کان اعجز الاوهام ان تنال ال وجوده و ...
(متن یادداشت)
<۴. فائده، محمدکريم بن ابراهيم قاجاري کرماني> (برگ۳۲-۳۵)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: اعلم ان الله سبحانه يقول قل اي شي اکبر شهاده قل الله شهيد بيني و بينکم ... فانت اذا انظرت الي هذه الاجسام المشهوره من السموات و الارض و ما بينهما تري کل شي منها مرکبا...
(متن یادداشت)
بیشتر
<۵.فائده جليله، محمدکريم بن ابراهيم قاجاري کرماني> (۳۵-۳۹)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: اعلم ان ما من العالي ابدا متوحد متفرد بالنسبه الي من الداني و ما من الداني متکثر بالنسبه اليه فاذا اشرق ما من العالي متوحدا علي الداني...
(متن یادداشت)
رساله اي مختصر در پاسخ به سوالات کلامي که عباس ميرزا وليعهد فتحعلي شاه به مولف فرستاده و خواهان پاسخ مجمل و کوتاه شده است، مولف سوالات را ترجمه و بمنزله متن و جوابهاي خود را بمنزله شرح آنها قرار داده است، اين رساله در هشتم ذيقعده ۱۲۷۷ق پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه۲۲۰۴ (برگ۱۳۳-۱۶۵)
(يادداشتهاي نسخه)
جاي عناوين سفيد مانده است
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر همراه پنج ضميمه به شرح ذيل مي باشد:
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: و مما کتب مولانا و سيدنا و ملاذنا و حجه الله علينا ... انه قال عود نفسک ان تصحيح ما رويت...
(متن یادداشت)
<۲.فايده في عالم الذر> (برگ ۲۳-۲۵)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: فائده ان عالم الذر ليس بعالم مقدم علي هذا العالم زمانا بل هو مقدم رتبه و درجه بالنسبه الي هذا العالم... .
(متن یادداشت)
<۳. خطبه> (برگ ۲۵-۲۹)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: الحمدلله الذي لا من شي کان و لا من شي کون ما قد کان اعجز الاوهام ان تنال ال وجوده و ...
(متن یادداشت)
<۴. فائده، محمدکريم بن ابراهيم قاجاري کرماني> (برگ۳۲-۳۵)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: اعلم ان الله سبحانه يقول قل اي شي اکبر شهاده قل الله شهيد بيني و بينکم ... فانت اذا انظرت الي هذه الاجسام المشهوره من السموات و الارض و ما بينهما تري کل شي منها مرکبا...
(متن یادداشت)
بیشتر
<۵.فائده جليله، محمدکريم بن ابراهيم قاجاري کرماني> (۳۵-۳۹)
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: اعلم ان ما من العالي ابدا متوحد متفرد بالنسبه الي من الداني و ما من الداني متکثر بالنسبه اليه فاذا اشرق ما من العالي متوحدا علي الداني...
(متن یادداشت)