<شرح استدلالي بسيار مفصلي است بر کتاب <شرائع الاسلام> <محقق حلي> (676). ظاهرآ از اين شرح فقط شش جلد در احکام <صلاة> و بين سالهاي 1229 ـ 1248 نوشته شده و از روي برخي نسخه هاي <خطي> به صورت افست چاپ شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>:ج. 21.ص.142
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج. 5.ص.35
(يادداشتهاي نسخه)
<سپهسالار>:ج. 1.ص.459
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>:ص. 527
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج. 38.ص. 79
(يادداشتهاي نسخه)
جلد سوم قواطع <الصلاه تا امامت جمعه> را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح استدلالي بسيار مفصلي است بر کتاب <شرائع الاسلام> <محقق حلي> (676). ظاهرآ از اين شرح فقط شش جلد در احکام <صلاة> و بين سالهاي 1229 ـ 1248 نوشته شده و از روي برخي نسخه هاي <خطي> به صورت افست چاپ شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>:ج. 21.ص.142
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج. 5.ص.35
(يادداشتهاي نسخه)
<سپهسالار>:ج. 1.ص.459
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>:ص. 527
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج. 38.ص. 79
(يادداشتهاي نسخه)
جلد سوم قواطع <الصلاه تا امامت جمعه> را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيهاي است با عناوين <قوله ـ قوله> بر کتاب <البهجة المرضية> في شرح الالفية ؛<سيوطي> جلال الدين سيوطي (910 ق). هنگامي که يکي از شاگردان مؤلف نزد وي <سيوطي> خوانده اين حاشيه را حين تدريس آن نوشته است و در مد ت چهار ماه آن را تنظيم کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>:ج.۷.ص.۸۲
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج۲.ص. ۳۴۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف،چند حاشيه با امضاي<منه دام ظله> دارد،واقف: <مصباح نجم الممالک>
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيهاي است با عناوين <قوله ـ قوله> بر کتاب <البهجة المرضية> في شرح الالفية ؛<سيوطي> جلال الدين سيوطي (910 ق). هنگامي که يکي از شاگردان مؤلف نزد وي <سيوطي> خوانده اين حاشيه را حين تدريس آن نوشته است و در مد ت چهار ماه آن را تنظيم کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>:ج.۷.ص.۸۲
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج۲.ص. ۳۴۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف،چند حاشيه با امضاي<منه دام ظله> دارد،واقف: <مصباح نجم الممالک>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله فقهي استدلالي مبسوطي> است که غالبا به <ادله متعرض> ميشود خصوصا در <باب صلاة>، که در يک مقدمه حول <اجتهاد و تقليد >و ابواب <سهگانه مقدمات صلاة، افعال صلاة و در خلل و احکام شکوک> بيان شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۳.ص. ۴۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، فارسي>: ج.۱.ص. ۷۹۳
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، خطوط سياه، يادداشت تملک <اسماعيل خلف مرحوم علياکبر> سال ۱۳۲۵ق.
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله فقهي استدلالي مبسوطي> است که غالبا به <ادله متعرض> ميشود خصوصا در <باب صلاة>، که در يک مقدمه حول <اجتهاد و تقليد >و ابواب <سهگانه مقدمات صلاة، افعال صلاة و در خلل و احکام شکوک> بيان شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۳.ص. ۴۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، فارسي>: ج.۱.ص. ۷۹۳
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، خطوط سياه، يادداشت تملک <اسماعيل خلف مرحوم علياکبر> سال ۱۳۲۵ق.
(يادداشتهاي نسخه)
<پرسش و پاسخهايي به ترتيب کتابهاي فقهي با مقدمهاي در احکام تقليد> و بعضي از جوابها <استدلالي و عربي> است و گويا توسط يکي از شاگردان وي تدوين شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۲. ص.۲۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۸. ص.۱۷۲
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده، صفحات مجدول به خطوط زرين و لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
<پرسش و پاسخهايي به ترتيب کتابهاي فقهي با مقدمهاي در احکام تقليد> و بعضي از جوابها <استدلالي و عربي> است و گويا توسط يکي از شاگردان وي تدوين شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۲. ص.۲۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۸. ص.۱۷۲
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده، صفحات مجدول به خطوط زرين و لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: بسمله، [س] هرکاه شخصي تقليد مجتهديرا از مجتهدين زاد الله امثالهم نمايد در حال حياة ان مجتهد ايا بعد از ممات او جايز است از براي ان شخص تقليد او و عمل بقول او يا نه [ج] اظهر اينست که عدول لازم است و بقاي بر تقليد مجتهد بعد از ممات او جايز نيست و هذا هو المفتي به لاعيان مشايخنا العظام منهم الاعظم الاجل الاکرام ...
بیشتر
انجام:هر کاه زيد امانتي در نزد عمرو کذارده باشد و قريب بهفده سال بطول انجاميده باشد و انچه عمرو بزيد تاکيد نموده که امانت را ببريد زيد اهمال نموده و امانت مزبوره بدون افراط و تفريط تلف شده ايا بعمرو غرامتي هست يا نه [ج] در صورتي که مراتب مرقومه مطابق واقع بوده باشد بعمرو غرامتي نخواهد بود.
بیشتر
از اين کتاب دو نسخه در کتابخانه مسجد اعظم موجود است، اولي اهدايي حاج سيد علي خوانساري که يادداشت اهدا با مهر ابوالقاسم دانش آشتياني در صفحه آغازين کتاب ديده مي شود. صفحه اول مقدمه ناشر افتاده است
بیشتر
مقدمه ناشر: هوالله تعالي سبحانه بعهد دولت شاه جوان بخت که بر پيرو جوان حکمش روانست سکندر حشتمي دارا شکوهي که خاقانش کمينه پاسبان است شهنشاهي که کاه بخشش و جود بفرياد از کفش درياو کانست ...
بیشتر
< اهداکننده: علي خوانساري و آيت الله بروجردي>
ن.۳ <اهداکننده: ضياءالدين نجفي تهراني> و <به همراه يادداشت ابتياع و مهر مربع با نقش "العبد المذنب محمدکاظم"> است
آغاز: بسمله، [س] هرکاه شخصي تقليد مجتهديرا از مجتهدين زاد الله امثالهم نمايد در حال حياة ان مجتهد ايا بعد از ممات او جايز است از براي ان شخص تقليد او و عمل بقول او يا نه [ج] اظهر اينست که عدول لازم است و بقاي بر تقليد مجتهد بعد از ممات او جايز نيست و هذا هو المفتي به لاعيان مشايخنا العظام منهم الاعظم الاجل الاکرام ...
بیشتر
انجام:هر کاه زيد امانتي در نزد عمرو کذارده باشد و قريب بهفده سال بطول انجاميده باشد و انچه عمرو بزيد تاکيد نموده که امانت را ببريد زيد اهمال نموده و امانت مزبوره بدون افراط و تفريط تلف شده ايا بعمرو غرامتي هست يا نه [ج] در صورتي که مراتب مرقومه مطابق واقع بوده باشد بعمرو غرامتي نخواهد بود.
بیشتر
از اين کتاب دو نسخه در کتابخانه مسجد اعظم موجود است، اولي اهدايي حاج سيد علي خوانساري که يادداشت اهدا با مهر ابوالقاسم دانش آشتياني در صفحه آغازين کتاب ديده مي شود. صفحه اول مقدمه ناشر افتاده است
بیشتر
مقدمه ناشر: هوالله تعالي سبحانه بعهد دولت شاه جوان بخت که بر پيرو جوان حکمش روانست سکندر حشتمي دارا شکوهي که خاقانش کمينه پاسبان است شهنشاهي که کاه بخشش و جود بفرياد از کفش درياو کانست ...
بیشتر
< اهداکننده: علي خوانساري و آيت الله بروجردي>
ن.۳ <اهداکننده: ضياءالدين نجفي تهراني> و <به همراه يادداشت ابتياع و مهر مربع با نقش "العبد المذنب محمدکاظم"> است