گفتگو ومناظره مذهبي است پيرامون <امامت و خلافت که مؤلف با قاضي زاده رومي وراروي در مجلس شاه عباس صفوي (1037 ق) داشته و به دستور همان شاه آن را با افزودگيهايي به نگارش> در آورده است.اين کتاب در يک مقدمه ويک قاعده در چند منهج و يک خاتمه مرتب شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
گفتگو ومناظره مذهبي است پيرامون <امامت و خلافت که مؤلف با قاضي زاده رومي وراروي در مجلس شاه عباس صفوي (1037 ق) داشته و به دستور همان شاه آن را با افزودگيهايي به نگارش> در آورده است.اين کتاب در يک مقدمه ويک قاعده در چند منهج و يک خاتمه مرتب شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
در بيان <اصول عقائد و تکليف مردم در زمان غيبت و اعتراض به اعتقادات شيخيه است. منتخب از کتاب ديگر مؤلف السيف المسلول ظرف هشت ساعت به روز دوم جمادي الثاني 1303 ق در سامره تأليف شده و مشتمل بر پنج مقصد است که با عناوين قالت الاماميه ـ قالت الشيخية> برگزار شده است
(يادداشتهاي نسخه)
در بيان <اصول عقائد و تکليف مردم در زمان غيبت و اعتراض به اعتقادات شيخيه است. منتخب از کتاب ديگر مؤلف السيف المسلول ظرف هشت ساعت به روز دوم جمادي الثاني 1303 ق در سامره تأليف شده و مشتمل بر پنج مقصد است که با عناوين قالت الاماميه ـ قالت الشيخية> برگزار شده است
(يادداشتهاي نسخه)
ترجمه <حديث اعرابي است که از حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) از معني واحد و يگانه بودن باري تعالي پرسيده است. مؤلف در ضمن اين رساله اعتقادات شيعه> را بيان کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
ترجمه <حديث اعرابي است که از حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) از معني واحد و يگانه بودن باري تعالي پرسيده است. مؤلف در ضمن اين رساله اعتقادات شيعه> را بيان کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
مطالب مختلفي است در <پنچ مقاله در اخلاق، اقوال عرفا و حکما، اصل و نسب خلفاي ثلاثه، مقالهاي از کتاب شرح الزيارة در کفر و فسق خلفاي ثلاثه که مراسله علماي ماوراء النهر به مشهد مقدس و جواب آن و نيز مکتوب احمد غزالي در پاسخ به عين القضاة همداني نيز در آن آمده است و مقاله در مبدء و معاد و وحدت وجود مي باشد> مؤلف اين کتاب را در 1240 هنگام اقامت در مجاورت آستانه مبارکه امام رضا(ع) در مشهد مقدس تأليف نموده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
خطوط و عناوين و علائم شنگرف، يادداشت تملک شمس الدين فدائي
(يادداشتهاي نسخه)
مطالب مختلفي است در <پنچ مقاله در اخلاق، اقوال عرفا و حکما، اصل و نسب خلفاي ثلاثه، مقالهاي از کتاب شرح الزيارة در کفر و فسق خلفاي ثلاثه که مراسله علماي ماوراء النهر به مشهد مقدس و جواب آن و نيز مکتوب احمد غزالي در پاسخ به عين القضاة همداني نيز در آن آمده است و مقاله در مبدء و معاد و وحدت وجود مي باشد> مؤلف اين کتاب را در 1240 هنگام اقامت در مجاورت آستانه مبارکه امام رضا(ع) در مشهد مقدس تأليف نموده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
خطوط و عناوين و علائم شنگرف، يادداشت تملک شمس الدين فدائي
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعهاي است از <مناظرات ابن هشام و بهلول از اصحاب امام صادق (ع)با مخالفين در اثبات ولايت ائمه هدي احتمالا اين رساله همان است که در الذريعة آن را منقول از شيخ مفيد> دانسته است.
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعهاي است از <مناظرات ابن هشام و بهلول از اصحاب امام صادق (ع)با مخالفين در اثبات ولايت ائمه هدي احتمالا اين رساله همان است که در الذريعة آن را منقول از شيخ مفيد> دانسته است.
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در اين رساله با <ادله عقلي و فلسفي به اثبات معاد کالبد برزخي مي پردازد که نوعي معاد جسماني است و تفصيل آن در اسفار> وي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملا صدرا>:ص.292
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در اين رساله با <ادله عقلي و فلسفي به اثبات معاد کالبد برزخي مي پردازد که نوعي معاد جسماني است و تفصيل آن در اسفار> وي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتابشناسي جامع ملا صدرا>:ص.292
(يادداشتهاي نسخه)
<اصول دين> را در يک مقدمه و پنج باب توضيح داده است و مقدمه آن در بيان <جدايي ميان اصول دين و اصول مذهب> مي باشد. اين کتاب بارها چاپ شده است. اين کتاب در سال ۱۳۰۸ق چاپ شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<اصول دين> را در يک مقدمه و پنج باب توضيح داده است و مقدمه آن در بيان <جدايي ميان اصول دين و اصول مذهب> مي باشد. اين کتاب بارها چاپ شده است. اين کتاب در سال ۱۳۰۸ق چاپ شده است
(يادداشتهاي نسخه)
مشتمل است بر <اخبار و احاديث و حکايات در فضيلت ائمه اطهار> که در دو فصل نگاشته شده است. فصل اول شامل بيست <حديث در فضيلت ائمه اطهار:> وفصل دوم :<شامل 23 خبر در فضائل خلفاء ثلاثه> که مورد بررسي و نقد و اشکال قرار داده است. مقدمه کتاب که عين مقدمه <کامل بهائي> است به قلم <عبدالملک بن اسحاق بن عبد الملک بن فتحان الواعظ القمي> فراهم آمده که از سبب تأليف اين کتاب و ترجمه عبارات عربي آن وسيله خود سخن گفته است. مؤلف از سه کتاب خود <مناقب الطاهرين>، <کامل بهائي و منهج بهائي> نام برده است. اين کتاب با کتابهاي <چاپي و خطي> که از طبري در دست بود تطبيق داده شد ولي شناسائي نشد.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱۷.ص.۲۵۲
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، در اين نسخه در مقدمه نام <عبدالملک...واعظ قمي کاشاني> به عنوان مترجم کتاب ذکر شده است. بر بالاي صفحه اول نسخه عنوان<مناقب الطالبين> آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
مشتمل است بر <اخبار و احاديث و حکايات در فضيلت ائمه اطهار> که در دو فصل نگاشته شده است. فصل اول شامل بيست <حديث در فضيلت ائمه اطهار:> وفصل دوم :<شامل 23 خبر در فضائل خلفاء ثلاثه> که مورد بررسي و نقد و اشکال قرار داده است. مقدمه کتاب که عين مقدمه <کامل بهائي> است به قلم <عبدالملک بن اسحاق بن عبد الملک بن فتحان الواعظ القمي> فراهم آمده که از سبب تأليف اين کتاب و ترجمه عبارات عربي آن وسيله خود سخن گفته است. مؤلف از سه کتاب خود <مناقب الطاهرين>، <کامل بهائي و منهج بهائي> نام برده است. اين کتاب با کتابهاي <چاپي و خطي> که از طبري در دست بود تطبيق داده شد ولي شناسائي نشد.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱۷.ص.۲۵۲
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، در اين نسخه در مقدمه نام <عبدالملک...واعظ قمي کاشاني> به عنوان مترجم کتاب ذکر شده است. بر بالاي صفحه اول نسخه عنوان<مناقب الطالبين> آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله مختصري است در بيان اعتقادات حقه شيعه با استفاده از آيات مبارکه قرآن کريم و روايات ائمه طاهرين اين رساله داراي هشت باب است چون ابواب بهشت>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله مختصري است در بيان اعتقادات حقه شيعه با استفاده از آيات مبارکه قرآن کريم و روايات ائمه طاهرين اين رساله داراي هشت باب است چون ابواب بهشت>
(يادداشتهاي نسخه)