<ادله عقلي و نقلي درباره اثبات امامت اميرالمومنين عليه السلام و اولاد طاهرينش به طور تفصيل آورده است. اين کتاب در يک مقدمه و يک خاتمه به نام ابوالمظفر ملک قطبشاه مي باشد و در سال ۱۰۵۸ گردآوري شده.مولف براي کتاي خود نام مخصوصي انتخاب نکرده و در نسخه و فهرستها به نام هاي مختلف آمده است. بعضي ها احتمال قوي داده اند که اين کتاب همان حديقه الشيعه مقدس اردبيلي است که با حذف قسمت صوفيه آن و افزودن اشعار مناسب مطالب آن را ترتيب داده اند>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج۱۷. ص.۲۳۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴. ص.۱۸۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مقدمه حديقه الشيعه دو جلدي چاپ کنگره مقدس اردبيلي>
(يادداشتهاي نسخه)
<ادله عقلي و نقلي درباره اثبات امامت اميرالمومنين عليه السلام و اولاد طاهرينش به طور تفصيل آورده است. اين کتاب در يک مقدمه و يک خاتمه به نام ابوالمظفر ملک قطبشاه مي باشد و در سال ۱۰۵۸ گردآوري شده.مولف براي کتاي خود نام مخصوصي انتخاب نکرده و در نسخه و فهرستها به نام هاي مختلف آمده است. بعضي ها احتمال قوي داده اند که اين کتاب همان حديقه الشيعه مقدس اردبيلي است که با حذف قسمت صوفيه آن و افزودن اشعار مناسب مطالب آن را ترتيب داده اند>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج۱۷. ص.۲۳۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴. ص.۱۸۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مقدمه حديقه الشيعه دو جلدي چاپ کنگره مقدس اردبيلي>
(يادداشتهاي نسخه)
<معجزات و فضائل پيامبر اسلام را به تفصيل بيان کرده دور آخر کتاب فصلي درباره مواضع جواز غيبت ، فصلي در فضيلت بسم الله الرحمن الرحيم ، فصلي در بيان فضايل و فوايد بعضي آيات و سوره ها ذکر کرده و از قاضي زاده کر هرودي [قرن۱۱] صاحب "تحفه شاهي" و کتاب "رياض الجنان" نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<معجزات و فضائل پيامبر اسلام را به تفصيل بيان کرده دور آخر کتاب فصلي درباره مواضع جواز غيبت ، فصلي در فضيلت بسم الله الرحمن الرحيم ، فصلي در بيان فضايل و فوايد بعضي آيات و سوره ها ذکر کرده و از قاضي زاده کر هرودي [قرن۱۱] صاحب "تحفه شاهي" و کتاب "رياض الجنان" نام برده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<درباره اين رساله گفتگو بسيار شده است. در اينکه اين رساله ابتدا به عربي تأليف شده و تحرير هاي مختلف فارسي ترجمه آن است يا از ابتدا به فارسي بوده است واز چيزي ترجمه نشده و حتي در مورد مولف آن اختلاف است و گاهي آن را به "ابوالفتح رازي" صاحب تفسير قرآن نسبت داده اند اما شعراني مصحح تفسير او، آن را مشکوک دانسته و گفته: اين گونه قصه هاي ننحول براي بيان مذاهب>
(يادداشتهاي نسخه)
بياض- عنوانها و خطوط شنگرف- تمام صفحات مجدول به خطوط زرين، شنگرف و سياه. تتمه بياض يوحنا در (۱۰ر) به بعدذکر شده است- در پايان <فوائدي در نقل از بحار الانوار، يک قصيده در هيجده بيت ، حديثي از امام رضا عليه السلام.>
(يادداشتهاي نسخه)
<درباره اين رساله گفتگو بسيار شده است. در اينکه اين رساله ابتدا به عربي تأليف شده و تحرير هاي مختلف فارسي ترجمه آن است يا از ابتدا به فارسي بوده است واز چيزي ترجمه نشده و حتي در مورد مولف آن اختلاف است و گاهي آن را به "ابوالفتح رازي" صاحب تفسير قرآن نسبت داده اند اما شعراني مصحح تفسير او، آن را مشکوک دانسته و گفته: اين گونه قصه هاي ننحول براي بيان مذاهب>
(يادداشتهاي نسخه)
بياض- عنوانها و خطوط شنگرف- تمام صفحات مجدول به خطوط زرين، شنگرف و سياه. تتمه بياض يوحنا در (۱۰ر) به بعدذکر شده است- در پايان <فوائدي در نقل از بحار الانوار، يک قصيده در هيجده بيت ، حديثي از امام رضا عليه السلام.>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله مختصري در بيان اعتقادات حقه شيعه استفاده شده از قرآن کريم و گفته هاي اهل بيت عليهم السلام. اين رساله داراي هشت در مانند درهاي بهشت مي باشد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۱۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱. ص.۳۶۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۲
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار فارسي>: ج.۱. ص.۸۶۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۴۸۹ (برگ۵۷- ۶۹)
(يادداشتهاي نسخه)
بياض - صفحات مجدول به خطوط شنگرف ، زرين وسياه - <در پايان فوائدي از بحار الانوار، امالي صدوق ، احکام متفرقه نماز، درسي از صدرالدين قمي ، رضي الدين قزويني ، خطب نهج البلاغه ، قهيد القواعد، حرز، قوائد العقايد محقق طوسي، نوادر المعجزات.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<علل اختلاف اخبار و کيفيته الجمع بينها >
(يادداشتهاي نسخه)
علل اختلاف اخبار و کيفيته الجمع بينها و العمل بها وجوه الاستنباط و بيان انواع ما يجوز الاستدلال به . قال الشيخ الطبرسي ره في کتاب الاجتياجات روي عن الصادق عليه السلام ان رسول صل الله عليه و آله قال ما وجدتم في کتاب الله فالعمل به لازم... (برگ ۷۲- ۷۴)
(متن یادداشت)
بیشتر
<تعارض الاصل و الظاهر>
(يادداشتهاي نسخه)
نختم بها باب التعارض الاصل و الظاهر فان کان الظاهر فان کان الظاهر محبه يجب قبولها شرعا کالشهاده و الروايه و الاخبار فهو مقدم علي الاصل بغير اشکال و ان لم يکن کذلک بل کان مستند العرف... (برگ۸۴- ۸۶)
(متن یادداشت)
<رساله مختصري در بيان اعتقادات حقه شيعه استفاده شده از قرآن کريم و گفته هاي اهل بيت عليهم السلام. اين رساله داراي هشت در مانند درهاي بهشت مي باشد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۱۱۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱. ص.۳۶۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۲
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار فارسي>: ج.۱. ص.۸۶۹
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۴۸۹ (برگ۵۷- ۶۹)
(يادداشتهاي نسخه)
بياض - صفحات مجدول به خطوط شنگرف ، زرين وسياه - <در پايان فوائدي از بحار الانوار، امالي صدوق ، احکام متفرقه نماز، درسي از صدرالدين قمي ، رضي الدين قزويني ، خطب نهج البلاغه ، قهيد القواعد، حرز، قوائد العقايد محقق طوسي، نوادر المعجزات.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<علل اختلاف اخبار و کيفيته الجمع بينها >
(يادداشتهاي نسخه)
علل اختلاف اخبار و کيفيته الجمع بينها و العمل بها وجوه الاستنباط و بيان انواع ما يجوز الاستدلال به . قال الشيخ الطبرسي ره في کتاب الاجتياجات روي عن الصادق عليه السلام ان رسول صل الله عليه و آله قال ما وجدتم في کتاب الله فالعمل به لازم... (برگ ۷۲- ۷۴)
(متن یادداشت)
بیشتر
<تعارض الاصل و الظاهر>
(يادداشتهاي نسخه)
نختم بها باب التعارض الاصل و الظاهر فان کان الظاهر فان کان الظاهر محبه يجب قبولها شرعا کالشهاده و الروايه و الاخبار فهو مقدم علي الاصل بغير اشکال و ان لم يکن کذلک بل کان مستند العرف... (برگ۸۴- ۸۶)
(متن یادداشت)
<مولف در اين کتاب اعتقادات شيعه اثناعشريه را در دو باب گرد آورده و نکوهش فراوان از صوفيان کرده است و پدر خود را از آن جرگه جدا شمرده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف در اين کتاب اعتقادات شيعه اثناعشريه را در دو باب گرد آورده و نکوهش فراوان از صوفيان کرده است و پدر خود را از آن جرگه جدا شمرده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه است بر سه کتاب: شرح عقايد نسفي ، حاشيه خيالي بر عقايد نسفي و قول احمد ، که از شرح به"قال الشارح" و از حاشيه خيالي به"قال الخيالي" و از قول احمد به"قوله" تعبير کرده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه است بر سه کتاب: شرح عقايد نسفي ، حاشيه خيالي بر عقايد نسفي و قول احمد ، که از شرح به"قال الشارح" و از حاشيه خيالي به"قال الخيالي" و از قول احمد به"قوله" تعبير کرده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<تلخيص و تنظيم کتاب"الشافي في الامامه" سيد مرتضي است که در پاسخ مباحث امامت "المغني" قاضي عبدالجبار معتزلي نوشته بود. شيخ طوسي اين کتاب را با عنوين"فصل-فصل" تنظيم کرده است و در ماه رجب۴۳۲ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۴.ص.۴۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۸.ص.۴۲۲
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و عنوانها شنگرف، يادداشت تملک حاج ميرزا حسين نوري مورخ ۱۲۸۸ برگ اول ديده مي شود، همچنين يادداشت:"کتاب الاسفياء في الامامه و هو تلخيص الشافي".
(يادداشتهاي نسخه)
<تلخيص و تنظيم کتاب"الشافي في الامامه" سيد مرتضي است که در پاسخ مباحث امامت "المغني" قاضي عبدالجبار معتزلي نوشته بود. شيخ طوسي اين کتاب را با عنوين"فصل-فصل" تنظيم کرده است و در ماه رجب۴۳۲ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۴.ص.۴۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۸.ص.۴۲۲
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و عنوانها شنگرف، يادداشت تملک حاج ميرزا حسين نوري مورخ ۱۲۸۸ برگ اول ديده مي شود، همچنين يادداشت:"کتاب الاسفياء في الامامه و هو تلخيص الشافي".
(يادداشتهاي نسخه)