الوجود و انما لزم ذلک بالعرض من حيث ان لعدمه الطاري ايضا مدخل في وجود [...] و الا فهو من حيث هو سابق بالطبع لاينافي الاجتماع معه علي انه غايه ما في الباب
(آغاز)
. من العلل العرضيه ما هو معد بمعني ان بعض العلل الفاعليه المرضيه يکون عله معده ذاتيه بالنسبه الي ماهي عله فاعليه عرضيه له فان شرب السقمونيا عله فاعليه عرضيه له لحصول البروده عله المعده ذاتيه له ايضا
(انجام)
خط:
نستعلیق
(نوع خط متن)
صفحهبندی:
۱۲۲برگ ؛ مختلف
(تعداد سطرهای متن)
مواد سازنده:
گالینگور سبز
(نوع جلد)
تیماج زرشکی
(نوع جلد)
توصیف:
<شرح مزجي استدلالي بر "تجريد الکلام" خواجه نصير طوسياست. ارح در اين کتاب سعي کرده تا الفاظ توضيح داده شود و مطالب مهم شرح شرح و بيان شده گردد. او شرح ديگري به نام "مشارق الالهام" دارد که بنا به گفته صاحب "رياض العلماء" فقط مقصد اول در امور عامه نوشته شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه >: ج.۱۴. ص.۲۳۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸. ص.۶۵۴
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>: ج.۱. ص.۱۶۸
(يادداشتهاي نسخه)
<امور عامه را در بر دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
صفحهبندی:
۱۲۲برگ ؛ مختلف
(تعداد سطرهای متن)
مواد سازنده:
گالینگور سبز
(نوع جلد)
تیماج زرشکی
(نوع جلد)
توصیف:
<شرح مزجي استدلالي بر "تجريد الکلام" خواجه نصير طوسياست. ارح در اين کتاب سعي کرده تا الفاظ توضيح داده شود و مطالب مهم شرح شرح و بيان شده گردد. او شرح ديگري به نام "مشارق الالهام" دارد که بنا به گفته صاحب "رياض العلماء" فقط مقصد اول در امور عامه نوشته شده است>
(يادداشتهاي نسخه)