فیلترها

کل نتایج:

5 مورد

نام (مستندات):

معتمدالدوله گرجی

نام کوچک:

منوچهر

تاریخ تولد و وفات:

۱۲۰۰

۱۲۶۲ق

نمود / نمونه‌های شی / اثر
سؤال و جواب
محتوا دیجیتال
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
اصفهان

تاریخ انتشار

:
۱۲۱۰= .‎ق ‎۱۲۴۷

اندازه

:
رحلي (قطع)

شناسگر

:
۱۰۳۴۶ (رده بندی دیویی)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۱۰= .‎ق ‎۱۲۴۷

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۱۰۳۴۶ (رده بندی دیویی)
3064C6A1-F944-43AD-AC82-63415A304B0A (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

آغاز: بسمله، [س] هرکاه شخصي تقليد مجتهديرا از مجتهدين زاد الله امثالهم نمايد در حال حياة ان مجتهد ايا بعد از ممات او جايز است از براي ان شخص تقليد او و عمل بقول او يا نه [ج] اظهر اينست که عدول لازم است و بقاي بر تقليد مجتهد بعد از ممات او جايز نيست و هذا هو المفتي به لاعيان مشايخنا العظام منهم الاعظم الاجل الاکرام ...
بیشتر
انجام:هر کاه زيد امانتي در نزد عمرو کذارده باشد و قريب بهفده سال بطول انجاميده باشد و انچه عمرو بزيد تاکيد نموده که امانت را ببريد زيد اهمال نموده و امانت مزبوره بدون افراط و تفريط تلف شده ايا بعمرو غرامتي هست يا نه [ج] در صورتي که مراتب مرقومه مطابق واقع بوده باشد بعمرو غرامتي نخواهد بود.
بیشتر
از اين کتاب دو نسخه در کتابخانه مسجد اعظم موجود است، اولي اهدايي حاج سيد علي خوانساري که يادداشت اهدا با مهر ابوالقاسم دانش آشتياني در صفحه آغازين کتاب ديده مي شود. صفحه اول مقدمه ناشر افتاده است
بیشتر
مقدمه ناشر: هوالله تعالي سبحانه بعهد دولت شاه جوان بخت که بر پيرو جوان حکمش روانست سکندر حشتمي دارا شکوهي که خاقانش کمينه پاسبان است شهنشاهي که کاه بخشش و جود بفرياد از کفش درياو کانست ...
بیشتر
< اهداکننده: علي خوانساري و آيت الله بروجردي>
ن.‎۳ <اهداکننده: ضياءالدين نجفي تهراني> و <به همراه يادداشت ابتياع و مهر مربع با نقش "العبد المذنب محمدکاظم"> است
سؤال و جواب
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
اصفهان

تاریخ انتشار

:
۱۲۱۰= .‎ق ‎۱۲۴۷

اندازه

:
رحلي (قطع)

شناسگر

:
۱۰۳۴۶ (رده بندی دیویی)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۱۰= .‎ق ‎۱۲۴۷

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۱۰۳۴۶ (رده بندی دیویی)
3064C6A1-F944-43AD-AC82-63415A304B0A (Guide)

قالب:

چاپ سربی

توصیف:

آغاز: بسمله، [س] هرکاه شخصي تقليد مجتهديرا از مجتهدين زاد الله امثالهم نمايد در حال حياة ان مجتهد ايا بعد از ممات او جايز است از براي ان شخص تقليد او و عمل بقول او يا نه [ج] اظهر اينست که عدول لازم است و بقاي بر تقليد مجتهد بعد از ممات او جايز نيست و هذا هو المفتي به لاعيان مشايخنا العظام منهم الاعظم الاجل الاکرام ...
بیشتر
انجام:هر کاه زيد امانتي در نزد عمرو کذارده باشد و قريب بهفده سال بطول انجاميده باشد و انچه عمرو بزيد تاکيد نموده که امانت را ببريد زيد اهمال نموده و امانت مزبوره بدون افراط و تفريط تلف شده ايا بعمرو غرامتي هست يا نه [ج] در صورتي که مراتب مرقومه مطابق واقع بوده باشد بعمرو غرامتي نخواهد بود.
بیشتر
از اين کتاب دو نسخه در کتابخانه مسجد اعظم موجود است، اولي اهدايي حاج سيد علي خوانساري که يادداشت اهدا با مهر ابوالقاسم دانش آشتياني در صفحه آغازين کتاب ديده مي شود. صفحه اول مقدمه ناشر افتاده است
بیشتر
مقدمه ناشر: هوالله تعالي سبحانه بعهد دولت شاه جوان بخت که بر پيرو جوان حکمش روانست سکندر حشتمي دارا شکوهي که خاقانش کمينه پاسبان است شهنشاهي که کاه بخشش و جود بفرياد از کفش درياو کانست ...
بیشتر
< اهداکننده: علي خوانساري و آيت الله بروجردي>
ن.‎۳ <اهداکننده: ضياءالدين نجفي تهراني> و <به همراه يادداشت ابتياع و مهر مربع با نقش "العبد المذنب محمدکاظم"> است
نمود / نمونه‌های شی / اثر
حق الیقین
محتوا دیجیتال
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۴= .‎ق ‎۱۲۴۱

اندازه

:
رحلي (قطع)

شناسگر

:
۳۵۹۷۹ (رده بندی دیویی)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۰۴= .‎ق ‎۱۲۴۱

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۳۵۹۷۹ (رده بندی دیویی)
9DDBB203-C8BE-4C1C-B5D9-E4232B6275AE (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمد لله الواحد الاحد الفرد الصمد العليم القديم القدير الذي ليس کمثله شيء و هو السميع البصير والصلوة علي اشرف العارفين و فخر النبيين محمد و عترته الطاهرين الذين فازوا بالقدح المعلي من الفضل والعلم واليقين ولعنة الله علي اعدائهم اجمعين اما بعد چنين گويد خام شکسته زبان و بيان ...
بیشتر
انجام: و اکثر مدعيان علم اعراض از انها نموده اند و اصول معتزله را قدوه خويش ساخته دست از ايات کريمه و اخبار متواتره برداشته اند در اين رساله حسب المقدور ايراد نموده ام شکران را بکفران مبدل نکردانند و کاهي بطلب غفران و دعاي خير ياد نمايند الحمد لله رب العالمين والصلوة علي محمد واله الطاهرين.
بیشتر
انجامه: مطبوع شد کتاب حق اليقين در شهر ربيع الاول سال هزار و دويست و چهل و يک هجري در دارالخلاف طهران ‎1241
<واقف: محمد رمضاني، محمد مقدس اصفهاني>
از اين کتاب دو نسخه ديگر در کتابخانه مسجد اعظم موجود است. يکي اهدايي مرحوم حاج آقا محمد مقدس است که از طريق حاج حسين طباطبايي بروجردي به کتابخانه اهدا شده است. و مهر اهدا با مهر ابوالقاسم دانش آشتياني در ابتداي کتاب ديده مي شود. اين نسخه صفحه اول مقدمه ناشرش افتاده است.
بیشتر
حق الیقین
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۴= .‎ق ‎۱۲۴۱

اندازه

:
رحلي (قطع)

شناسگر

:
۳۵۹۷۹ (رده بندی دیویی)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۰۴= .‎ق ‎۱۲۴۱

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۳۵۹۷۹ (رده بندی دیویی)
9DDBB203-C8BE-4C1C-B5D9-E4232B6275AE (Guide)

قالب:

چاپ سربی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمد لله الواحد الاحد الفرد الصمد العليم القديم القدير الذي ليس کمثله شيء و هو السميع البصير والصلوة علي اشرف العارفين و فخر النبيين محمد و عترته الطاهرين الذين فازوا بالقدح المعلي من الفضل والعلم واليقين ولعنة الله علي اعدائهم اجمعين اما بعد چنين گويد خام شکسته زبان و بيان ...
بیشتر
انجام: و اکثر مدعيان علم اعراض از انها نموده اند و اصول معتزله را قدوه خويش ساخته دست از ايات کريمه و اخبار متواتره برداشته اند در اين رساله حسب المقدور ايراد نموده ام شکران را بکفران مبدل نکردانند و کاهي بطلب غفران و دعاي خير ياد نمايند الحمد لله رب العالمين والصلوة علي محمد واله الطاهرين.
بیشتر
انجامه: مطبوع شد کتاب حق اليقين در شهر ربيع الاول سال هزار و دويست و چهل و يک هجري در دارالخلاف طهران ‎1241
<واقف: محمد رمضاني، محمد مقدس اصفهاني>
از اين کتاب دو نسخه ديگر در کتابخانه مسجد اعظم موجود است. يکي اهدايي مرحوم حاج آقا محمد مقدس است که از طريق حاج حسين طباطبايي بروجردي به کتابخانه اهدا شده است. و مهر اهدا با مهر ابوالقاسم دانش آشتياني در ابتداي کتاب ديده مي شود. اين نسخه صفحه اول مقدمه ناشرش افتاده است.
بیشتر
نمود / نمونه‌های شی / اثر
حسنیه
محتوا دیجیتال
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
بی نا

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۲= .‎ق ‎۱۲۳۹

شناسگر

:
۴۴۹۹۸ (رده بندی دیویی)

محل تولید محتوا (نشر):

ناشر:

تاریخ انتشار:

۱۲۰۲= .‎ق ‎۱۲۳۹

شناسگر:

۴۴۹۹۸ (رده بندی دیویی)
E9464103-06DC-42CE-86B1-AD87FAB632A7 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمد لله الذي من علينا بمعرفة الانبياء والائمة المعصومين بالدلايل والبرهان ونجنا برحمتک مضلات الاهواء الفاسدة والمذاهب الباطلة بالصدق واليقين والصلوة علي سيد الانبياء والمرسلين محمد و عترته و اتباعه الي يوم الدين چنين گويد فقير حقير بي بضاعت و غريب مهجور بي استطاعت ابراهيم استرابادي که چون اين ذر ...
بیشتر
انجام:متوجه مدين رسول شدند خود را بخدمت حضرت امام رضا و باقي سادات اهل بيت رسانيدند الحمدلله علي ولايت اهل البيت الذينهم شموس الهداية و بدور الدجي و علي البرائة من اعدائهم الليام الملعونين في الاولين والاخرين
بیشتر
< واقف: محمد رمضاني>
از اين کتاب ‎۳ نسخه در کتابخانه مسجد اعظم موجود است
حلية المتقين (مندرجات)
حسنیه
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
بی نا

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۲= .‎ق ‎۱۲۳۹

شناسگر

:
۴۴۹۹۸ (رده بندی دیویی)

محل تولید محتوا (نشر):

ناشر:

تاریخ انتشار:

۱۲۰۲= .‎ق ‎۱۲۳۹

شناسگر:

۴۴۹۹۸ (رده بندی دیویی)
E9464103-06DC-42CE-86B1-AD87FAB632A7 (Guide)

قالب:

چاپ سربی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمد لله الذي من علينا بمعرفة الانبياء والائمة المعصومين بالدلايل والبرهان ونجنا برحمتک مضلات الاهواء الفاسدة والمذاهب الباطلة بالصدق واليقين والصلوة علي سيد الانبياء والمرسلين محمد و عترته و اتباعه الي يوم الدين چنين گويد فقير حقير بي بضاعت و غريب مهجور بي استطاعت ابراهيم استرابادي که چون اين ذر ...
بیشتر
انجام:متوجه مدين رسول شدند خود را بخدمت حضرت امام رضا و باقي سادات اهل بيت رسانيدند الحمدلله علي ولايت اهل البيت الذينهم شموس الهداية و بدور الدجي و علي البرائة من اعدائهم الليام الملعونين في الاولين والاخرين
بیشتر
< واقف: محمد رمضاني>
از اين کتاب ‎۳ نسخه در کتابخانه مسجد اعظم موجود است
حلية المتقين (مندرجات)
نمود / نمونه‌های شی / اثر
جلاء العیون
محتوا دیجیتال
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
چاپخانه میرزا زین العابدین تبریزی

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۳= .‎ق ‎۱۲۴۰

اندازه

:
رحلي (قطع)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۰۳= .‎ق ‎۱۲۴۰

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۳۶۱۴ (رده بندی دیویی)
01A4491B-FC48-439D-8B20-5ACB748FFF15 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

آغاز: بسمله، ستايش بي‌مثل و انباز سزاوار خداوند بي‌نيازيست که تذکر مصايب و استماع نوايب سربازان مسالک قرب و وصال و جان فشانان معارک اطاعت و امتثال خود را موجب جلاي عيون ارباب ايمان و يقين کردانيد و غبار فتن اشرار را در نظر باديه ...
بیشتر
انجام: بسوي پدرش و از جانب من او را سلام برسانيد و بکوييد که او در پناه حفظ و حمايت منست او را از شر دشمنان حراست و محافظت مينمايم تا هنکامي که او را ظاهر نمايم و حق را باو برپادارم و باطل را باو سرنکون سازم و دين حق براي من خالص باشد باينجا ختم کردم اين عجاله کثير الفايده را و از حقتع اميدوارم که روز جزا وسيل نجات اين غريق بحر خطا کردد
بیشتر
انجامه: تمام شد کتاب جلاء العيون در ماه رجب در سال هزار و دويست و چهل ‎1240ق
از اين کتاب سه نسخه ديگر در کتابخانه مسجد اعظم موجود است که يکي از آنها اهدايي کتابخانه آيت الله وجداني فخر به کتابخانه است
<واقف: محمد رمضاني>
<چاپ سربي>
ن.‎۳ <اهداکننده: موسسه امام خميني و به همراه يادداشت تملک مصطفي حسيني صفائي خوانساري و مهر بيضي وي با سجع مصطفي الحسني ‎۱۳۳۱؟> و <مهر بيضي ياتي من بعدي اسمه احمد و مهر کتابخانه موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)>
بیشتر
جلاء العیون
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
چاپخانه میرزا زین العابدین تبریزی

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۳= .‎ق ‎۱۲۴۰

اندازه

:
رحلي (قطع)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۰۳= .‎ق ‎۱۲۴۰

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۳۶۱۴ (رده بندی دیویی)
01A4491B-FC48-439D-8B20-5ACB748FFF15 (Guide)

قالب:

چاپ سربی

توصیف:

آغاز: بسمله، ستايش بي‌مثل و انباز سزاوار خداوند بي‌نيازيست که تذکر مصايب و استماع نوايب سربازان مسالک قرب و وصال و جان فشانان معارک اطاعت و امتثال خود را موجب جلاي عيون ارباب ايمان و يقين کردانيد و غبار فتن اشرار را در نظر باديه ...
بیشتر
انجام: بسوي پدرش و از جانب من او را سلام برسانيد و بکوييد که او در پناه حفظ و حمايت منست او را از شر دشمنان حراست و محافظت مينمايم تا هنکامي که او را ظاهر نمايم و حق را باو برپادارم و باطل را باو سرنکون سازم و دين حق براي من خالص باشد باينجا ختم کردم اين عجاله کثير الفايده را و از حقتع اميدوارم که روز جزا وسيل نجات اين غريق بحر خطا کردد
بیشتر
انجامه: تمام شد کتاب جلاء العيون در ماه رجب در سال هزار و دويست و چهل ‎1240ق
از اين کتاب سه نسخه ديگر در کتابخانه مسجد اعظم موجود است که يکي از آنها اهدايي کتابخانه آيت الله وجداني فخر به کتابخانه است
<واقف: محمد رمضاني>
<چاپ سربي>
ن.‎۳ <اهداکننده: موسسه امام خميني و به همراه يادداشت تملک مصطفي حسيني صفائي خوانساري و مهر بيضي وي با سجع مصطفي الحسني ‎۱۳۳۱؟> و <مهر بيضي ياتي من بعدي اسمه احمد و مهر کتابخانه موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)>
بیشتر
نمود / نمونه‌های شی / اثر
اشارات الاصول
محتوا دیجیتال
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
چاپخانه میرزا زین العابدین تبریزی

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۸= .‎ق ‎۱۲۴۵

اندازه

:
رحلي (قطع)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۰۸= .‎ق ‎۱۲۴۵

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۳۶۰۳۹ (رده بندی دیویی)
FB870021-03F6-4172-844C-E6D9202AA0F8 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمدلله الذي مهدلنا قواعد الدين وجعلها ذريعة لمعارج الحق المبين والصلوة علي المستصفي للتهذيب والايضاح و نهاية احکام الاحکام و علي زبدة احبته وعترته بين الانام و بعد فهذه اشارات الي مفاتيح الاحکام حسب ما يقتضيه الاوقات والايام ارجو من الله الحفظ من الزلل والخطل بالعصمة والاعتصام والوصول الي غاية المامون و نهاية المرام و رتبتها علي مقدمة و مناهج و خاتمة...
بیشتر
انجام: ويکشف عنه کلمات الاصوليين کالعلامة والامدي والشيرازي وغيرهم في المقامين وليکن هذا اخر الجزء الاول من الاشارات في المباحث المتعلقة بالادلة من المبادي اللغوية والامر والنهي والعام والخاص والمطلق والمقيد والظاهر والماول والمجل والمبين والمنطوق والمفهوم والنسخ ويتلوه الجزء الثاني في الادلة الشرعية والتعارض والترجيح والاجتهاد والتقليد. انجامه:تمام شد کتاب اشارات الاصول در غر شهر ذي القعدة سال هزار و دويست و چهل و پنج ‎1245.
بیشتر
مقدمه ناشر:بعهد دولت خسرو بدور حشمت دارا که خار گلبن سوري و خاک عنبر سارا جفا و جور زدادش دوان بساي اهو نياز و از زجودش نوان به بنکه عنقا
اهدائي مرحوم آخوند ملاعلي طاهري محلي که به وسيله فرزند ايشان آقاي دکتر دادرس به کتابخانه اهدا شده است. مهر و امضاي مروحوم ابوالقاسم دانش آشتياني بر صفحه اول کتاب قابل رؤيت است. يادداشت تولد مرتضي به تاريخ سه شنبه بيست و دوم ذي القعده سال ‎1300 در صفحه اول کتاب رؤيت مي شود. در نسخه حاضر صفحه ابتدايي مقدمه ناشر افتاده است
بیشتر
چاپ حاضر تنها چاپ موجود از اين کتاب است که شامل مجلد او ل مي‌گردد و در زمان حيات مؤلف به سرانجام رسيده است، از اين کتاب نسخه‌هاي خطي فراواني بجاي مانده که قديمي‌ترين نسخ آن جلد دوم اين کتاب متعل ق به کتابخان مجلس به شماره ‎8441 مي‌باشد که به تاريخ محر م سال ‎1253ق. کتابت گرديده و توسط مؤلف نيز تصحيح شده است. فرزند مؤلف ابوالمعالي بن محمدابراهيم کلباسي (1247-‎1315ق.) شرحي مزجي و تحقيقي در سه جلد با نام "البشارات في شرح الاشارات" بر کتاب پدر خود به نگارش درآورده، که تاريخ فراغت از آن سال ‎1280ق. است و بخشي از آن نيز به چاپ رسيده است.
بیشتر
منابع: الذريعة: 2/‎99؛ مکارم الاثار: 5/‎1643؛ فنخا: 3/‎584 و 6/‎19
<اهدا: ملاعلي طاهرک محلي، محمدعلي کرماني، فريد محسني اراکي، محمد مقدس اصفهاني>
<واقف: محمد رمضاني>
در دو جلد به نگارش درآمده که مجلد اول شامل مبادي لغوي و مباحث الفاظ است و مجلد دو م ادل عقلي ه و شرعي ه را شامل مي‌گردد، مجلد اول دربردارند يک مقدمه، ‎9 منهج -مشتمل بر اشارات و تنبيهات-و يک خاتمه بدين ترتيب مي‌باشد: المقدمة في حد العلم وموضوعه وغايته والحکم وما يتعلق به؛ منهج الأو ل: في مهم ات مباحث الألفاظ وفيه مطالب: ‎1. الحقيقة والمجاز، ‎2. المشترک، ‎3. المشتق، ‎4. فيما به يثبت اللغات ويتميز حقايقها عن مجازاتها؛ المنهج الثاني: في الأمر ؛ المنهج الثالث: فيالنهي؛ المنهج الرابع: في العام والخاص؛ المنهج الخامس: في المطلق والمقيد؛ المنهج السادس: في المجمل والمبين؛ المنهج السابع: في الظاهر والمأو ل؛ المنهج الثامن: في المفهوم والمنطوق؛ المنهج التاسع: في النسخ؛ الخاتمة (مندرجات)
بیشتر
اشارات الاصول
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
چاپخانه میرزا زین العابدین تبریزی

تاریخ انتشار

:
۱۲۰۸= .‎ق ‎۱۲۴۵

اندازه

:
رحلي (قطع)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

۱۲۰۸= .‎ق ‎۱۲۴۵

اندازه:

رحلي (قطع)

شناسگر:

۳۶۰۳۹ (رده بندی دیویی)
FB870021-03F6-4172-844C-E6D9202AA0F8 (Guide)

قالب:

چاپ سربی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمدلله الذي مهدلنا قواعد الدين وجعلها ذريعة لمعارج الحق المبين والصلوة علي المستصفي للتهذيب والايضاح و نهاية احکام الاحکام و علي زبدة احبته وعترته بين الانام و بعد فهذه اشارات الي مفاتيح الاحکام حسب ما يقتضيه الاوقات والايام ارجو من الله الحفظ من الزلل والخطل بالعصمة والاعتصام والوصول الي غاية المامون و نهاية المرام و رتبتها علي مقدمة و مناهج و خاتمة...
بیشتر
انجام: ويکشف عنه کلمات الاصوليين کالعلامة والامدي والشيرازي وغيرهم في المقامين وليکن هذا اخر الجزء الاول من الاشارات في المباحث المتعلقة بالادلة من المبادي اللغوية والامر والنهي والعام والخاص والمطلق والمقيد والظاهر والماول والمجل والمبين والمنطوق والمفهوم والنسخ ويتلوه الجزء الثاني في الادلة الشرعية والتعارض والترجيح والاجتهاد والتقليد. انجامه:تمام شد کتاب اشارات الاصول در غر شهر ذي القعدة سال هزار و دويست و چهل و پنج ‎1245.
بیشتر
مقدمه ناشر:بعهد دولت خسرو بدور حشمت دارا که خار گلبن سوري و خاک عنبر سارا جفا و جور زدادش دوان بساي اهو نياز و از زجودش نوان به بنکه عنقا
اهدائي مرحوم آخوند ملاعلي طاهري محلي که به وسيله فرزند ايشان آقاي دکتر دادرس به کتابخانه اهدا شده است. مهر و امضاي مروحوم ابوالقاسم دانش آشتياني بر صفحه اول کتاب قابل رؤيت است. يادداشت تولد مرتضي به تاريخ سه شنبه بيست و دوم ذي القعده سال ‎1300 در صفحه اول کتاب رؤيت مي شود. در نسخه حاضر صفحه ابتدايي مقدمه ناشر افتاده است
بیشتر
چاپ حاضر تنها چاپ موجود از اين کتاب است که شامل مجلد او ل مي‌گردد و در زمان حيات مؤلف به سرانجام رسيده است، از اين کتاب نسخه‌هاي خطي فراواني بجاي مانده که قديمي‌ترين نسخ آن جلد دوم اين کتاب متعل ق به کتابخان مجلس به شماره ‎8441 مي‌باشد که به تاريخ محر م سال ‎1253ق. کتابت گرديده و توسط مؤلف نيز تصحيح شده است. فرزند مؤلف ابوالمعالي بن محمدابراهيم کلباسي (1247-‎1315ق.) شرحي مزجي و تحقيقي در سه جلد با نام "البشارات في شرح الاشارات" بر کتاب پدر خود به نگارش درآورده، که تاريخ فراغت از آن سال ‎1280ق. است و بخشي از آن نيز به چاپ رسيده است.
بیشتر
منابع: الذريعة: 2/‎99؛ مکارم الاثار: 5/‎1643؛ فنخا: 3/‎584 و 6/‎19
<اهدا: ملاعلي طاهرک محلي، محمدعلي کرماني، فريد محسني اراکي، محمد مقدس اصفهاني>
<واقف: محمد رمضاني>
در دو جلد به نگارش درآمده که مجلد اول شامل مبادي لغوي و مباحث الفاظ است و مجلد دو م ادل عقلي ه و شرعي ه را شامل مي‌گردد، مجلد اول دربردارند يک مقدمه، ‎9 منهج -مشتمل بر اشارات و تنبيهات-و يک خاتمه بدين ترتيب مي‌باشد: المقدمة في حد العلم وموضوعه وغايته والحکم وما يتعلق به؛ منهج الأو ل: في مهم ات مباحث الألفاظ وفيه مطالب: ‎1. الحقيقة والمجاز، ‎2. المشترک، ‎3. المشتق، ‎4. فيما به يثبت اللغات ويتميز حقايقها عن مجازاتها؛ المنهج الثاني: في الأمر ؛ المنهج الثالث: فيالنهي؛ المنهج الرابع: في العام والخاص؛ المنهج الخامس: في المطلق والمقيد؛ المنهج السادس: في المجمل والمبين؛ المنهج السابع: في الظاهر والمأو ل؛ المنهج الثامن: في المفهوم والمنطوق؛ المنهج التاسع: في النسخ؛ الخاتمة (مندرجات)
بیشتر