فیلترها

کل نتایج:

63 مورد

اهل حدیث
نقاط دسترسی مستند:

زبان اثر:

عربی

توصیف:

اثر حاضر گرچه گزیده‌ای از تفسیر "مجمع البیان فی تفسیر القرآن" طبرسی است، ولی به جهت ویژگی موضوع در حکم اثر مستقل و علی‌حده محسوب شده است. (يادداشت توصيفی)
نمود / نمونه‌های شی / اثر
معجم اعلام القراءه فی مجمع البیان للمفسر الکبیر الشیخ ابی علی الفضل بن الحسن الطبرسی رحمه الله
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

ناشر

:
نشر لقاء

تاریخ انتشار

:
‏1403

اندازه

:
وزیری (قطع)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

‏1403 .

اندازه:

وزیری (قطع)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه (يادداشت واژه نامه، کتابنامه و نمايه هاي داخل اثر)
نمود / نمونه‌های شی / اثر
نقش‌ ایرانیان‌ در تدوین‌ و نشر حدیث‌
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، حوزه‌ هنری‌، سوره‌ مهر

تاریخ انتشار

:
1380

اندازه

:
رحلی (قطع)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

1380

اندازه:

رحلی (قطع)

قالب:

چاپی

توصیف:

پ‍ش‍ت‌ ج‍ل‍د ب‍ه‌ان‍گ‍ل‍ی‍س‍ی‌:...‎Fateme - Sadat Tahami. The role of dranians in Compiation and publieation of tradition‬. (يادداشت عنوان و پديدآور)
ک‍ت‍اب‍ن‍ام‍ه‌: ص‌. [643-645 ]. (يادداشت واژه نامه، کتابنامه و نمايه هاي داخل اثر)
نمود / نمونه‌های شی / اثر
تاریخ حدیث بحرین
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

ناشر

:
مجلس شورای اسلامی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد

تاریخ انتشار

:
‏1402

اندازه

:
وزیری (قطع)

محل تولید محتوا (نشر):

تاریخ انتشار:

‏1402

اندازه:

وزیری (قطع)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص. [595] - 611؛ همچنین به صورت زیرنویس. (يادداشت واژه نامه، کتابنامه و نمايه هاي داخل اثر)
نمایه (يادداشت واژه نامه، کتابنامه و نمايه هاي داخل اثر)
نمود / نمونه‌های شی / اثر
شخصیت رجالی و حدیثی جابر بن یزید جعفی
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
B7DF726D-B21F-4D7D-B3A8-24F8FE358B12 (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

B7DF726D-B21F-4D7D-B3A8-24F8FE358B12 (Guide)
11DCB8E1-CEDC-497D-A122-AF5668A59708 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص. [۲۸۲]- ‎۳۰۰؛ همچنين به صورت زيرنويس.
شخصیت رجالی و حدیثی جابر بن یزید جعفی
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
B7DF726D-B21F-4D7D-B3A8-24F8FE358B12 (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

B7DF726D-B21F-4D7D-B3A8-24F8FE358B12 (Guide)
11DCB8E1-CEDC-497D-A122-AF5668A59708 (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص. [۲۸۲]- ‎۳۰۰؛ همچنين به صورت زيرنويس.
نمود / نمونه‌های شی / اثر
حجیه اقوال الرجالیین
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
4CA12689-C6C4-4C0F-9176-D25C241C8DEA (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

4CA12689-C6C4-4C0F-9176-D25C241C8DEA (Guide)
C511ED89-22CC-4060-8E83-BCF5F1EDE481 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص ۱۰۳-‎۱۰۱؛ همچنين به صورت زيرنويس
حجیه اقوال الرجالیین
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
4CA12689-C6C4-4C0F-9176-D25C241C8DEA (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

4CA12689-C6C4-4C0F-9176-D25C241C8DEA (Guide)
C511ED89-22CC-4060-8E83-BCF5F1EDE481 (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص ۱۰۳-‎۱۰۱؛ همچنين به صورت زيرنويس
نمود / نمونه‌های شی / اثر
حجیت خبر واحد در اعتقادات از دیدگاه امامیه و اصحاب حدیث
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
46015FF9-B8FA-4951-B62C-BA3FE90854A2 (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

46015FF9-B8FA-4951-B62C-BA3FE90854A2 (Guide)
7D75939C-7A87-41E9-BFD9-6B5180BB2E8F (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۶۵- ‎۱۷۴؛ همچنين به صورت زيرنويس
خبر واحد در اصطلاح به خبري اطلاق مي‌شود که به حد تواتر نرسيده باشد. چنين خبري گاهي با قرائني همراه مي‌شود که به کمک آن قرائن، افاده علم مي‌کند و خبر محفوف به قرائن مانند خبر متواتر در تمامي زمينه ها معتبر خواهد بود. در صورتي که خبر واحد عاري از قرائن قطعي باشد، با توجه به ادله‌اي که در علم اصول فقه بر حجيت آن اقامه شده، در فروع دين عمل به آن واجب است اما حجيت آن در اثبات عقايد محل اختلاف است. قول مشهور در بين علماي اماميه عدم حجيت خبر واحد در عقايد است و مهمترين دلايلي که بر عدم اعتبار خبر واحد در عقايد ذکر کرده‌اند، عبارتند از: ‎1ـعلم‌آور نبودن خبر واحد؛ يعني در اثبات عقايد علم و يقين را لازم دانسته و خبر واحد را ظن آور مي‌دانند. ‎2ـ نبود اثر عملي در عقايد؛ يعني ادله حجيت خبر واحد، اخباري را حجت قرار مي دهد که مدلول خبر اثر شرعي عملي داشته باشد، از آن جا که در مسائل اعتقادي اثر عملي وجود ندارد، لذا مشمول ادله حجيت خبر واحد قرار نمي گيرند.‎3ـ تعبد پذير نبودن مسائل اعتقادي؛ يعني با تعبد مي‌شود کسي را به انجام عملي وادار کرد، اما با تعبد نمي‌شود در انديشه کسي علم و اعتقاد ايجاد کرد. بلکه حصول علم و اعتقاد تابع مقدماتي است که با فراهم شدن آن‌ها حاصل مي‌شود. در مقابل قول مشهور دو قول عمده وجود دارد. يکي اين که در اصول اعتقادي دين ظن نيز کفايت مي‌کند؛ به دليل اين که دست يافتن به علم و يقين براي عموم مردم ميسور نيست و تکليف عامه مردم به تحصيل علم و يقين آن هم از روي دليل و استدلال تکليف حرجي است. علاوه بر اين که آيات قراني دلالت دارند که ايمان قابل زوال بوده و همچنين قابل زيادي و نقصان است. زوال ايمان و يا افزايش و کاهش ايمان شاهد بر اين است که در ثبوت ايمان علم ويقين لازم نيست، بلکه ظن نيز کافي است. قول ديگر قول به تفصيل است يعني در اصول اساسي عقايد که احتمال گمراهي و ضلالت وجود دارد، تحصيل علم و يقين واجب است و نمي‌توان به ظن و خبر واحد اکتفا کرد. اما در تفاصيل معارف و فروعات اعتقادي که نه دليل عقلي يافت مي‌شود و نه دليل نقلي قطعي وجود دارد، خبر واحد حجت است و دلايلي که براي اين قول ذکر شده، يکي سيره عقلا است که سيره عقلا در عمل به خبر واحد عموميت داشته و مختص احکام عملي نيست و ديگري اين که ايمان و اعتقاد و عقد القلب نوعي عمل است منتهي عمل جوانحي نه جوارحي، لذا مشمول ادله حجيت خبر واحد قرار مي گيرد و سوم اين که خبر واحد مفيد علم متعارف وعرفي است و به همين خاطر آيات نهي کننده از عمل به ظن شامل آن نمي‌شود. بنابرين علم و يقين عرفي در تفاصيل معارف کفايت مي‌کند. غالب اصحاب حديث، خبر واحد را در امور اعتقادي معتبر مي‌دانند. کتابهايي که اصحاب حديث و حنابله در عقايد نوشته اند و در ذيل هر عنوان اعتقادي، صرفا رواياتي را نقل کرده‌اند. نشان از حجيت خبر واحد نزد ايشان مي‌کند. دلايلي که اصحاب حديث اعم از حنابله و سلفيون مخصوصا معاصرينشان بر حجيت خبر واحد در عقايد بيان کرده‌اند، عبارتند از: ‎1- علم‌آور دانستن خبر واحد؛ وقتي خبر واحد مفيد علم شد براي اثبات عقايد هم مي‌توان به آن تمسک کرد و دلايل زيادي براي علم‌آور بودن خبر واحد ذکر کرده‌اند.‎2- آيات و رواياتي که در اين زمينه به آن‌ها استدلال کرده‌اند. ‎3- عدم تفکيک صحابه و سلف بين عقايد واحکام در عمل به خبر واحد؛ يعني همانطوري که صحابه و تابعين در احکام شرعي به خبر واحد عمل مي کردند، در عقايد هم خبر واحد را پذيرفته و امور اعتقادي را با آن اثبات مي‌کردند و هيچ فرقي از اين جهت قائل نبودند. لذا موافقين حجيت خبر واحد در عقايد معتقدند دلايل حجيت خبر واحد عموميت داشته، شامل احکام و عقايد مي‌شود. اين پايان نامه به بررسي تفصيلي دلايل موافقين و مخالفين حجيت خبر واحد در عقايد پرداخته است.
بیشتر
حجیت خبر واحد در اعتقادات از دیدگاه امامیه و اصحاب حدیث
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
46015FF9-B8FA-4951-B62C-BA3FE90854A2 (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

46015FF9-B8FA-4951-B62C-BA3FE90854A2 (Guide)
7D75939C-7A87-41E9-BFD9-6B5180BB2E8F (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۶۵- ‎۱۷۴؛ همچنين به صورت زيرنويس
خبر واحد در اصطلاح به خبري اطلاق مي‌شود که به حد تواتر نرسيده باشد. چنين خبري گاهي با قرائني همراه مي‌شود که به کمک آن قرائن، افاده علم مي‌کند و خبر محفوف به قرائن مانند خبر متواتر در تمامي زمينه ها معتبر خواهد بود. در صورتي که خبر واحد عاري از قرائن قطعي باشد، با توجه به ادله‌اي که در علم اصول فقه بر حجيت آن اقامه شده، در فروع دين عمل به آن واجب است اما حجيت آن در اثبات عقايد محل اختلاف است. قول مشهور در بين علماي اماميه عدم حجيت خبر واحد در عقايد است و مهمترين دلايلي که بر عدم اعتبار خبر واحد در عقايد ذکر کرده‌اند، عبارتند از: ‎1ـعلم‌آور نبودن خبر واحد؛ يعني در اثبات عقايد علم و يقين را لازم دانسته و خبر واحد را ظن آور مي‌دانند. ‎2ـ نبود اثر عملي در عقايد؛ يعني ادله حجيت خبر واحد، اخباري را حجت قرار مي دهد که مدلول خبر اثر شرعي عملي داشته باشد، از آن جا که در مسائل اعتقادي اثر عملي وجود ندارد، لذا مشمول ادله حجيت خبر واحد قرار نمي گيرند.‎3ـ تعبد پذير نبودن مسائل اعتقادي؛ يعني با تعبد مي‌شود کسي را به انجام عملي وادار کرد، اما با تعبد نمي‌شود در انديشه کسي علم و اعتقاد ايجاد کرد. بلکه حصول علم و اعتقاد تابع مقدماتي است که با فراهم شدن آن‌ها حاصل مي‌شود. در مقابل قول مشهور دو قول عمده وجود دارد. يکي اين که در اصول اعتقادي دين ظن نيز کفايت مي‌کند؛ به دليل اين که دست يافتن به علم و يقين براي عموم مردم ميسور نيست و تکليف عامه مردم به تحصيل علم و يقين آن هم از روي دليل و استدلال تکليف حرجي است. علاوه بر اين که آيات قراني دلالت دارند که ايمان قابل زوال بوده و همچنين قابل زيادي و نقصان است. زوال ايمان و يا افزايش و کاهش ايمان شاهد بر اين است که در ثبوت ايمان علم ويقين لازم نيست، بلکه ظن نيز کافي است. قول ديگر قول به تفصيل است يعني در اصول اساسي عقايد که احتمال گمراهي و ضلالت وجود دارد، تحصيل علم و يقين واجب است و نمي‌توان به ظن و خبر واحد اکتفا کرد. اما در تفاصيل معارف و فروعات اعتقادي که نه دليل عقلي يافت مي‌شود و نه دليل نقلي قطعي وجود دارد، خبر واحد حجت است و دلايلي که براي اين قول ذکر شده، يکي سيره عقلا است که سيره عقلا در عمل به خبر واحد عموميت داشته و مختص احکام عملي نيست و ديگري اين که ايمان و اعتقاد و عقد القلب نوعي عمل است منتهي عمل جوانحي نه جوارحي، لذا مشمول ادله حجيت خبر واحد قرار مي گيرد و سوم اين که خبر واحد مفيد علم متعارف وعرفي است و به همين خاطر آيات نهي کننده از عمل به ظن شامل آن نمي‌شود. بنابرين علم و يقين عرفي در تفاصيل معارف کفايت مي‌کند. غالب اصحاب حديث، خبر واحد را در امور اعتقادي معتبر مي‌دانند. کتابهايي که اصحاب حديث و حنابله در عقايد نوشته اند و در ذيل هر عنوان اعتقادي، صرفا رواياتي را نقل کرده‌اند. نشان از حجيت خبر واحد نزد ايشان مي‌کند. دلايلي که اصحاب حديث اعم از حنابله و سلفيون مخصوصا معاصرينشان بر حجيت خبر واحد در عقايد بيان کرده‌اند، عبارتند از: ‎1- علم‌آور دانستن خبر واحد؛ وقتي خبر واحد مفيد علم شد براي اثبات عقايد هم مي‌توان به آن تمسک کرد و دلايل زيادي براي علم‌آور بودن خبر واحد ذکر کرده‌اند.‎2- آيات و رواياتي که در اين زمينه به آن‌ها استدلال کرده‌اند. ‎3- عدم تفکيک صحابه و سلف بين عقايد واحکام در عمل به خبر واحد؛ يعني همانطوري که صحابه و تابعين در احکام شرعي به خبر واحد عمل مي کردند، در عقايد هم خبر واحد را پذيرفته و امور اعتقادي را با آن اثبات مي‌کردند و هيچ فرقي از اين جهت قائل نبودند. لذا موافقين حجيت خبر واحد در عقايد معتقدند دلايل حجيت خبر واحد عموميت داشته، شامل احکام و عقايد مي‌شود. اين پايان نامه به بررسي تفصيلي دلايل موافقين و مخالفين حجيت خبر واحد در عقايد پرداخته است.
بیشتر
نمود / نمونه‌های شی / اثر
جایگاه نقد محتوایی در ارزیابی راویان از دیدگاه رجالیان
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح دو

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
183C4936-BF22-4D1D-848A-AE66CEB8F776 (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح دو

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

183C4936-BF22-4D1D-848A-AE66CEB8F776 (Guide)
6A4DDE79-9776-4E83-9451-FD25DE1C935A (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۲۵- ‎۱۳۴؛ همچنين به صورت زيرنويس.
جایگاه نقد محتوایی در ارزیابی راویان از دیدگاه رجالیان
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح دو

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
183C4936-BF22-4D1D-848A-AE66CEB8F776 (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح دو

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

183C4936-BF22-4D1D-848A-AE66CEB8F776 (Guide)
6A4DDE79-9776-4E83-9451-FD25DE1C935A (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۲۵- ‎۱۳۴؛ همچنين به صورت زيرنويس.
نمود / نمونه‌های شی / اثر
توثیقات عامه در علم رجال
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
0DE25F12-9560-4573-9AA7-8C6FE9FF4DD2 (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

0DE25F12-9560-4573-9AA7-8C6FE9FF4DD2 (Guide)
73ECDF68-4EBF-4CCD-BBC6-A2F063C52747 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص ۱۳۸-‎۱۳۲؛ همچنين به صورت زيرنويس
توثیقات عامه در علم رجال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
0DE25F12-9560-4573-9AA7-8C6FE9FF4DD2 (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

0DE25F12-9560-4573-9AA7-8C6FE9FF4DD2 (Guide)
73ECDF68-4EBF-4CCD-BBC6-A2F063C52747 (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص ۱۳۸-‎۱۳۲؛ همچنين به صورت زيرنويس
نمود / نمونه‌های شی / اثر
توثیقات عامه
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
85BDE29D-66FC-40D7-9B3B-88587E058869 (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

85BDE29D-66FC-40D7-9B3B-88587E058869 (Guide)
CDB50B64-76F6-4C09-B283-EEA227FB9A4B (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۳۷ - ‎۱۳۹؛ همچنين به صورت زيرنويس
توثیقات عامه
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
85BDE29D-66FC-40D7-9B3B-88587E058869 (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

85BDE29D-66FC-40D7-9B3B-88587E058869 (Guide)
CDB50B64-76F6-4C09-B283-EEA227FB9A4B (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۳۷ - ‎۱۳۹؛ همچنين به صورت زيرنويس
نمود / نمونه‌های شی / اثر
توثیقات عام عندالفریقین
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
144DBA3F-66B5-44BF-A0DE-97C32DBC8243 (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

144DBA3F-66B5-44BF-A0DE-97C32DBC8243 (Guide)
F943E1C0-64E9-4EC9-9A1D-CFA0BBCE5123 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص ۱۲۹-‎۱۲۱؛ همچنين به صورت زيرنويس
توثیقات عام عندالفریقین
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
144DBA3F-66B5-44BF-A0DE-97C32DBC8243 (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

144DBA3F-66B5-44BF-A0DE-97C32DBC8243 (Guide)
F943E1C0-64E9-4EC9-9A1D-CFA0BBCE5123 (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص ۱۲۹-‎۱۲۱؛ همچنين به صورت زيرنويس