فیلترها

کل نتایج:

37 مورد

نمود / نمونه‌های شی / اثر
بررسی آرای تفسیری مجاهد بن جبر در تفسیر مجمع البیان و تفسیر ابوالفتوح رازی
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
C2F7603F-6D52-4D71-A1BB-74585DFEE446 (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

C2F7603F-6D52-4D71-A1BB-74585DFEE446 (Guide)
BDAA3872-2E78-4C90-8E57-7C4F637213F2 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۶۳-‎۱۶۴؛ همچنين به صورت زير نويس
بررسی آرای تفسیری مجاهد بن جبر در تفسیر مجمع البیان و تفسیر ابوالفتوح رازی
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
C2F7603F-6D52-4D71-A1BB-74585DFEE446 (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

C2F7603F-6D52-4D71-A1BB-74585DFEE446 (Guide)
BDAA3872-2E78-4C90-8E57-7C4F637213F2 (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۱۶۳-‎۱۶۴؛ همچنين به صورت زير نويس
نمود / نمونه‌های شی / اثر
بررسی چند معنایی در قرآن از منظر ابوالفتوح رازی
محتوا دیجیتال
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
BEFD1EE7-B08C-4003-AB6A-2FF8B5FA150F (Guide)

قالب

:
الکترونیکی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

BEFD1EE7-B08C-4003-AB6A-2FF8B5FA150F (Guide)
F280C6DD-E54D-46D3-A9A6-DD585B1AAD52 (Guide)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۲۲۰-‎۲۳۴؛ همچنين به صورت زيرنويس
بررسی چند معنایی در قرآن از منظر ابوالفتوح رازی
پایان‌نامه / رساله

کارکرد (مقطع)

:
سطح سه

محل تولید محتوا (نشر)

:
قم

شناسگر

:
BEFD1EE7-B08C-4003-AB6A-2FF8B5FA150F (Guide)

قالب

:
چاپی

کارکرد (مقطع):

سطح سه

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

BEFD1EE7-B08C-4003-AB6A-2FF8B5FA150F (Guide)
F280C6DD-E54D-46D3-A9A6-DD585B1AAD52 (Guide)

قالب:

چاپی

توصیف:

کتابنامه: ص. ۲۲۰-‎۲۳۴؛ همچنين به صورت زيرنويس
نمود / نمونه‌های شی / اثر
حلیه المتقین
محتوا دیجیتال
چاپ سنگی

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

شناسگر

:
۶۲۹۲۲ (شماره بیاض)

ناشر

:
کتافروشی اسلامیه (چاپخانه)

تاریخ چاپ / تولید

:
۱۳۶۴ (سال چاپ)

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

۶۲۹۲۲ (شماره بیاض)
DDF99365-D114-4D4A-A3BB-375239565BA6 (Guide)

تاریخ چاپ / تولید:

۱۳۶۴ (سال چاپ)

اندازه:

‎۳۵.۵ (طول اوراق)
‎۲۲س.م (عرض اوراق)
رحلی (قطع)

خط:

نسخ (متن)

صفحه‌بندی:

‎۳۳س (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات:

سرلوح (نوع آرایش)

قالب:

الکترونیکی

نام (عنوان) گوناگون:

حليه المتقين که مشتمل است بر محاسن آداب و محامد اخلاق و دستورات در شرع مطهر نبوي

توصیف:

ضميمه اثر حاضر کتاب <مجمع المعارف> تاليف محمدشفيع بن محمدصالح در حاشيه و کتاب <حسنيه> تاليف حسين بن علي ابوالفتوح رازي، ترجمه ابراهيم بن ولي‌الله استرآبادي در صفحه ‎۱۸۸ آمده است (يادداشتهاي نسخه‏)
بیشتر
نسخه اول < يادداشت تملک آقاي وجداني بدين شرح: " قد دخل في ملکي و الله هو المالک الحقيقي و کان ذلک في رجب ۲۷ ‎۱۳۷۷ الاحقر قدرت وجداني مقيم شهرستان قم"> دارد. همچنين تملک ديگر : قد اشتريته بثمن بخس دارد. < به همراه مهر بيضي با سجع " مخصوص کتابخانه حاج وجداني قيمت... ريال کوچه آبشار قم" > و < مهر مربع با سجع " وقف کتابخانه حضرت آيت اله وجداني فخر" نيز دارد (يادداشتهاي نسخه‏)
بیشتر
حلیه المتقین
چاپ سنگی

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

شناسگر

:
۶۲۹۲۲ (شماره بیاض)

ناشر

:
کتافروشی اسلامیه (چاپخانه)

تاریخ چاپ / تولید

:
۱۳۶۴ (سال چاپ)

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

۶۲۹۲۲ (شماره بیاض)
DDF99365-D114-4D4A-A3BB-375239565BA6 (Guide)

تاریخ چاپ / تولید:

۱۳۶۴ (سال چاپ)

اندازه:

‎۳۵.۵ (طول اوراق)
‎۲۲س.م (عرض اوراق)
رحلی (قطع)

خط:

نسخ (متن)

صفحه‌بندی:

‎۳۳س (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات:

سرلوح (نوع آرایش)

قالب:

چاپی

نام (عنوان) گوناگون:

حليه المتقين که مشتمل است بر محاسن آداب و محامد اخلاق و دستورات در شرع مطهر نبوي

توصیف:

ضميمه اثر حاضر کتاب <مجمع المعارف> تاليف محمدشفيع بن محمدصالح در حاشيه و کتاب <حسنيه> تاليف حسين بن علي ابوالفتوح رازي، ترجمه ابراهيم بن ولي‌الله استرآبادي در صفحه ‎۱۸۸ آمده است (يادداشتهاي نسخه‏)
بیشتر
نسخه اول < يادداشت تملک آقاي وجداني بدين شرح: " قد دخل في ملکي و الله هو المالک الحقيقي و کان ذلک في رجب ۲۷ ‎۱۳۷۷ الاحقر قدرت وجداني مقيم شهرستان قم"> دارد. همچنين تملک ديگر : قد اشتريته بثمن بخس دارد. < به همراه مهر بيضي با سجع " مخصوص کتابخانه حاج وجداني قيمت... ريال کوچه آبشار قم" > و < مهر مربع با سجع " وقف کتابخانه حضرت آيت اله وجداني فخر" نيز دارد (يادداشتهاي نسخه‏)
بیشتر
نمود / نمونه‌های شی / اثر
حسنیه
محتوا دیجیتال
چاپ سنگی

محل تولید محتوا (نشر)

:
ایران

شناسگر

:
۸۰۲۰۱ (شماره بیاض)

ناشر

:
احمد تاجر تبریزی (چاپخانه)

تاریخ چاپ / تولید

:
۱۳۱۸ (سال چاپ)

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

۸۰۲۰۱ (شماره بیاض)
EA3F25DE-4990-456D-841A-341D4AECEC70 (Guide)

تاریخ چاپ / تولید:

۱۳۱۸ (سال چاپ)
هجری قمری (نوع تاریخ چاپ)

اندازه:

‎۳۴ (طول اوراق)
‎۲۰س.م (عرض اوراق)
رحلی (قطع)

خط:

نسخ (متن)

صفحه‌بندی:

‎۳۳س (تعداد سطرهای متن)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

شماره صفحات اين اثر و ضمائم آن پيوسته است و در حقيقت اثر حاضر از صفحه ‎۱۹۶ شروع و تا صفحه ‎۲۲۰ را شامل مي شود (يادداشتهاي نسخه‏)
ادامه متن اثر حاضر در حاشيه آمده است (يادداشتهاي نسخه‏)
موجود در <کتابخانه مسجد اعظم> (يادداشتهاي نسخه‏)
حليه المتقين (شرح ضمایم)
مجمع المعارف (شرح ضمایم)
حسنیه
چاپ سنگی

محل تولید محتوا (نشر)

:
ایران

شناسگر

:
۸۰۲۰۱ (شماره بیاض)

ناشر

:
احمد تاجر تبریزی (چاپخانه)

تاریخ چاپ / تولید

:
۱۳۱۸ (سال چاپ)

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

۸۰۲۰۱ (شماره بیاض)
EA3F25DE-4990-456D-841A-341D4AECEC70 (Guide)

تاریخ چاپ / تولید:

۱۳۱۸ (سال چاپ)
هجری قمری (نوع تاریخ چاپ)

اندازه:

‎۳۴ (طول اوراق)
‎۲۰س.م (عرض اوراق)
رحلی (قطع)

خط:

نسخ (متن)

صفحه‌بندی:

‎۳۳س (تعداد سطرهای متن)

قالب:

چاپی

توصیف:

شماره صفحات اين اثر و ضمائم آن پيوسته است و در حقيقت اثر حاضر از صفحه ‎۱۹۶ شروع و تا صفحه ‎۲۲۰ را شامل مي شود (يادداشتهاي نسخه‏)
ادامه متن اثر حاضر در حاشيه آمده است (يادداشتهاي نسخه‏)
موجود در <کتابخانه مسجد اعظم> (يادداشتهاي نسخه‏)
حليه المتقين (شرح ضمایم)
مجمع المعارف (شرح ضمایم)

زبان اثر:

فارسی

درباره (موضوع):

نام (عنوان) گوناگون:

تفسير ابوالفتوح
نمود / نمونه‌های شی / اثر
روض الجنان و روح الجنان
نسخه خطی اسلامی-ایرانی

اندازه

:
‎۳۱/۵ (طول اوراق)

خط

:
نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی

:
‎۲۵س (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات

:
عناوين و نشاني آيات به شنگرف

اندازه:

‎۳۱/۵ (طول اوراق)
‎۱۸/۵ (عرض اوراق)

خط:

نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی:

‎۲۵س (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات:

عناوين و نشاني آيات به شنگرف

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

نسخه حاضر از آغاز <قرآن تا آيه ‎۳۵ سوره نساء> را دارا و از آغاز و انجام افتادگي دارد. (يادداشتهاي نسخه‏)
آيات معرب است. (يادداشتهاي نسخه‏)
لبه برخي از برگهاي آغازين ترميم شده و حاشيه نسخه رطوبت ديده است. (يادداشتهاي نسخه‏)

زبان اثر:

فارسی

درباره (موضوع):

نام (عنوان) گوناگون:

تفسير ابوالفتوح
نمود / نمونه‌های شی / اثر
روض الجنان و روح الجنان
محتوا دیجیتال
نسخه خطی اسلامی-ایرانی

شناسگر

:
B790D9F4-1991-4854-BCDC-48E4DD7C26DA (Guide)

اندازه

:
‎۳۳/۵ (طول اوراق)

خط

:
نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی

:
‎۲۳س (تعداد سطرهای متن)

شناسگر:

B790D9F4-1991-4854-BCDC-48E4DD7C26DA (Guide)

اندازه:

‎۳۳/۵ (طول اوراق)
‎۲۲ (عرض اوراق)

خط:

نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی:

‎۲۳س (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات:

عناوين به شنگرف

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

نسخه حاضر از سوره <يونس تا چند آيه از آغاز سوره کهف را داراست.> (يادداشتهاي نسخه‏)
در برگ پاياني يادداشتي از <محمد نوري موتمن لشکر در ارسال نسخه حاضر جهت حاج ميرزا حسين نوري با مهر مربع محمد الحسيني موتمن لشکر> آمده است. (يادداشتهاي نسخه‏)
آيات قرآني به نسخ درشت معرب آمده است. (يادداشتهاي نسخه‏)

زبان اثر:

فارسی

درباره (موضوع):

نام (عنوان) گوناگون:

تفسير ابوالفتوح
نمود / نمونه‌های شی / اثر
روض الجنان و روح الجنان
محتوا دیجیتال
نسخه خطی اسلامی-ایرانی

شناسگر

:
AC3B5AAA-0502-4701-9039-179FD3951390 (Guide)

اندازه

:
‎۳۲ (طول اوراق)

خط

:
نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی

:
‎۲۳س (تعداد سطرهای متن)

شناسگر:

AC3B5AAA-0502-4701-9039-179FD3951390 (Guide)

اندازه:

‎۳۲ (طول اوراق)
‎۲۱ (عرض اوراق)

خط:

نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی:

‎۲۳س (تعداد سطرهای متن)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

نسخه حاضر از آغاز سوره کهف تا پايان قرآن را داراست. (يادداشتهاي نسخه‏)
آيات قرآني با خط نسخ درشت و معرب آمده است. (يادداشتهاي نسخه‏)
در برگ پاياني يادداشتي از <محمد حسيني نوري> در محرم ‎۱۳۰۵درباره کتاب با <مهر مربع مؤتمن لشکر> ديده مي‌شود. (يادداشتهاي نسخه‏)

زبان اثر:

عربی

درباره (موضوع):

نام (عنوان) گوناگون:

تفسير ابوالفتوح
نمود / نمونه‌های شی / اثر
روض الجنان و روح الجنان
محتوا دیجیتال
نسخه خطی اسلامی-ایرانی

شناسگر

:
CBF86491-8637-4B70-8C5B-F390827AA1EC (Guide)

اندازه

:
‎۳۵ (طول اوراق)

خط

:
نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی

:
‎۲۵س (تعداد سطرهای متن)

شناسگر:

CBF86491-8637-4B70-8C5B-F390827AA1EC (Guide)

اندازه:

‎۳۵ (طول اوراق)
‎۲۴ (عرض اوراق)

خط:

نسخ (نوع خط متن‏)

صفحه‌بندی:

‎۲۵س (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات:

عناوين به شنگرف

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

نسخه حاضر از آغاز فاتحه الکتاب تا پايان آيه ‎۱۶۴ از سوره نساء را داراست. (يادداشتهاي نسخه‏)
ظاهرا از نسخه‌اي بدين تاريخ کتابت شده و نسخه حاضر از سده دوازدهم مي‌باشد. (يادداشتهاي نسخه‏)
آيات قرآني نسخ معرب با زيرنويس فارسي به شنگرف، تصحيح شده، روي برگ اول يادداشتي از <محمد کابلي> به ‎۱۳۲۳ آمده که کتاب حاضر با ‎۳ جلد ديگر از کتب موروثي وي است. (يادداشتهاي نسخه‏)
بیشتر
نمود / نمونه‌های شی / اثر
رساله حسنیه، یا، مکالمات حسنیه
محتوا دیجیتال
نسخه خطی اسلامی-ایرانی

شناسگر

:
92493330-384B-43DD-A3E3-9A61176A072E (Guide)

اندازه

:
‎۲۱ (طول اوراق)

صفحه‌بندی

:
‎۱۸ (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات

:
آبی (رنگ کاغذ)

شناسگر:

92493330-384B-43DD-A3E3-9A61176A072E (Guide)

اندازه:

‎۲۱ (طول اوراق)
‎۱۶/۵ (عرض اوراق)

صفحه‌بندی:

‎۱۸ (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات:

آبی (رنگ کاغذ)

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

مناظره حسنيه با علماي اهل سنت در مجلس هارون الرشيد است (يادداشتهاي نسخه‏)
رساله حسنیه، یا، مکالمات حسنیه
نسخه خطی اسلامی-ایرانی

شناسگر

:
92493330-384B-43DD-A3E3-9A61176A072E (Guide)

اندازه

:
‎۲۱ (طول اوراق)

صفحه‌بندی

:
‎۱۸ (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات

:
آبی (رنگ کاغذ)

شناسگر:

92493330-384B-43DD-A3E3-9A61176A072E (Guide)

اندازه:

‎۲۱ (طول اوراق)
‎۱۶/۵ (عرض اوراق)

صفحه‌بندی:

‎۱۸ (تعداد سطرهای متن)

نوع تزئینات:

آبی (رنگ کاغذ)

قالب:

نسخه فیزیکی

توصیف:

مناظره حسنيه با علماي اهل سنت در مجلس هارون الرشيد است (يادداشتهاي نسخه‏)
نمود / نمونه‌های شی / اثر
حسنیه
محتوا دیجیتال
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

شناسگر

:
۶۳۰۸۶ (رده بندی دیویی)

اندازه

:
وزيري (قطع)

تاریخ انتشار

:
۱۲۲۲= .‎ق ‎۱۲۵۹

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

۶۳۰۸۶ (رده بندی دیویی)
3DC8339E-24F9-41FE-BEB3-4C47293F14CC (Guide)

اندازه:

وزيري (قطع)

تاریخ انتشار:

۱۲۲۲= .‎ق ‎۱۲۵۹

قالب:

الکترونیکی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمد لله الذي من علينا بمعرفة الانبياء والائمة المعصومين بالدلايل والبراهين ونجانا برحمتک مضلات الاهواء الفاسدة والمذاهب الباطلة بالصدق واليقين والصلوة علي سيد الانبياء والمرسلين محمد ص وعترته واتباعه الي يوم الدين اما بعد چنين گويد فقير حقير بي بضاعت و غريب مهجور بي استطاعت ابراهيم استرأبادي که چون اين ذره بيمقدار در تاريخ سنه ثمان و خمسين و تسعة مائة شرايط طواف بيت الله الحرام و مراسم ...
بیشتر
انجام:ولاية اهل البيت الذينهم شموس الهداية وبدور الدجي وعلي البرائة من اعدائهم اللئام الملعونين في الاولي والاخري مامول از الطاف عميمه و اعطاف جسيمه شيعيان با صدق و يقين و محبان و مواليان خاندان طيبين و طاهرين آنکه اين مخلص کمترين را که مترجم اين رساله شيفه ناميه است بفاتحه ياد نمايند که مقصوم ازين کلمات نه اظهار فضيلت و شهرت و اعتبار است بلکه غرض استدعاي فاتحه و دعا و استغفار است
بیشتر
انجامه:تمت الرسالة الشريفه در دارالخلافه طهران بسعي و اهتمام اقا رستمعلي طهراني الاصل والمسکن يوم سه شنبه هفتم شهر جمادي الاولي في سنه ‎1259
يکي از نمونه‌هاي کهن داستان‌نويسي متون مذهبي که طي آن مبحث امامت در قالب گفتگوي کنيزي با نام حسنيه با ابراهيم بن سيار معروف به نظام نگارش يافته است. مؤلف اصلي کتاب ناشناخته است و البته صاحب روضات تأليف اين کتاب را به شيخ ابوالفتوح رازي دور ندانسته است. در برخي از نسخه‌هاي خطي نيز صريحا کتاب به وي نسبت داده شده است. از قرار معلوم چنانکه در مقدمه اين ترجمه مي خوانيم اصل عربي کتاب تا سال ‎958ق. در دست بوده و ابراهيم گرگين استرأبادي نسخه اي از آنرا در دمشق يافته و به فارسي بر مي‌گرداند و به نام شاه طهماسب صفوي معنون مي دارد. کتاب داستان کنيزي به نام حسنيه را روايت مي کند که از آن بازرگاني شيعه و از ياران و ملازمان جعفر بن محمد صادق ؟ع؟ است که او را در پنج سالگي خريده و به مکتب برده بود و او ده سال به خانم امام جعفر صادق ؟ع؟ رفت و آمد داشته و نزديک بيست سال دانش ها آموخت و بسيار هم زيبا بود. خواجه بسيار تنگدست شد و به کنيز شکايت از تهي دستي خود کرد و به گفته همو او را نزد يحيي بن خالد برمکي و هارون الرشيد برد و بهاي او را صدهزار دينار زر خليفتي گفت و در پاسخ هرون هم گفته بود که او با همه دانشمندان مي تواند مناظره کند و آنها را ملزم سازد. باري او در نزد هرون الرشيد با دانشمنداني مانند قاضي ابويوسف يعقوب بن ابراهيم شاگرد ابي حنيفه و شافعي و ابراهيم بن خالد عوني گويا ابراهيم بن خالد کلبي بغدادي که در پايان رساله ابارهيم نظام مي شود و دو دانشمند ديگر گفتگو نموده و بر آنها چيره گرديده است و در پايان گفتگو حق بودن مذهب شيعي بر همه آشکار مي شود. در اين رساله بسياري از استدلال هايي که در کتب جدال و کلام شيعي آمده است ديده مي شود.. قديميترين نسخه خطي که تا کنون از اين کتاب يافت شده نسخه کتابخانه شاهچراغ شيراز به شماره ‎263 مي باشد که گويا به تاريخ ‎958ق. کتابت شده است. اين کتاب براي اولين بار به سال ‎1239ق. در تهران و در چاپخانه ميرزا محمد بن ملک الکتاب تبريزي به اهتمام و عنايت معتمد الدوله چاپ و انتشار مي يابد
بیشتر
<اهدا: حسين طباطبائي بروجردي>
حسنیه
کتاب

محل تولید محتوا (نشر)

:
تهران

شناسگر

:
۶۳۰۸۶ (رده بندی دیویی)

اندازه

:
وزيري (قطع)

تاریخ انتشار

:
۱۲۲۲= .‎ق ‎۱۲۵۹

محل تولید محتوا (نشر):

شناسگر:

۶۳۰۸۶ (رده بندی دیویی)
3DC8339E-24F9-41FE-BEB3-4C47293F14CC (Guide)

اندازه:

وزيري (قطع)

تاریخ انتشار:

۱۲۲۲= .‎ق ‎۱۲۵۹

قالب:

چاپ سربی

توصیف:

آغاز: بسمله، الحمد لله الذي من علينا بمعرفة الانبياء والائمة المعصومين بالدلايل والبراهين ونجانا برحمتک مضلات الاهواء الفاسدة والمذاهب الباطلة بالصدق واليقين والصلوة علي سيد الانبياء والمرسلين محمد ص وعترته واتباعه الي يوم الدين اما بعد چنين گويد فقير حقير بي بضاعت و غريب مهجور بي استطاعت ابراهيم استرأبادي که چون اين ذره بيمقدار در تاريخ سنه ثمان و خمسين و تسعة مائة شرايط طواف بيت الله الحرام و مراسم ...
بیشتر
انجام:ولاية اهل البيت الذينهم شموس الهداية وبدور الدجي وعلي البرائة من اعدائهم اللئام الملعونين في الاولي والاخري مامول از الطاف عميمه و اعطاف جسيمه شيعيان با صدق و يقين و محبان و مواليان خاندان طيبين و طاهرين آنکه اين مخلص کمترين را که مترجم اين رساله شيفه ناميه است بفاتحه ياد نمايند که مقصوم ازين کلمات نه اظهار فضيلت و شهرت و اعتبار است بلکه غرض استدعاي فاتحه و دعا و استغفار است
بیشتر
انجامه:تمت الرسالة الشريفه در دارالخلافه طهران بسعي و اهتمام اقا رستمعلي طهراني الاصل والمسکن يوم سه شنبه هفتم شهر جمادي الاولي في سنه ‎1259
يکي از نمونه‌هاي کهن داستان‌نويسي متون مذهبي که طي آن مبحث امامت در قالب گفتگوي کنيزي با نام حسنيه با ابراهيم بن سيار معروف به نظام نگارش يافته است. مؤلف اصلي کتاب ناشناخته است و البته صاحب روضات تأليف اين کتاب را به شيخ ابوالفتوح رازي دور ندانسته است. در برخي از نسخه‌هاي خطي نيز صريحا کتاب به وي نسبت داده شده است. از قرار معلوم چنانکه در مقدمه اين ترجمه مي خوانيم اصل عربي کتاب تا سال ‎958ق. در دست بوده و ابراهيم گرگين استرأبادي نسخه اي از آنرا در دمشق يافته و به فارسي بر مي‌گرداند و به نام شاه طهماسب صفوي معنون مي دارد. کتاب داستان کنيزي به نام حسنيه را روايت مي کند که از آن بازرگاني شيعه و از ياران و ملازمان جعفر بن محمد صادق ؟ع؟ است که او را در پنج سالگي خريده و به مکتب برده بود و او ده سال به خانم امام جعفر صادق ؟ع؟ رفت و آمد داشته و نزديک بيست سال دانش ها آموخت و بسيار هم زيبا بود. خواجه بسيار تنگدست شد و به کنيز شکايت از تهي دستي خود کرد و به گفته همو او را نزد يحيي بن خالد برمکي و هارون الرشيد برد و بهاي او را صدهزار دينار زر خليفتي گفت و در پاسخ هرون هم گفته بود که او با همه دانشمندان مي تواند مناظره کند و آنها را ملزم سازد. باري او در نزد هرون الرشيد با دانشمنداني مانند قاضي ابويوسف يعقوب بن ابراهيم شاگرد ابي حنيفه و شافعي و ابراهيم بن خالد عوني گويا ابراهيم بن خالد کلبي بغدادي که در پايان رساله ابارهيم نظام مي شود و دو دانشمند ديگر گفتگو نموده و بر آنها چيره گرديده است و در پايان گفتگو حق بودن مذهب شيعي بر همه آشکار مي شود. در اين رساله بسياري از استدلال هايي که در کتب جدال و کلام شيعي آمده است ديده مي شود.. قديميترين نسخه خطي که تا کنون از اين کتاب يافت شده نسخه کتابخانه شاهچراغ شيراز به شماره ‎263 مي باشد که گويا به تاريخ ‎958ق. کتابت شده است. اين کتاب براي اولين بار به سال ‎1239ق. در تهران و در چاپخانه ميرزا محمد بن ملک الکتاب تبريزي به اهتمام و عنايت معتمد الدوله چاپ و انتشار مي يابد
بیشتر
<اهدا: حسين طباطبائي بروجردي>