کتابي مفصل در اخلاق و آداب پسنديده که همان گلستان پس از ذکر عنوان با نظم و داستان و حکايات منثور آنها را بيان کرده است، رساله دست کم چهل باب دارد:... ۲۵. درصدق و راستگويي. ۲۷. در تاني و تامل. ۳۰. درشجاعت.۳۱. در سياست. ۳۵. در کتمان اسرار. ۳۷. در اداي حقوق.۳۹. در دفع اشرار.۴۰. در تربيت خدم و حشم و آداب ايشان
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه حاضر از اواخر باب۲۴ تا اواسط باب۴۰را در بردارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين آبي، صفحات مجدول زر و شنگرف و آبي
(يادداشتهاي نسخه)
کتابي مفصل در اخلاق و آداب پسنديده که همان گلستان پس از ذکر عنوان با نظم و داستان و حکايات منثور آنها را بيان کرده است، رساله دست کم چهل باب دارد:... ۲۵. درصدق و راستگويي. ۲۷. در تاني و تامل. ۳۰. درشجاعت.۳۱. در سياست. ۳۵. در کتمان اسرار. ۳۷. در اداي حقوق.۳۹. در دفع اشرار.۴۰. در تربيت خدم و حشم و آداب ايشان
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه حاضر از اواخر باب۲۴ تا اواسط باب۴۰را در بردارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين آبي، صفحات مجدول زر و شنگرف و آبي
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي مختصر در استقصاء و معرفي گناهان کبيره که در قران بدانها وعده عذاب داده شده که در نه فصل تنظيم و در سيزده صفر۱۲۷۹ق نگارش آن پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي مختصر در استقصاء و معرفي گناهان کبيره که در قران بدانها وعده عذاب داده شده که در نه فصل تنظيم و در سيزده صفر۱۲۷۹ق نگارش آن پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
مولف در مقدمه مي گويد: در يکي از سالها توفيق ملازمت و تشرف به خدمت عالم بزرگ سيد زين العابدين بن سيد حسين شيرازي در کرمان دست داد و مدتها در ملازمتش باديم تا اينکه موقع مفارقت از من درخواست نگارش رساله در وصيت به علم و عمل نمود و من اين وجيزه را بدرخواست وي مي نويسم. اين رساله در دو فصل تنظيم شده و در ۱۳شعبان ۱۲۷۱ق در قريه سنجر کرمان پايان يافته است: الفصل الاول؛ فيما يجري الحجه عليه السلام علي قلمي في وصيتي له في الامور العلميه. الفصل الثاني؛ فيما اوصيک في مقام العمل
(يادداشتهاي نسخه)
مولف در مقدمه مي گويد: در يکي از سالها توفيق ملازمت و تشرف به خدمت عالم بزرگ سيد زين العابدين بن سيد حسين شيرازي در کرمان دست داد و مدتها در ملازمتش باديم تا اينکه موقع مفارقت از من درخواست نگارش رساله در وصيت به علم و عمل نمود و من اين وجيزه را بدرخواست وي مي نويسم. اين رساله در دو فصل تنظيم شده و در ۱۳شعبان ۱۲۷۱ق در قريه سنجر کرمان پايان يافته است: الفصل الاول؛ فيما يجري الحجه عليه السلام علي قلمي في وصيتي له في الامور العلميه. الفصل الثاني؛ فيما اوصيک في مقام العمل
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي کوتاه در تهذيب نفس و اجتناب از تشکيک از آنچه که توسط شرع مقدس وارد شده و نيز تکيه به عقل در امور ديني که با استفاده از آيات و روايات در يک دفتر گردآوري شده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي کوتاه در تهذيب نفس و اجتناب از تشکيک از آنچه که توسط شرع مقدس وارد شده و نيز تکيه به عقل در امور ديني که با استفاده از آيات و روايات در يک دفتر گردآوري شده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي متوسط در باب وظايف شخصي که فرزند يا يکي از دوستان و خويشان را از دست مي دهد ، که در يک مقدمه و چهار باب و يک خاتمه تنظيم و در روز جمعه غره رجب ۹۵۴ پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۲۱.ص.۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج۲.ص.۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>:ص.۵۱۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۲۰۰ (برگ۹۷-۱۵۶)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، در پشت صفحه آخر رساله ماده تاريخ وفات نواب ميزرا مهدي اعتماد الدوله در ۱۰۸۹ق در ۷بيت و تاريخ دقيق وفات ملامحمدباقر سبزواري در۶ ربيع الاول ۱۰۹۱ق ذکر شده است
(يادداشتهاي نسخه)
رساله اي متوسط در باب وظايف شخصي که فرزند يا يکي از دوستان و خويشان را از دست مي دهد ، که در يک مقدمه و چهار باب و يک خاتمه تنظيم و در روز جمعه غره رجب ۹۵۴ پايان يافته است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۲۱.ص.۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج۲.ص.۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>:ص.۵۱۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۲۰۰ (برگ۹۷-۱۵۶)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، در پشت صفحه آخر رساله ماده تاريخ وفات نواب ميزرا مهدي اعتماد الدوله در ۱۰۸۹ق در ۷بيت و تاريخ دقيق وفات ملامحمدباقر سبزواري در۶ ربيع الاول ۱۰۹۱ق ذکر شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف در مقدمه در باب نفس اماره و محبت دنيا داد سخن رانده و گفته تمام بدبختي هاي انسان از رياست خواهي و دوست داشتن دنيا است و علت عقب ماندگي وي نيز همان و اين حقيقتي تلخ و گزنده است(حق مر) ولي چاره اي جز بيان آن نيست، پس اين رساله را در بيان محاسن اخلاقي و رذايل نفساني در بيست و پنج باب برشته تحرير در آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف در مقدمه در باب نفس اماره و محبت دنيا داد سخن رانده و گفته تمام بدبختي هاي انسان از رياست خواهي و دوست داشتن دنيا است و علت عقب ماندگي وي نيز همان و اين حقيقتي تلخ و گزنده است(حق مر) ولي چاره اي جز بيان آن نيست، پس اين رساله را در بيان محاسن اخلاقي و رذايل نفساني در بيست و پنج باب برشته تحرير در آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، تملک محمد حسين بن علي مازندراني در ۱۳۰۸ق با مهر بيضوي با سجع محمد حسين در برگ اول، برگهاي اوليه و پاياني وصالي شده اطراف فوقاني نسخه دچار موريانه خواري شده ، تملک محمد سليم بن محمد مقيم طيب جيلاني با مهر بيضوي با سجع اذ جاء ربه بقلب سليم ۱۰۵۶ در برگ آخر آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، تملک محمد حسين بن علي مازندراني در ۱۳۰۸ق با مهر بيضوي با سجع محمد حسين در برگ اول، برگهاي اوليه و پاياني وصالي شده اطراف فوقاني نسخه دچار موريانه خواري شده ، تملک محمد سليم بن محمد مقيم طيب جيلاني با مهر بيضوي با سجع اذ جاء ربه بقلب سليم ۱۰۵۶ در برگ آخر آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله متوسط در اخلاق عملي که براي بهادر خان سلطان اوزون حسن بيگ آق قويونلو(۸۷۱- ۸۸۳ق) نگاشته شده و در سه لامع ( و هر يک در چند نسخه)تنظيم شده و در سال ۸۷۲ق مطابق جمله"مطلع بضع سنيني"تنظيم شده است:><مقدمه؛ در بعضي امور متعلقه بفن اخلاق(يک مطلع ، سه لمعه و يک مغرب)اول، تهذيب اخلاق. لامع دوم، در تدبير منزل. لامع سيم، در کشور داري>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله متوسط در اخلاق عملي که براي بهادر خان سلطان اوزون حسن بيگ آق قويونلو(۸۷۱- ۸۸۳ق) نگاشته شده و در سه لامع ( و هر يک در چند نسخه)تنظيم شده و در سال ۸۷۲ق مطابق جمله"مطلع بضع سنيني"تنظيم شده است:><مقدمه؛ در بعضي امور متعلقه بفن اخلاق(يک مطلع ، سه لمعه و يک مغرب)اول، تهذيب اخلاق. لامع دوم، در تدبير منزل. لامع سيم، در کشور داري>
(يادداشتهاي نسخه)